RegioJet přestane na Slovensku provozovat dálkové vlaky z Bratislavy do Košic

ČTK ČTK
Aktualizováno 23. 11. 2015 16:30
Kvůli údajně nekalé konkurenci státního dopravce ukončí soukromá společnost RegioJet provoz svých dálkových vlaků na Slovensku. Mezi Bratislavou a Košicemi jezdí od loňského prosince a stejně jako v Česku donutila státní podnik výrazně zlevnit jízdné a současně zkvalitnit služby.
RegioJet na Slovensku (ilustrační foto)
RegioJet na Slovensku (ilustrační foto) | Foto: RegioJet

Bratislava - Český soukromý dopravce RegioJet ukončí v prvním čtvrtletí příštího roku provoz svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi. Společnost tento krok zdůvodnila údajně nekalou konkurencí slovenského státního dopravce ZSSK, proti které nezakročil slovenský ministr dopravy Ján Počiatek. Oznámil to dnes mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Slovenské ministerstvo dopravy i ZSSK kritiku odmítly.

RegioJet začal na vlastní komerční riziko provozovat dálkové vlaky mezi dvěma největšími městy na Slovensku loni v prosinci. Poprvé tak došlo k tomu, že na Slovensku si na jedné vnitrostátní dálkové trati začali konkurovat dva dopravci. Souboj o zákazníka vedl ke zlevnění jízdného, ZSSK rovněž oznámila nové služby ve svých IC vlacích vyšší kategorie, na jejichž provoz nedostává od státu dotace.

"Vlaky IC ZSSK nebyly nikdy v zisku, od začátku jezdí za podnákladové ceny, které ZSSK v den, kdy RegioJet oznámil své ceny, snížila na polovinu s cílem zničit nového konkurenta. Trpělivě jsme v zájmu našich zákazníků čekali, až se to politicky odpovědný ministr Počiatek rozhodne vyřešit. Nestalo se nic a ministr nadále toleruje to, že nás ZSSK nekalou soutěží poškozuje," uvedl RegioJet.

Slovenské ministerstvo dopravy výtky RegioJetu podnikatele Radima Jančury odmítlo. "Panu Jančurovi na slovenských železnicích nevyšla jeho obvyklá taktika, když nejprve dumpingovými cenami zlikviduje konkurenci a následně zneužívá dominantní postavení na trhu. Jen tak lze totiž vysvětlit to, že pan Jančura má podle svých vlastních vyjádření vlaky vytížené, ale dnes současně přiznává, že za tyto ceny nemůže fungovat a musí je zrušit," řekl mluvčí ministerstva Martin Kóňa. Dodal, že rozhodnutí o zahájení nebo ukončení provozu komerčních železničních linek je plně v kompetenci jejich provozovatelů.

ZSSK letos na jaře omezila počet spojů IC na trati mezi Bratislavou a Košicemi o dvě pětiny. Státní dopravce to tehdy zdůvodnil cenovou válkou RegioJetu a tento postoj nyní zopakoval. Loni IC vlaky prodělaly více než milion eur.

"ZSSK nerozpoutala a nevede cenovou válku v IC vlacích, děje se přesný opak. ZSSK nejezdí za podnákladové ceny. Provozní výsledek IC vlaků je průběžně v plusu," sdělila mluvčí ZSSK Jana Morháčová. Státem vlastněný dopravce rovněž nařkl RegioJet z toho, že veřejnosti podsouvá nepravdivé informace o financování, provozu, cenách či obsazenosti vlaků ZSSK a že Jančura se patrně snaží zvyšovat tlak na stát, aby mu začal finančně přispívat na provoz komerčních vlaků.

RegioJet si již loni stěžoval na ZSSK u antimonopolního úřadu, který o jeho podnětu podle dostupných informací dosud nerozhodl. Soukromý dopravce nyní oznámil, že podá žalobu a bude žádat odškodné za údajné zneužití dominantního postavení ze strany ZSSK. Výši způsobené škody předběžně odhadl na několik desítek milionů eur.

Český dopravce uvedl, že už od 13. prosince bude na 445 kilometrů dlouhé trase mezi Bratislavou a Košicemi provozovat pouze tři páry spojů, zruší noční spoj a nezavede žádné nové spoje, které původně plánoval.

Na hlavní slovenskou železniční trať RegioJet vstoupil loni necelý měsíc poté, co levicová vláda premiéra Roberta Fica zavedla bezplatnou přepravu dětí, studentů a seniorů v dotovaných spojích, kterou stát dopravcům proplácí. Na dálkové vlaky RegioJetu a na IC vlaky ZSSK se přeprava zdarma nevztahuje. ZSSK mezi Bratislavou a Košicemi ale provozuje i státem dotované rychlíky, ve kterých zmiňované kategorie cestujících za přepravu platit nemusí.

