Sonda do duše českého podnikatele: V krizi příležitost nevidí, vzorem mu je i Babiš

Ekonomika Ekonomika
28. 3. 2021 13:35
Koronakrize mnoho nových šancí pro podnikání nenabízí, myslí si většina českých podnikatelů. Přesto jsou sebevědomější než zbytek české populace, ukazuje aktuální průzkum agentury Ipsos pro projekt Česko v datech. Svůj podnikatelský vzor skoro polovina oslovených nemá. Pokud ano, pak vedou nejbohatší Čech Petr Kellner, premiér Andrej Babiš nebo podnikatel Tomáš Baťa.
Premiér Andrej Babiš
Premiér Andrej Babiš | Foto: Reuters

Současnou krizi způsobenou pandemií koronaviru vnímají pozitivně čtyři z deseti českých podnikatelů. Vidí v ní zejména možnost využít nové podnikatelské příležitosti, které dříve na trhu nebyly. Vnímají ji také jako vhodnou dobu pro osvojení práce s novými on-line kanály.

Části z nich krize podle průzkumu přinesla více zakázek. "Mezi podnikateli přesto v 58 procentech případů převládá názor, že jim krize nové příležitosti pro jejich podnikání neposkytuje. Tito dotázaní si stěžují zejména na úbytek zakázek a klientů, nižší příjmy, ale také na omezení nebo úplný zákaz jejich činnosti," popisuje Adéla Denková z projektu Česko v datech.

Průzkum dále ukazuje, že míru osobní síly a odolnosti zvyšuje jako u běžné populace počet náročných životních situací. "Jedná se zejména o situace spojené právě s vlastním podnikáním, jako je například krach firmy, ale ve značné míře také situace související s rodinným životem. Mezi ně patří výchova dětí nebo domácí péče o postiženého či seniora. U podnikatelů se také jako zásadní často objevuje složení státních zkoušek na vysoké škole," uvádí Denková

Do trojice vůbec nejdůležitějších vlastností silných a sebevědomých podnikatelů patří podle výsledků vytrvalost (27 procent), zodpovědnost (25 procent) a orientace na své cíle (17 procent).

"Pokud ale mají podnikatelé jmenovat vzor silného a sebevědomého podnikatele, téměř polovina z nich nedokáže nikoho takového určit. V několika málo procentech případů potom jmenují Petra Kellnera, Andreje Babiše nebo Tomáše Baťu," vysvětluje Denková.

Při hodnocení svých vlastností podnikatelé uvádějí, že jim nejvíce chybí schopnost nepodléhat emocím (40 procent), schopnost komunikovat (33 procent) a ochota riskovat (31 procent).

U příkladů sebevědomých a silných Čechů obecně se podnikatelé dotýkají zejména politiky, historických osobností, vědců, lékařů a vynálezců, ale také hudebníků a sportovců.

Silné podnikatelské osobnosti Pro kolik % dotázaných je vzorem
Radim Jančura 2,5
Andrej Babiš 3,5
Tomáš Baťa 3,5
Elon Musk 2,0
Petr Kellner 4,0
Tomáš Čupr 2,0
Bill Gates 3,0
Steve Jobs 1,5
Stanislav Bernard 1,5
Jan Mühlfeit 1,0
Jiné 27,5
Nevím 47

Zdroj: Česko v datech

 

Právě se děje

Další zprávy