Řidiči autobusů chtějí jednat o zvýšení mezd jen do 15. března, pak hrozí stávka

ČTK ČTK
Aktualizováno 22. 2. 2017 17:37
Od začátku letošního roku vláda zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Současně se měly zvýšit příplatky. Kraje, které autobusovou dopravu objednávají, ale říkají, že na navýšení nemají peníze, a chtějí pomoc od vlády.
ilustrační foto.
ilustrační foto. | Foto: Arriva

Praha - Dopravní odbory daly kvůli mzdám řidičů autobusů vládě, krajům a zaměstnavatelům ultimátum. Do 15. března budou jednat, poté jsou připraveny vyhlásit stávku. Novinářům to po dnešním jednání předsednictva Odborového svazu dopravy řekl předseda svazu Luboš Pomajbík.

Pondělní jednání mezi vládou a Asociací krajů nepřineslo podle odborů žádné výsledky. Kraje od vlády nedostaly příslib, že jim stát na navýšení peněz pro šoféry přidá peníze. Odbory proto vyzvaly zaměstnance v dopravě k aktivní účasti ve stávce, pokud ji předsednictvo svazu vyhlásí. Zároveň prodloužily trvání celostátní stávkové pohotovosti.

O peníze na krajskou dopravu bude také v pondělí jednat vláda. Půjde o 1,5 miliardy korun z vládní rozpočtové rezervy, která by měla primárně směřovat do oprav krajských silnic. Podle krajů by ale tyto peníze umožnily uvolnit prostředky, které by mohly jít na mzdy šoférům.

Kraje dnes spolu s Asociací měst a obcí vyzvaly premiéra Bohuslava Sobotku, aby financování nárůstu mezd šoférů řešil. "Odmítáme pasivní přístup vlády v otázce zvýšení mezd řidičů. Požadujeme, aby se kabinet podílel na řešení této situace. Po stránce finanční, legislativní i kontrolní," uvedl předseda Svazu měst a obcí ČR a starosta Kyjova František Lukl.

Ten očekává, že se nespokojenost šoférů linkových autobusů brzy přenese i na kolegy z MHD. Těm se mzdy zvýšit nemají přesto, že i jejich práce je náročná, uvedl svaz.

Podle Sobotky ale celoplošná stávka nedává příliš smysl, protože ve většině krajů se řešení našlo. "Problémy přetrvávají ve dvou krajích - Jihomoravském a Ústeckém, kde se hledá právní nástroj na to, aby ty finanční prostředky kraj mohl poslat dopravcům tak, aby jim uhradil zvýšené náklady spojené se zvýšením mezd," uvedl premiér. Jde tak podle něho o úkol pro právníky, odborníky na hospodářskou soutěž a zastupitelstva obou krajů, nikoli pro vládu.

Od začátku letošního roku vláda svým nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Řidičům by se rovněž měl zvýšit příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami z 50 korun na hodinu na 88 korun a nově byl zaveden příplatek 6,60 koruny za hodinu za práci v náročném prostředí. Ne všichni dopravci však řidičům tyto částky vyplatili.

Zvýšení platů sen navíc podle odborů týká jen šoférů pracujících v nejhůře platících firmách. Šoférů zaměstnaných u dopravců, kde pomocí kolektivního vyjednávání mají dojednané lepší pracovní podmínky, se lednové zvyšování mezd příliš nedotklo, uvedl Pomajbík.

Nejnapjatější situace panuje v Ústeckém a v Jihomoravském kraji. V Jihomoravském kraji oznámil začátkem týdne náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák zvýšení plateb autobusovým dopravcům o deset procent. To ale podle odborů pokryje jen třetinu nákladů nezbytných pro zvýšení mezd na minimální limit stanovený vládou.

V Ústeckém kraji pak místní dopravní odboráři vyhlásili na 8. března lokální stávku šoférů autobusů. Podle Pomajbíka dnešní rozhodnutí předsednictva svazu tento chystaný proces automaticky neruší, protože ústředí dopravních odborů tuto stávku neohlašovalo a nemůže ji tedy rovněž rušit.

 

Právě se děje

Další zprávy