RegioJet na Slovensku zajišťuje také státem dotovaný provoz osobních vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna na jihu země. Dopravce dříve v tomto měsíci ohlásil, že má zájem zúčastnit se tendru na dotovaný provoz vlaků z Bratislavy do Banské Bystrice, který Slovensko již vypsalo. Společnost letos na Slovensku otevřela autobusovou linku mezi Bratislavou a Banskou Bystricí a minulý týden začala provozovat autobusovou linku mezi Bratislavou, vídeňským letištěm a Vídní.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Biden telefonoval s Putinem, hovořilo se o dohodě Nový START, otravě Navalného i o prosincovém hackerském útoku na americké úřady, oznámil Bílý dům.

Zdroj: ČTK
před 34 minutami

Poslanci odmítli legalizaci konopí, přinesla by zdravotní rizika, míní Blatný

Sněmovna odmítla omezenou legalizaci konopí. Návrh skupiny čtyř desítek poslanců ze šesti klubů předpokládal, že by si bezúhonní dospělí lidé mohli bez hrozby postihu vypěstovat a zpracovat doma až pět rostlin konopí. Plénum novelu o návykových látkách, za níž stojí zejména Piráti, zamítlo na návrh SPD hlasy 55 z 89 přítomných poslanců už v úvodním kole.

Pirátský poslanec Tomáš Vymazal zdůrazňoval, že změna by mohla zabránit kriminalizaci jinak bezúhonných lidí. "Konopí je v Česku velice oblíbené. Dle různých studií s ním má zkušenost více než každý čtvrtý mladistvý a u dospělých jsou to dokonce dva z pěti," uvedl. Regulace by podle poslance měla nahradit podle něho selhávající represi. Podle předsedy STAN Víta Rakušana jde o odstraňování státem řízeného pokrytectví.

Naopak ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) upozorňoval na to, že novela je v rozporu s mezinárodním právem a protidrogovou politikou. "Přináší velká sociální a zdravotní rizika," uvedl. Ministr také varoval před možnou drogovou turistikou za takzvaným rekreačním konopím.

Novela předpokládala, že lidé by mohli mít doma beztrestně až 1,25 kilogramu sušiny konopí. Ostatním lidem by pěstitelé museli zabránit ve volném přístupu k tomuto konopí pod hrozbou pokuty až 15 000 korun. Až 30 gramů by mohli lidé nosit u sebe i mimo obydlí. Stejné množství, tedy 30 gramů, by mohli legálně předat jinému dospělému člověku, ovšem výhradně bezplatně. Totéž mělo platit pro produkty získané z konopí.

Předkladatelé tvrdili, že omezená legalizace konopí by zmenšila černý trh a vedla by také ke snížení trestné činnosti, která se s ním váže.

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Lamparda u fotbalistů Chelsea nahradil Tuchel

Novým trenérem fotbalistů Chelsea byl podle očekávání jmenován Němec Thomas Tuchel. Londýnský klub dnes oznámil, že s bývalým kouřem Paris St. Germain či Dortmundu podepsal smlouvu na rok a půl s opcí. Tuchel nahradil odvolaného Franka Lamparda.

Tuchel v novém působišti už dnes povede první trénink a premiéra na lavičce ho čeká ve středečním ligovém utkání s Wolverhamptonem. "Nikdy není příjemné měnit trenéra uprostřed sezony, ale jsme rádi, že v Thomasi Tuchelovi se nám podařilo získat jednoho z nejlepších evropských trenérů," uvedla na klubovém webu ředitelka Chelsea Marina Granovská.

Sedmačtyřicetiletý Tuchel naposledy vedl Paris St. Germain, kde v prosinci skončil. Francouzský celek trénoval od května 2018 a s týmem vyhrál v obou sezonách mimo jiné francouzskou ligu a v uplynulém ročníku s ním došel do finále Ligy mistrů. V minulosti působil také v Mohuči a Dortmundu, se kterým v roce 2017 vyhrál Německý pohár.

V Chelsea nahradil Lamparda, který byl odvolán kvůli neuspokojivým výsledkům. "Blues" pod vedením nejlepšího klubového střelce z posledních osmi ligových duelů zvítězili pouze ve dvou a propadli se až na devátou pozici. Bývalý záložník vedl Chelsea od léta 2019 a v první sezoně s ní obsadil čtvrté místo.

Zdroj: ČTK
Další zprávy