reklama
 
 

Škodovce se přestává dařit, zisk klesl o desetinu. Firmu tíží velké náklady na vývoj

30. 10. 2018 10:05
Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvních třech čtvrtletích letos meziročně klesl o 10,2 procenta na 1,1 miliardy eur (28,5 miliardy korun).

Wolfsburg - Provozní zisk automobilky Škoda Auto v prvních třech čtvrtletích letošního roku meziročně klesl o 10,2 procenta na 1,1 miliardy eur (28,5 miliardy korun). Oznámila to v úterý mateřská společnost Volkswagen. Hospodářský výsledek byl ovlivněn mimo jiné nepříznivým vývojem měnových kurzů a vyššími náklady na nové produkty. Tržby se nicméně zvýšily o 2,1 procenta na 12,6 miliardy eur.

Automobilka již dříve uvedla, že za první tři čtvrtletí letošního roku dodala zákazníkům 939 100 vozů, tedy o téměř osm procent více než ve stejném období loňského roku. V samotném září však dodávky klesly o 16 procent na 94 800 vozů, podle firmy za to může přechod všech modelových řad na nový systém testování emisí WLTP.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Zaměstnává víc než 35 000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.

Volkswagen oznámil, že jeho provozní zisk bez zahrnutí mimořádných položek v prvních třech čtvrtletích letošního roku dosáhl 13,3 miliardy eur, takže zůstal zhruba na loňské úrovni. Tržby koncernu se zvýšily o 2,7 procenta na 174,6 miliardy eur.

Škodě hrozí výrazný pokles zisků

  • Hospodářské noviny v říjnu upozornily, že automobilka Škoda Auto se po loňském rekordním roce, kdy prodala nejvíce aut v historii a dosáhla vůbec nejlepších hospodářských výsledků, připravuje na obtížné období. Podle informací HN největší české firmě v následujících letech hrozí prudký propad provozního zisku. Zatímco loni činil 1,6 miliardy eur, během následujících dvou let by mohl klesnout až na polovinu.
  • Firma proto podle informací HN plánuje zdražit auta pro své odběratele. Zatím nelze říci, jak to prodejci promítnou do konečných cen aut.
  • Byznys Škodě komplikuje hned několik věcí najednou. Od září nesměla prodávat vozy, pro které se jí nepodařilo získat potřebná razítka. Ta jsou nutná kvůli přísnějším pravidlům pro měření emisí. Během podzimu proto nebyla schopná dodat zákazníkům desítky tisíc vozů. Auta z továrny dovážela na pronajaté odstavné plochy. 
  • Pod silný tlak aktuálně dostává automobilky Evropská unie. Ta od roku 2020 zásadně omezí množství zplodin, které mohou auta vypouštět z výfuků. Automobilky budou muset srazit průměrné emise u vyrobených aut, v opačném případě budou platit miliardové pokuty. Do roku 2030 se navíc regulace ještě zpřísní.

autoři: Ekonomika, ČTK | 30. 10. 2018 10:05

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama