První kontroly alergenů. Přes sto restaurací porušilo zákon

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
12. 2. 2015 11:15
Hygienici během ledna zkontrolovali 1032 restaurací a stravovacích zařízení. Problémy s uváděním alergenů mělo 130 subjektů.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Hygienici uskutečnili během ledna prvních 1032 kontrol dodržování nové povinnosti, podle níž musí restaurace a stravovací zařízení informovat zákazníky o přítomnosti alergenů v pokrmech. Česko převzalo evropskou legislativu od loňského 13. prosince.

Z více než tisíce kontrolovaných provozoven jich nevyhovělo sto třicet. Nejčastějším prohřeškem restaurací a jídelen bylo opomenutí informovat o alergenech u prodávaných nápojů nebo balených potravin používaných k přípravě jídla. Přítomnost alergenů pak vůbec neuváděli někteří internetoví prodejci. 

Podle ministerstva zdravotnictví byly prověrky zatím spíše edukativního rázu, pokuty jsou jen symbolické. Při dalších kontrolách však už může jít o vyšší částky. Za porušení povinností hrozí restauracím maximální pokuta až do výše 10 milionů korun.

Výslovná žádost nestačí

Směrnici mohou stravovací zařízení splnit různým způsobem: buď uvést alergeny přímo v jídelním lístku, nebo je vyvěsit na viditelném místě v provozovně, nebo informovat zákazníka ústně ještě před uskutečněním objednávky.

„Za splnění povinnosti však nelze považovat situaci, kdy je tato informace poskytnuta až na výslovnou žádost spotřebitele. Ten musí být minimálně dopředu jasným způsobem informován o tom, kde informaci o případné přítomnosti alergenů v provozovně stravovacích služeb obdrží,“ zdůrazňuje hlavní hygienik ČR Vladimír Valenta. 

Nejčastěji restaurace chybovaly v tom, že informace o alergenech sice viditelně uváděly, ale alergenní složky nebyly vztaženy ke konkrétním pokrmům. Často také zapomínaly na povinnost informovat o alergenních složkách u nápojů nebo balených potravin určených k přípravě pokrmů.

Přítomnost alergenů opomínaly provozovny uvádět také třeba u vlastního pečiva. Někde sice údaje o alergenech byly k dispozici, ale zákazník nebyl upozorněn na to, kdo a kde mu může poskytnout bližší informace.

Pokuty za desítky tisíc korun

 „V rámci lednových kontrol došlo také k případům, kdy informace nebyla poskytována vůbec, a to nejčastěji díky jazykové bariéře, neznalosti této povinnosti, nebo jejího nenaplnění. Nedostatky při informování zákazníků o alergenech v potravinách byly zaznamenány rovněž u pokrmů nabízených přes internet a rozvozu jídel na objednávku,“ shrnuje Valenta.

Zejména v těchto případech přistoupili hygienici k sankcím. Vzhledem k tomu, že nekontrolovali pouze povinnost uvádět přítomnost alergenů v pokrmech, ale i plnění dalších povinností, nedokáže hlavní hygienik přesně říci, jak vysoké pokuty za tuto samotnou povinnost byly uděleny. „Jedná se ale řádově o desetitisíce korun,“ dodává Valenta.

Nejlepší situaci zjistili hygienici v takzvaném institucionálním stravování a ve velkokapacitních vyvařujících provozech, kde jsou provozovatelé s danou problematikou velmi dobře obeznámeni. Zjednodušeně řečeno jde hlavně o kantýny či školní jídelny.

 

Právě se děje

Další zprávy