Rozhovor: Elektrokolo? Šlápnete do pedálů a uděláte wow

Viktor Vondra Viktor Vondra
26. 5. 2012 21:15
Kolo je ve městě nejrychlejší. Ale firmy i úřady jako by na cyklisty zapomněly
Jakub Ditrich, zakladatel a spolumajitel firmy ekolo.cz.
Jakub Ditrich, zakladatel a spolumajitel firmy ekolo.cz. | Foto: ekolo.cz

O firmě ekolo.cz

Doménou společnosti ekolo.cz jsou elektrokola (má nejširší nabídku v celém Česku i na Slovensku, od městských modelů po terénní), ale prodává a propaguje také elektromobily a stará se i o cyklistickou infrastrukturu. V Praze nabízí distribuci bezplatných cyklostojanů a s technologickými partnery spolupracuje na vývoji cyklistické GPS navigace, která začátečníkům pomůže s plánováním ideálních tras pro pohyb po městě na kole. A činná je i na evropské scéně - podílí se na evropské legislativě a propagaci elektrokol, je aktivním členem Light Electric Vehicle Association (LEVA), European Twowheel Retailers' Association (ETRA) a českým partnerem evropského projektu Intelligent Energy Europe - Go Pedelec!

Podnikat začal Jakub Ditrich ještě jako student filmové a televizní produkce na pražské FAMU. Dnes spoluvlastní a řídí úspěšnou společnost ekolo.cz, jejímž cílem je podílet se na rozvoji čisté městské dopravy. Svou firmu a její vizi představil i na nedávném CSR Summitu v pražském DOXu.

Co vás, absolventa FAMU, přivedlo k podnikání v oboru tak vzdáleném tomu, který jste studoval?

Prostě mě baví nové věci. V roce 1995, když jsem studoval FAMU, končilo v budově školy v Lažanském paláci jedno z prvních optických vláken a na katedře animace byla (na tehdejší dobu) úžasně vyspělá výpočetní technika a "civilkáři", kteří tomu rozuměli.

Byl jsem jeden z prvních uživatelů e-mailu na AMU, na téma "Internetové komunikace ve filmové produkci" jsem udělal diplomku a ještě při škole jsem založil firmu na tvorbu webových stránek - Globe Internet. Ta se v dalších letech stala leaderem ve webhostingu, doménových registracích, poštovních serverech (pamětníci možná vzpomenou první freemail POST.CZ) a podobně. Při 80 zaměstnancích jsem cítil, že už nastal čas se věnovat něčemu jinému.

A proč tedy padla vaše volba právě na elektrokola?

Elektrokolo mě zaujalo jako naprosto geniální spojení věcí, které mě vždycky zajímaly - mobilita, elektronika a prostor pro neomezené inovace. Nebyl jsem nikdy žádný sportovec a městský cyklista se ze mě stal až díky elektrokolu.

Chtěl jsem se na začátku věnovat pouze osvětě tohoto tématu, ale v roce 2007 existovalo jen několik výrobců v Holandsku a Německu s produkty za 3000 a více eur, nebo naprosto nepoužitelná čínská konfekční produkce s olověnými bateriemi. Proto jsem byl "nucen" se začít věnovat vlastní produkci.

Musím říci, že dodávat softwarové nebo grafické řešení je na rozdíl od výroby "něčeho, co jezdí denně po kočičích hlavách, prší na to a má to v sobě elektroniku", procházka růžovým sadem.

V Česku šlo o nový obor - čím jste začal?

Protože na českém trhu nikdo nebyl, začal jsem se učit vše o bateriích, mechanice, systémech pohonu a hlavně o výrobním procesu. A hlavně - testovat, testovat a vysvětlovat, že elektrokolo není pro líné, že to nejezdí samo, že to není sportovní pomůcka. A to dělám vlastně dodnes, ale povědomí se pomalu zlepšuje.

První objednávka přišla v roce 2008, kdy jsme - už jako ekolo.cz - dodali 20 skládacích elektrokol pro úředníky na pobočkách Státního fondu životního prostředí. Pak už následovala sériová výroba a nové modely e-kol, kterých teď máme v nabídce osm.

V minulém roce jsme kvůli exportu zavedli značku našich elektrokol - AGOGS Electric Bikes. Definice francouzsko/anglického slova "agog" totiž zní „Full of intense excitement", tedy volně přeloženo "plný silného vzrušení", a to přesně popisuje ten pocit, když si poprvé sednete na elektrokolo, šlápnete do pedálů a uděláte "wow"!

S kolika lidmi jste se do podnikání pustil - a kolik jich zaměstnáváte dnes?

Mám minoritního tichého společníka, který se ale firmě nijak nevěnuje. Začínal jsem s jedním cyklomechanikem a elektrikářem, dnes je nás čtrnáct, převážně techniků a lidí v expedici, přes zimu se pak stav redukuje na deset lidí. Vedle toho máme partnery - distributory, kterých je po ČR více než 50, a nesmím zapomenout na importéry značky AGOGS Electric Bikes v Maďarsku, na Slovensku, v Německu, Itálii a v Nizozemsku.

