Škoda Auto: Zpoždění brexitu ohrožuje investice i pracovní místa v odvětví

ČTK ČTK
15. 12. 2019 9:14
Jakékoli další zpoždění v rozhodovacím procesu o brexitu představuje ohrožení investic a pracovních míst v automobilovém průmyslu, který je se svými až pětiletými vývojovými cykly závislý na dlouhodobé jistotě plánování, řekla mluvčí automobilky Škoda Auto Simona Havlíková. Škoda podle ní potřebuje stejně jako celý průmysl velmi rychle vyjasnit, jak budou vypadat vztahy mezi Velkou Británií a EU.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

"Současný vývoj okolo brexitu stále bedlivě sledujeme a zkoumáme celé spektrum možných dopadů. Znamená pro nás další období pochybností a nejistoty v plánování. V této obtížné situaci se i nadále připravujeme na všechny možné scénáře," řekla Havlíková.

Po čtvrtečních parlamentních volbách v Británii je podle analytiků ale takřka jisté, že země opustí unii v lednu 2020. V hlasování totiž absolutní většinu v Dolní sněmovně získali konzervativci britského premiéra Borise Johnsona, kteří před volbami slibovali rychlé schválení brexitové dohody a britský odchod z EU na konci ledna.

Bez ohledu na brexit je podle mluvčí automobilky jasné, že Velká Británie zůstane i nadále významným trhem pro koncern Volkswagen i značku Škoda, na britský trh dodá Škoda ročně desítky tisíc vozů.

"Můžeme pouze apelovat na všechny zúčastněné strany, aby využily zbývající čas k vyjednání takového řešení, které bude přijatelné pro všechny zúčastněné strany," řekla Havlíková.

Jasně stanovené celní procesy

Pro automobilový průmysl je podle ní prioritou otevřený přístup na trh a jasně stanovené celní procesy. "Aby nedošlo k nepříznivým dopadům na výrobu just-in-time a na naše evropské dodavatelské řetězce," dodala mluvčí.

Škoda již dříve uvedla, že je pro ni důležité také vzájemné uznávání homologací automobilů. Firmě nyní pro vývoz do Británie stačí evropská homologace, je ale otázkou, zda by Británie uznávala evropské homologační předpisy také po brexitu.

Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než sto trzích. Zaměstnává v ČR asi 37 tisíc lidí.

Británii nečeká ekonomická apokalypsa, míní Martin Novák:

Zvítězí pragmatismus a obě strany budou koukat, aby to nikoho moc nebolelo, říká redaktor Aktuálně.cz Martin Novák. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

Další zprávy