Řidiči autobusů na Liberecku hrozí neomezenou stávkou kvůli mzdám

ČTK ČTK
18. 11. 2016 13:07
Řidičům se nelíbí, že kraj nemůže dopravcům kompenzovat zvýšení mezd řidičů autobusů, na němž se dohodla vláda s odbory. Pokud se nenajde řešení, do stávky vstoupí řidiči v prosinci. Rozhodnutí o stávce padne zřejmě 28. listopadu po jednání zástupců Libereckého kraje, zaměstnavatelů a odborů ze všech firem, které se na dopravě v kraji podílejí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Liberec – Časově neomezenou stávkou hrozí odbory zastupující řidiče autobusů v Libereckém kraji. Nelíbí se jim, že kraj nemůže dopravcům kompenzovat zvýšení mezd řidičů autobusů, na němž se dohodla vláda s odbory. Pokud se nenajde řešení, do stávky vstoupí řidiči v prosinci, řekl předseda jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiří Kuchynka.

"Telefonicky jsme se na tom předběžně dohodli s předáky ČSAD Liberec a ČSAD Česká Lípa," řekl Kuchynka. Jde o tři největší autobusové přepravce v kraji. Rozhodnutí o stávce padne zřejmě 28. listopadu po jednání zástupců Libereckého kraje, zaměstnavatelů a odborů ze všech firem, které se na dopravě v kraji podílejí. "Do stávky vstoupíme, pokud bude závěr takový, že nelze navýšit cenu dopravního výkonu," uvedl odborář.

Podle odhadu dopravců se zvýšením mezd a zavedením nového státního svátku zvýší náklady na kilometr o tři až čtyři koruny a tyto peníze chtějí od kraje. Podle stanoviska ministerstva pro místní rozvoj ale kraj kompenzace u již uzavřených smluv zvýšit nemůže. Porušil by tím zákon o veřejných zakázkách. "Protože mzdy nemáme zahrnuté ve výpočtu ceny za dopravní výkon," řekl před několika dny hejtman Martin Půta (STAN). Navýšení mezd by tak měli kompenzovat dopravci, ti ale na to nemají peníze. V letošním roce platí Liberecký kraj dopravcům za kilometr v průměru 28,90 Kč. Pro příští rok by se podle Půty měla paradoxně kompenzace dokonce ještě snížit, a to kvůli poklesu cen pohonných hmot v letošním roce.

Stanovisko ministerstva se odborářům nelíbí, důvody považuje Kuchynka za irelevantní. "Že s tím měli před iks lety zadavatelé a soutěžící počítat, je blbost. Je to nepředvídatelná změna ve Sbírce zákonů. Když se změní DPH, tak se také změní všechno," uvedl Kuchynka. Za stanoviskem ministerstva vedeném Karlou Šlechtovou (ANO) vidí politický podtext. "Nám se zdá, že ANO vytváří umělý problém, který půjde na vrub ČSSD. A pak ho ANO s velkým halasem vyřeší. Na to já ale už nechci hrát," řekl. Proto podle něj nebudou ani vyhlašovat stávkou pohotovost, ale rovnou přikročí ke stávce. "Pevně věřím, že k ní nakonec nedojde," dodal.

Mzdy řidičů autobusů by se měly podle dohody vlády a odborů zvýšit od Nového roku zhruba o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšit se má i příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 Kč na hodinu na 78 Kč. Nově by měl být zaveden příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 Kč za hodinu. Minimální garantovaný příjem řidiče autobusu při 60 hodinách čekání a rozvržené pracovní době v rozsahu 168 hodin se tak podle odhadu vlády zvýší přibližně o 7800 měsíčně.

 

Právě se děje

Další zprávy