reklama
 
 

Silničáři odstranili z dálnic první nelegální billboardy, lhůty pro majitele končí

AKTUALIZOVÁNO 9. 10. 2017
Ukázku odstranění billboardů pro novináře si na video natočili i zástupci majitele billboardů. S odstraňováním nelegálních reklam začali pracovníci na dálnici D1. Silničáři v září napočítali kolem dálnic a silnic první třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 jich odporovalo zákonu. Reklamní plochy by měly zmizet také od silnic první třídy, jejich odstranění by měly zajistit jednotlivé kraje, ty však s jejich likvidací nijak nespěchají.
Doporučujeme

Bernartice - Pracovníci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začali v těchto dnech demontovat první nelegální billboardy u dálnic. Jako první přišla na řadu dálnice D1 ve středních Čechách a na Vysočině, kde silničáři médiím předvedli odstranění jednoho z billboardů. Nevyhovující reklamní plochy by měly zmizet kromě dálnic také u silnic první třídy. Kraje ale zatím s jejich odstraňováním nespěchají.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích. Na ministerstvo dopravy bylo zatím odesláno 237 zdokumentovaných reklamních zařízení a od ministerstva přišlo 28 výzev k odstranění adresovaných vlastníkům. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla se to týká především společnosti Czech Outdoor.

"Zatím se pohybujeme po D1," řekl novinářům vedoucí odboru údržby ŘSD František Sedláček. Silničáři podle něj postupují podle zákona, některé poutače zakrývají, jiné po zakrytí rovnou demontují a odvážejí. Podle mluvčího Rýdla se začalo ve střední části D1, tedy kolem střediska údržby dálnic Bernartice. "Přidávají se další střediska," dodal.

Pracovníci ŘSD v pondělí novinářům předvedli odstranění nelegální reklamní plochy na odpočívadle dálnice D1 u Humpolce. Demontáž jednoho billboardu zabere podle Sedláčka v průměru 45 minut a neobejde se bez dopravního omezení. Některé poutače lze demontovat celé. Po jiných zůstanou betonové patky, které musí silničáři označit bezpečnostními prvky a následně také odstranit.

Zatímco na dálnicích o odstranění poutačů rozhoduje ministerstvo, na silnicích první třídy jsou to kraje. Většina hejtmanství ale ještě odstraňovat billboardy nezačala.

V řadě krajů úředníci čekají na podnět státních silničářů. "Čekáme na ŘSD, které situaci na silnicích prvních tříd jako jejich správce monitoruje. ŘSD nám musí dodat seznam míst, kde billboardy jsou, včetně jejich přesného zaměření," vysvětlil mluvčí středočeského hejtmanství Pavel Lochař.

Společnost Czech Outdoor už se však ohradila proti demontáži jednoho z billboardů, který je podle ní legální, protože odkazuje na nedalekou čerpací stanici. Společnost vyzvala ŘSD, aby billboard vrátila na původní místo, řekl mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa. 

Novela zákona o pozemních komunikacích nařizuje majitelům odstranit reklamy, které jsou blíž než 250 metrů od dálnic a 50 metrů od silnic první třídy. Silničáři v září napočítali kolem dálnic a silnic první třídy téměř 7000 reklamních zařízení, z toho asi 3000 jich odporovalo zákonu.

Výjimkou jsou právě poutače odkazující na provozovny blíž než 200 metrů - ty zákon připouští. Na odvezeném billboardu u Humpolce byl nápis Shell a šipka ukazující k čerpací stanici v opačném směru D1. U D1 na Vysočině se objevily i další podobné billboardy odkazující třeba na přepravní služby nebo "prodejní automat pomoc řidičům". Měly jednotnou grafiku.

Společnost Shell se však proti použití svého jména na billboardu ohradila. "Jednoznačně tady bylo použité jméno naší společnosti bez toho, aniž bychom o tom věděli," řekl v České televizi Petr Šindler, mluvčí společnosti Shell a dodal, že zvažuje právní kroky.

"Myslím, že takové triky nejsou důstojné ani nás ani majitelů reklamních společností," komentoval to ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Ministerstvo uvedlo, že i kdyby reklamní zařízení sloužilo k označení provozovny, muselo by být pro tento případ schváleno silničním správním úřadem, kterým je právě ministerstvo dopravy. 

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl řekl, že ŘSD má v ruce rozhodnutí silničního správního úřadu a koná. Neřeší tudíž, co je aktuálně na billboardu, který má odstranit, zobrazeno. "Nejsme komise určená k posuzování obsahu reklamních kampaní, reklamní agentura ani právní kancelář, my jsme správce komunikace," řekl.

autor: ČTK

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama