Rychleji to nešlo. Proč vlakům nepomohly autobusy a motoráky

Kateřina Vokurková Petr Kučera Kateřina Vokurková, Petr Kučera
2. 12. 2014 18:30
Online deník Aktuálně.cz zjišťoval, proč České dráhy nezajistily náhradní provoz rychleji, ať už by šlo o autobusy jako při jiných mimořádnostech, nebo naftové lokomotivy.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Zuzana Hronová

Praha – Takovou kalamitu nepamatujeme, shodují se zástupci Českých drah. V noci z pondělí na úterý zůstaly tisíce lidí „uvězněny“ ve vlacích, pomoc přišla až po několika hodinách. Dosud nevídané omezení provozu trvalo i po celé úterý.

Online deník Aktuálně.cz zjišťoval, proč České dráhy nezajistily náhradní provoz rychleji, ať už by šlo o autobusy jako při jiných mimořádnostech, nebo o naftové lokomotivy. Přinejmenším pro Moravu bylo varování meteorologů před ledovkou známo už od neděle.

Prioritou pro nás byla bezpečnost cestujících, říká vedení drah. Na silnicích byla ledovka, takže autobusy by stejně nepomohly. Autobusoví dopravci ani neměli k dispozici dostatečné kapacity, územní rozsah kalamity totiž dráhy zaskočil a pevně daná „objednávka“ pro mimořádnou situaci neexistovala.

Vyjelo jen pár autobusů

"V pondělí v noci byla ještě snaha na některých místech náhradní autobusovou dopravu zajistit, někde dokonce i pár autobusů vyjelo, nakonec jsme ale museli z důvodu bezpečnosti od náhradní dopravy ustoupit,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Jedinou oblastí, kde byly autobusy vypraveny, je Vysočina. "Zde nebylo možné kvůli popadaným stromům a poškozeným trolejím projet trasu motorovým vlakem," dodává.

V dalších oblastech dráhy cestujícím od pondělního večera vzkazují, aby cestu odložili na jindy. To platilo i pro celé úterý, stejná výzva trvá i pro středu – především pro elektrifikované tratě, kde mrznoucí déšť obalil troleje a zastavil elektrické lokomotivy.

Podle ministerstva dopravy neměly dráhy skutečně jinou možnost. Přijít na pomoc totiž neměl kdo. "Mít připraveno neomezené množství autobusů, které nahradí výpadek trakce na koridorových tratích, to je skutečně prakticky neproveditelné," potvrzuje Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva. "Dráhy přijaly řadu mimořádných opatření, ale je samozřejmě možné, že bude v následujících dnech řešeno, zda zvolily vhodné a dostatečné řešení," dodává.

"Dopravci potřebovali sami tyto autobusy pro zvládnutí dopravy. Na frekventovaných tazích nezvládnou autobusy spoje nahradit a mají nižší kapacitu než náhradní motorové soupravy, které jsme vypravili,“ říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Vše je na dohodě

České dráhy mají uzavřené smlouvy o poskytování náhradní autobusové dopravy s desítkami partnerských firem.

V případě, že nastane mimořádná situace, poskytne dopravce ty autobusy, které má zrovna k dispozici.

"Existují dva typy smluv s Českými drahami. Jednak jsou uzavírány na základě výběrového řízení, a to pro případ plánovaných výluk. Druhý typ smlouvy je pro případ výjimečné události – zde nás pak České dráhy samy oslovují, zdali máme volnou kapacitu. Žádná povinnost z těchto smluv pro nás neplyne," vysvětluje například ředitel ČSAD Střední Čechy Ševčík.

"Je to běžná praxe. Třeba dopravci v jižních Čechách, kteří vozí lidi z práce a do práce do Temelína, mají přes den kapacitu volnou a mohou ji tedy Českým drahám poskytnout,“ uvádí příklad mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Partnerští autobusoví dopravci ovšem nejsou na základě smluv povinni autobusy za každou cenu poskytnout. České dráhy proto nemají ani šanci na finanční kompenzaci. "Vše je na dohodě,“ dodává Šťáhlavský.

"O zajištění náhradní autobusové dopravy jsme ze strany Českých drah nebyli požádáni," řekl online deníku Aktuálně.cz vedoucí sekce autobusové dopravy společnosti Icom Transport Miroslav Bartoška.

"Naše provozovna Mělník ani provozovna v Brandýse nad Labem-Staré Boleslavi Českými drahami nebyla oslovena," říká také ředitel ČSAD Střední Čechy Štěpán Ševčík.

Žádost od Českých drah nezaznamenala podle vedoucího autobusové dopravy Romana Martince ani ČSAD Liberec. Oslovena nebyla ani Arriva Morava. "Sami jsme byli vytíženi, takže bychom stejně autobusy poskytnout nemohli," uvádí Michal Pastrňák ze společnosti Arriva.

Motorových lokomotiv je málo

Proč v řadě případů trvalo tak dlouho, než nepojízdné soupravy tažené elektrickou lokomotivou "vysvobodila“ dieselová lokomotiva, přestože šlo zejména o hlavní tuzemské koridory?

"České dráhy dnes využívají jen velmi málo motorových lokomotiv. Hlavní tahy jsou elektrifikované. Například v Praze se používají pouze dvě až tři velké traťové motorové lokomotivy, a to jen na víkendový provoz. Další lokomotivy zajíždějí například z Rakovníka nebo menší lokomotivy z Kladna. Některé jsou na Trutnovsku nebo Jesenicku. Bylo tedy nutné lokomotivy do postižených lokalit stáhnout,“ vysvětluje mluvčí drah.

S odtahem souprav pomáhaly například i vítkovické strojírny. "V noci z pondělí na úterý vysvobodila společnost Vítkovice Doprava dvě uvízlé vlakové soupravy na trati Havířov – Praha. S podobnou pomocí počítáme i v úterý. Kolem poledne jsme třeba zajišťovali přepravu vlaku do Olomouce," říká mluvčí Vítkovice Machinery Group Eva Kijonková.

Motorové lokomotivy Českých drah se postaraly alespoň o omezený náhradní provoz mezi Prahou a Plzní, Prahou a Českými Budějovicemi, Prahou a Hradcem Králové či Ostravou nebo mezi Brnem a Prahou (zde ovšem šlo o soupravu bez topení).

Otevřené stanice, voda a čaj

Cestující tak museli čekat hodiny ve vlaku nebo v nádražních halách. Jen během večera a noci se komplikace dotkly až stovky tisíc cestujících. Úterní kolaps podle Českých drah dokonce ovlivnil cesty několika set tisíc lidí.

"V postižených oblastech zůstaly otevřené železniční stanice, jejich čekárny a haly. Například na Masarykově nádraží v Praze byl mimořádně otevřen Masarykův salonek, protože v této stanici není běžná vytápěná čekárna," říká Šťáhlavský. Naráží tím na problém, který se v plném rozsahu projevil právě při nynější kalamitě. Dráhy v uplynulých letech postupně „zrušily“ řadu dřívějších prostor ve stanicích, takže mnohdy nebylo co otevírat.

Ve stanicích a vlacích, kde to bylo možné, byla cestujícím poskytnuta zdarma voda nebo teplý čaj. V soupravách s jídelním vozem dostali cestující voucher na 30 korun. Asi stovce cestujících, kterým ujel poslední spoj, zajistily dráhy dopravu domů taxíkem. V řadě případů musely cestujícím zajistit ubytování v hotelu. "Asi dvacet spojů od Prahy po střední Moravu jsme museli odtáhnout na takové místo, kde mohli lidé bezpečně vystoupit," popisuje Šťáhlavský.

Sto korun zpátky

České dráhy slíbily cestujícím „kompenzaci“ ve výši 100 korun - ovšem jen těm, jejichž vlak byl kvůli ledovce zpožděn o více než dvě hodiny. Navíc nepůjde o hotovost, ale "jen" o poukázku (voucher) na další nákup u Českých drah. Nárok mohou lidé uplatnit do 16. prosince na kterékoli pokladně, u jízdenek z e-shopu pak na e-mailu [email protected]

Mluvčí drah Petr Štáhlavský připomíná, že jde o mimořádnou kompenzaci, která pro podnik nebyla povinná. Nečekané přírodní kalamity patří mezi takzvanou "vyšší moc“, tedy komplikace, jimž se České dráhy nemohou včas přizpůsobit.

Odškodnění v pravém slova smyslu, tedy náhradu způsobené škody, ale dopravci u zpoždění neposkytují. Typicky může jít o ušlý zisk při zmeškání obchodní schůzky nebo proplacení letenky pro navazující let.

 

Právě se děje

Další zprávy