Elektrokolo se hodí nejen k cestování po městě, ale i k poznávacím výletům.
Elektrokolo se hodí nejen k cestování po městě, ale i k poznávacím výletům. | Foto: ekolo.cz

Elektrokola navrhujeme v našem servisu - testujeme komponenty a rámové konstrukce. Hodně si potrpím na design a barevné sladění jednotlivých dílů. Samotná produkce pak probíhá v Šanghaji, kde se také nachází naši producenti cyklokomponent, řídících jednotek, elektromotorů, baterií. Bez asijské produkce bychom se neobešli, vyrábět v Evropě v kvalitě a objemu, který potřebujeme, není možné.

Všechny příspěvky a diskuse nedávného CSR Summitu se točily kolem ústředního bodu - společensky odpovědného byznysu a jeho udržitelnosti v měnícím se světě. Když tohle téma vztáhneme na vaši firmu, o čem všem můžeme mluvit?

Už jenom samotnou náhradou jízdy autem jízdou na kole se chováte zodpovědněji, a nejde jenom o ony populární emise, ale také o prostor. Když míjím na elektrokole každý den nekonečné kolony na pražských nábřežích, vidím ve tvářích těch, kdo jsou zde uzavřeni v automobilech, určitou závist.

V Praze je velký problém s parkováním kola, až na výjimky instituce, firmy, hotely, obchody na tento typ dopravy zapomněly. Zkuste třeba dojet na (elektro)kole nakoupit do Palladia na náměstí Republiky nebo jít na jednání do hotelu Hilton. Aby se to změnilo, rozdáváme všem, kteří si řeknou, zadarmo velmi robustní a přitom mobilní cyklostojany, jež se dají snadno umístit před provozovnu. Dodnes jsme jich rozdali asi 60 a další zájemci se hlásí.

Elektrokolo je dopravní prostředek, který je po městě absolutně nejrychlejší. Proto jsme (zatím jedno) městské elektrokolo věnovali pražským záchranářům, kteří s ním denně patrolují na pěších zónách v centru Prahy. Za několik dnů zapůjčíme další elektrokola pracovníkům Sdružení Linka bezpečí, kteří musí pendlovat mezi několika budovami a elektrokolo jim usnadní život. Naše elektrokola najdete také v provozech České pošty, v bankách, nemocnicích nebo u správců národních parků.

Propagaci elektrokol a elektromobilismu vůbec se věnujete intenzivně - projevuje se tahle aktivita znatelně zvýšeným zájmem o vaše produkty?

Dá se říci, že už to není vnímáno jako taková podivnost jako před čtyřmi roky, ale předsudky o tom, že kolo patří jen do lesa či na cyklostezku a že po městě se jezdit nedá, jsou bohužel velmi silné.

V centru velkých měst je elektrokolo bezkonkurenčně nejrychlejším dopravním prostředkem.
V centru velkých měst je elektrokolo bezkonkurenčně nejrychlejším dopravním prostředkem. | Foto: ekolo.cz

Loni jsme prodali v naší distribuci okolo 1500 elektrokol značky AGOGS a rádi bychom letos udrželi stoupající trend. Ale trochu nás ničí záplava technicky velmi problematických „taky-elektrokol" v nabídkách různých e-shopů, takže moji kolegové tráví hodně času vysvětlováním, že abyste mohli kolo používat denně a za rok na něm najeli 8000 kilometrů, nemůže mít tu přehazovačku za dvě stovky, kterou nelze servisovat.

Co se elektromobility týče - protože „auta do zásuvky" budou ještě dost let masově nedostupná, elektrokolo je tím nejdostupnějším elektromobilním prostředkem. I proto jsem se nyní stal místopředsedou Asociace elektromobilního průmyslu (ASEP), aby bylo možné být u zdroje informací o tom, co se k podpoře elektromobilů u nás chystá (ale mnoho toho zatím není) .

Najezdíte toho sám na elektrokole hodně?

Ano, kombinuji jízdu elektromobilem (při ranní rozvážce dětí do škol) a pak po městě jezdím jenom na skládacím elektrokole, se kterým v případě špatného počasí je možné jednoduše kombinovat dopravu i MHD. Ale ve srovnání s jízdou na kole je hromadná doprava neuvěřitelně pomalá a nepružná.

Je třeba se naučit po městě jezdit efektivně, využívat kombinaci jízdy po silnici, chodníku a zkracovat si cestu přes parky a především být předvídatelný pro automobily, aby jízda byla vždy bezpečná. Na kole také objevíte spoustu úžasných míst, o jejichž existenci jste dosud neměli ani tušení!

Kdybyste měl uvést tři hlavní důvody, proč jezdit na elektrokole, které by to byly?

V první řadě rychlost. V centru města, zvláště toho kopcovitého, je elektrokolo několikanásobně rychlejší než jakákoli jiná doprava. Nicméně ekolo využijete i na dlouhé výlety do přírody, když jedete za poznáním, ne za sportovními výkony, nebo když máte děti na cyklosedačce.

Zadruhé je to velmi pohodlné a návykové. Na schůzku nebo do práce přijedete zaručeně nezpocení, včas a dobře naladěni. Nehledě na to, že dostavit se na obchodní jednání v obleku a na kole je dobré téma pro zahájení rozhovoru.

A zatřetí, je to maximálně zodpovědné k životnímu prostředí, veřejnému prostoru i k vašemu vlastnímu zdraví. Na elektrokole totiž stejně šlapete a to je velmi pospěšná aerobní aktivita pro kohokoli.

(Rozhovor vznikl pro časopis CSR fórum 5/2012)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Patří cyklistika mezi vaše oblíbené sporty?

 

Právě se děje

Další zprávy