Hromadné žaloby na Volkswagen. Vyšetřování kromě USA zahájily také Francie a Itálie

ČTK ČTK
Aktualizováno 2. 10. 2015 20:12
Michaela Horna vyslechne vyšetřovací komise příští týden. "Americký lid chce vědět, proč byl software do vozů instalován, jakým způsobem bylo o jeho instalaci rozhodnuto a jak je možné, že tak dlouhou dobu unikal odhalení. Přineseme odpovědi," slíbil šéf vyšetřovací komise.
Nové vozy VW pro trh v USA. Ilustrační snímek.
Nové vozy VW pro trh v USA. Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Washington/Puebla - Kvůli skandálu s měřením emisí u naftových aut z koncernu Volkswagen zahájily vyšetřování úřady ve Francii a v Itálii. Pařížská prokuratura vyšetřuje podezření z podvodu s přitěžujícími okolnostmi, uvedla s odvoláním na své zdroje agentura Reuters. V Itálii pak zahájil vyšetřování tamní antimonopolní úřad. Podle německého ministerstva dopravy zatím nic nenaznačuje, že se manipulace s měřením emisí dopustily i jiné automobilky.

Německý koncern je podezřelý, že do svých vozů s naftovým motorem montoval zařízení umožňující falšovat údaje o emisích. Skandál se v celém světě týká zhruba 11 milionů aut. Vyšetřování pařížské prokuratury se vztahuje na vozidla prodaná ve Francii.

Francouzská divize německého koncernu již uvedla, že ve Francii se skandál vztahuje na zhruba milion naftových aut značek VW, Audi, Škoda a SEAT, která se v této zemi prodala v posledních letech.

Ve Francii bylo kvůli aféře podáno i několik žalob. Na soud se kvůli skandálu hodlá obrátit jedno ekologické sdružení, dále někteří francouzští majitelé naftových aut od Volkswagenu a také francouzští akcionáři této skupiny.

Hromadné žaloby na VW podány i v USA, kde skandál začal

Hromadné žaloby na Volkswagen byly podány také v USA. Tam skandál před dvěma týdny propukl, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Šéf aktivit německé automobilky Volkswagen ve Spojených státech Michael Horn bude příští týden vypovídat před vyšetřovací komisí amerického Kongresu ohledně skandálu s falšováním údajů o emisích naftových vozů.

Mexická divize Volkswagenu se po skandálu rozhodla zrušit původně plánované mimořádné směny v továrně ve městě Puebla.

Horn 8. října předstoupí před vyšetřovací komisi výboru americké Sněmovny reprezentantů pro energetiku a obchod. Volkswagen minulý měsíc přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí.

"Americký lid chce vědět, proč byl software do vozů instalován, jakým způsobem bylo o jeho instalaci rozhodnuto a jak je možné, že tak dlouhou dobu unikal odhalení. Přineseme odpovědi," uvedl podle agentury Reuters předseda vyšetřovací komise Tim Murphy.

Sobotní směny v Mexiku nebudou

Agentura DPA informovala, že továrna Volkswagenu v Mexiku zruší plány na zavedení sobotních směn. Mexická divize VW nicméně podle DPA popřela zprávy o tom, že v závodě plánuje zkracování pracovní doby či odstávky. Továrna v Puebla je druhým největším závodem Volkswagenu na světě, ročně vyrobí více než půl milionu vozů.

Volkswagen již v reakci na skandál s falšováním údajů o emisích zrušil mimořádnou směnu v hlavní továrně na výrobu motorů v dolnosaském Salzgitteru. Společnost tento týden rovněž oznámila, že její finanční divize pozastavila přijímání nových zaměstnanců.

Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard Kč). Skandál navíc začaly vyšetřovat i další země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

 

Právě se děje

Další zprávy