reklama
 
 

Roboti změní prodejny, schopné pokladní si však polepší. Makro nabere stovky lidí

9. 6. 2017
Rychlý nástup automatů v prodejnách se během následujících let výrazně změní tuzemský obchod. Až čtvrtina klasických míst může zaniknout, nová však vzniknou. Obsadí je lidé, kteří budou kreativní a vstřícní k zákazníkům. Prodavačkám, které přeměnu zvládnou, stoupnou mzdy.

Praha - Nástup nových technologií zasáhne řadu dosavadních pracovních pozic v tuzemském obchodě. V oboru, který nyní zaměstnává přes sto tisíc lidí, do roku 2030 zanikne téměř třicet tisíc klasických profesí - o osmnáct tisíc prořídnou řady prodavaček a o dalších deset tisíc se sníží stavy pokladních. Počítá s tím studie Úřadu vlády ČR. To však automaticky neznamená, že obchod personálně zhubne.

Záležet bude na tom, jak dobře se firmy na změny připraví, a stačí své lidi přeučit na nová místa. "Charakter práce se změní. Není to hrozba, ale výzva. Pokladní, které dnes dělají rutinní a špatně placenou práci, budou potřeba na jiných místech, kde mohou obsluhovat zákazníky. Potřebují k tomu však získat nové dovednosti, za něž dostanou i lepší platové ohodnocení," uvedl na semináři věnovanému nástupu digitalizace v obchodě Aleš Chmelař, hlavní ekonomický analytik Úřadu vlády.

Jeho slova potvrzují i zkušenosti od obchodníků, kteří nové technologie v řetězcích zavádějí. Například Globus, který jako první nabídl rychlý způsob nakupování Scan & Go umožňující obejít klasické pokladny, jejich pracovní místa neruší.

"Scan & Go je výborná služba, ale slouží jako doplněk ke klasickým pokladnám. Zjistili jsme, že mnoha zákazníkům vyhovuje, ale řada jiných na ni nereaguje a upřednostňuje kontakt s pokladní," říká Sandra Kipeťová, personální manažerka řetězce. Globus podle ní zjistil, že někteří zákazníci se dokonce vracejí ke konkrétním prodavačkám či prodavačům, kteří je obsluhují v řeznictví či pekařství.

To podle ní ukazuje, jak je osobní přístup k zákazníkům důležitý a potřebuje v této oblasti posílit. "Potřebujeme zaměstnance, kteří budou schopni komunikovat se zákazníky, a zároveň neskutečně hladovíme po kvalifikovaných pracovnících jako jsou řezník, pekař či kuchař. Ti nám velmi chybějí," upřesňuje Kipeťová.

Podobně se na nástup automatů do prodejen dívá i Ján Kondáš z řetězce Tesco. Digitalizace sice podle něj velice zrychluje nákup a na první pohled ohrožuje až 40 procent klasických pozic, zlepší produktivitu práce až o pětinu. Nové stroje však musí někdo obsluhovat a reagovat na jejich výstupy, takže k faktickému úbytku míst nemusí dojít.

"V následujících letech vzniknou minimálně stovky nových míst, která si dnes ani neumíme představit. Je dokonce možné, že budeme zaměstnávat více lidí než dnes," říká Kondáš.

Kamenné obchody se podle něj musí zaměřit na rozvíjení služeb a dobrého poradenství přímo na ploše prodejen, protože právě tím se mohou odlišit od e-shopů. "Musíme se zaměřit na rozvíjení takzvaných měkkých vlastností u zaměstnanců - tedy na to, aby dokázali příjemně komunikovat se zákazníky. Pracovníci, kteří to dokážou, mohou očekávat vyšší platy," tvrdí.

Velkoobchodní řetězec Makro dokonce aktuálně řeší opačný problém. Díky digitalizaci potřebuje rozšířit počet pracovníků až o pětinu. V Kozomíně u Prahy staví nový plně automatizovaný distribuční sklad, který má rozvážet zboží zákazníkům a být jim od roku 2018 k dispozici non-stop.

"Zjistili jsme, že naši zákazníci nemají čas tlačit vozíky v Makru, chtějí se více věnovat vlastním zákazníkům na svých prodejnách, proto jim chceme distribuci usnadnit," vysvětluje personalistka Markéta Pavelková. Makro, zaměstnávající nyní 3000 lidí, potřebuje získat až 600 nových pracovníků.

Experti se na semináři věnovanému digitalizaci v obchodě shodli, že ač mohou být roboti na první pohled pro zaměstnance hrozbou, když se uchopí jako výzva, může jejich nástup naopak zvýšit počet pracovních míst. Šéfka Odborového svazu pracovníků v obchodu Renáta Burianová až tak optimistická není. Podle ní někteří lidé o místa přijdou, nicméně úbytek se bude pohybovat v řádu procent.

autor: Iva Špačková | 9. 6. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama