Škody rostou o desítky procent, hlásí pojišťovny

Ekonomika Ekonomika
2. 12. 2014 17:13
Vyšší počet hlášených škod spojený s příchodem zimy není pro tuzemské pojištovny překvapením.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Praha - Počet škod hlášených tuzemským pojišťovnám kvůli ledovce přibývá až o desítky procent. Roste především množství drobných "ťukanců" na silnicích či pádů zmrzlých větví na automobily. Klesající teploty a první námraza ovšem přispívají k dopravním nehodám každoročně, a pro tuzemské pojišťovny tak nejsou zas tak mimořádnou událostí.

České pojišťovně stoupl počet nahlášených škod z důvodu ledovky a námrazy zatím o zhruba 30 procent. "Očekáváme, že nám klienti dnes nahlásí zhruba 650 škod. Pro pojišťovnu naší velikosti a našich zkušeností se samozřejmě nejedná o žádný problém a likvidace škod probíhá," říká mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Určitý nárůst nehod zaznamenává firma s příchodem zimy pravidelně.

Škody se teprve projeví

Pojišťovny čekají, že se lidé se škodami začnou ve větším měřítku hlásit až za pár dní. "Nárůst hlášených škod zatím výrazně nepociťujeme, ovšem v příštích dnech určité navýšení čekáme," potvrzuje mluvčí pojišťovny AllianzVáclav Bálek.

Následky letošní ledovky se ještě nestačily projevit ani u Kooperativy, jejíž asistenční služba zatím v případě pojištění vozidel zaznamenala asi dvacetiprocentní nárůst zásahů. "Předpokládáme, že většinu škod způsobených na majetku i vozidlech v důsledku současné kalamity nám klienti budou hlásit až v závěru tohoto týdne," upozorňuje mluvčí pojišťovny Milan Káňa. "Obdobné je to každý rok, když napadne první sníh," dodává.

Převládá drobné poničení

Mezi nejčastější příčiny nehody na namrzlé silnici patří nedobrzdění a nezvládnutí řízení. Převažují pak škody jako pomačkané nárazníky či plechy. "Relativně časté jsou také pády zmrzlých větví na automobily. Většinou se jedná o škody do 30 tisíc korun," popisuje Burianková.

Ta zároveň připomíná, že řidiči jsou každoročně příchodem zimního počasí překvapeni a nejsou na něj dostatečně vybaveni. "Během špatného počasí navíc rychleji ztrácí pozornost a schopnost soustředit se a v důsledku nepříznivých povětrnostních podmínek tak často vznikají v silničním provozu krizové situace," vysvětluje mluvčí.

Nahlášení úrazu trvá i měsíce

Současná situace na pozemních komunikacích v Česku je podle Káni nicméně výjimečná z hlediska rozsahu omezení hromadné dopravy. "Například ještě nikdy počasí nezastavilo tramvaje v Praze nebo Brně. Očekáváme tedy i škody z rizika omezení provozu," připomíná.

Pokud jde o zranění, například během pádu na namrzlých chodnících, očekávají pojišťovny při nahlašování ještě větší zpoždění. Klienti s úrazovým pojištěním se většinou hlásí až po ukončení léčby, což může být po dvou týdnech, ale i po dvou měsících.

 

Právě se děje

před 11 minutami

Odbory: Škoda chce do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o 3000

Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Uvedl to ve čtvrtek týdeník Škodovácký odborář. Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí snížit pětiprocentní krácení personálu na minimum. Vyjádření firmy zjišťujeme. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.

"Odborová organizace tento postup kritizuje, je totiž nutné nejen podat informaci, ale celý projekt projednat. Odbory KOVO rovněž nesouhlasí s číslem rácia. Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio pět procent na minimum," uvedl týdeník.

Vedení firmy by podle odborů snížením počtu pracovníků ohrozilo projekty Škody. "Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17(směnný) a 18směnný systém či další formy flexibilní práce, včetně hromadných přesčasů," sdělily odbory.

Zdroj: ČTK
před 23 minutami

Rada: Konsolidace veřejných financí si patrně vyžádá růst daní

Vláda by měla podle Národní rozpočtové rady připravit realistickou konsolidaci veřejných financí, která by měla být proti aktuálním plánům rozsáhlejší. Je patrné, že si to vyžádá významné zvýšení daní. Vyplývá to z pravidelné čtvrtletní zprávy o stavu veřejných financí a nastavení rozpočtové politiky, kterou ve čtvrtek Národní rozpočtová rada zveřejnila. Česku podle ní hrozí, že kvůli vývoji veřejných financí narazí na takzvanou dluhovou brzdu již v roce 2024. Ještě loni v listopadu rada předpokládala, že na dluhovou brzdu narazí veřejné finance až o rok později.

Dluhová brzda stanoví hranici, při jejímž překročení musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a fondů. Stanovena je na úrovni 55 procent hrubého domácího produktu. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) v únoru poslancům řekla, že veřejný dluh by měl ke konci letošního roku stoupnout na 45 procent HDP.

"Je zřejmé, že rozsah konsolidačního úsilí v letech 2022 až 2024 bude muset být vyšší než 0,5 procenta hrubého domácího produktu ročně. Zároveň je patrné, že tato konsolidace si vyžádá významné navýšení daňové zátěže, neboť dlouhodobější výpadek příjmů v rozsahu daňového balíčku není možné zcela pokrýt redukcí výdajů, pokud by tedy nemělo dojít k výrazné redukci výdajů v největších výdajových blocích, kterými jsou sociální zabezpečení, zdravotnictví a školství, což rada nepředpokládá," uvedla NRR.

Zdroj: ČTK
Další zprávy