Rekordní pokuta pro ČD platí. 25 milionů za nákup vlaků

ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 10. 2014 9:50
Šéf antimonopolního úřadu potvrdil dřívější verdikt podřízených, že státní dopravce při pořízení nových vlakových souprav Railjet porušil zákon.
Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů Kč za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení.

Antimonopolní úřad to oznámil v tiskové zprávě. Podle dostupných informací jde o nejvyšší pokutu, kterou úřad udělil v oblasti veřejných zakázek. ČD dostaly další dvoumilionovou pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají.

Dráhy se proti rozhodnutí ÚOHS chtějí bránit správní žalobou.

Firma původně chtěla koupit šestnáct railjetů, pak svou poptávku změnila na patnáct souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.

"České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky," uvedl Rafaj.

Dráhy chtějí podat správní žalobu

ČD s rozhodnutím ÚOHS nesouhlasí. "Jsme přesvědčeni, že jsme jednali v souladu se zákonem. Podáme proto správní žalobu," sdělil mluvčí ČD Radek Joklík. Spor proto bude řešit Krajský soud v Brně. Dráhy v řízení u ochránců hospodářské soutěže tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup šestnácti souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.

S tím úřad nesouhlasí. Rafaj uvedl, že státní firma požadovala zásadní změny původního plnění.

"Není možné považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky," uvedl Rafaj.

Nejvyšší pokuty ÚOHS za veřejné zakázky

25 000 000 korun. Rekordní sankci dostaly v prosinci 2013 České dráhy za nákup vlakových souprav Railjet bez otevřeného výběrového řízení. Dráhy se odvolaly; dnes ÚOHS pokutu potvrdil.

9 000 000 korun. ÚOHS v roce 2012 potvrdil pokutu devět milionů korun společnosti Vodovody a kanalizace Pardubice kvůli chybám v tendru na modernizaci biologické čistírny odpadních vod v Semtíně. Firma proti verdiktu podala žalobu ke Krajskému soudu v Brně, který letos v srpnu pokutu zrušil, ale ÚOHS vzápětí oznámil, že podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

6 550 000 korun. Pokutu dostalo v květnu 2011 město Liberec za chyby v tendrech souvisejících s MS v klasickém lyžování v roce 2009. Město podle úřadu tendry nezákonně dělilo. ÚOHS pokuty ukládal v několika správních řízeních. Většinu pokut, včetně pětimilionové, jež se týkala hlavní části zakázek, už ale soud zrušil.

5 000 000 korun. Státní podnik Moravské naftové doly v likvidaci dostal v září 2007 pokutu za pochybení při zakázce na odstranění ekologických škod. Likvidátorka firmy zadala zakázku bez řádného výběrového řízení, pouze přímo oslovila tři firmy.

5 000 000 korun. Pětimilionovou pokutu dostala v roce 2013 také Praha. Chybovala v tendru na jednotný ekonomický systém, který spravuje účetnictví magistrátu a stovek pražských příspěvkových organizací. Veřejnou zakázku v celkové hodnotě 643,32 milionu korun zadala bez otevřené soutěže. Praha už pokutu zaplatila.

Podle něj se vlakové jednotky poptávané ve výsledné zakázce liší od původních jak počtem vagónů, tak jejich druhem. Změnil se také rozsah zakázky. Například ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů úřadu se tak jednalo o zcela nové plnění.

Vylepšení cest do Rakouska

První vlak Viaggio Comfort známý jako Railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.

Potíže s lokomotivami

České dráhy mají u antimonopolního úřadu i problém s lokomotivami Taurus. Za letošní pronájem dostaly už dříve pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. Případ má na stole po odvolání firmy Rafajova rozkladová komise.

Za pronájem lokomotiv z let 2009-2013 dostaly ČD nyní ještě dvoumilionovou sankci. "Smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení," dodal Rafaj.

 

Právě se děje

Další zprávy