Boj s časem: Praha chce od EU peníze na nové tratě tramvají, nestíhá je ale připravit

Marek Pokorný Marek Pokorný
24. 4. 2019 19:26
Do konce listopadu musí pražský dopravní podnik podat do Bruselu žádosti na financování tramvajových tratí, které chce stavět s pomocí evropských dotací. Ty by měly být náhradou za zpožděné metro D. Hrozí ale, že hned tři z těchto tratí nedokáže Praha do té doby dostatečně připravit tak, aby na ně dotace mohla dostat. Podmínkou je totiž mít hotový projekt a pravomocné územní rozhodnutí o stavbě, která má být dokončena do konce roku 2022.
Plán nových tramvajových tratí v Praze, žlutě zvýrazněné by měly být do roku 2022 a přispět by na ně měla Evropská unie.
Plán nových tramvajových tratí v Praze, žlutě zvýrazněné by měly být do roku 2022 a přispět by na ně měla Evropská unie. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Nejproblematičtější je dvoukilometrová trať z Libuše do Modřan. Její předpokládaná cena je 525 milionů a Brusel by na ni mohl přispět až 85 procent, tedy zhruba 450 milionů korun.

"Tam již bylo územní rozhodnutí vydáno, ale chybí tři pozemky, kde jsme byli nuceni přistoupit k vyvlastňovacímu řízení," uvedl Filip Jiřík, který má v dopravním podniku přípravu tramvajových tratí na starosti. Pokud by podnik pozemky nestačil získat včas, aby dokončil stavbu do konce roku 2022, Praha by o dotaci přišla.

Průtahy s vyvlastňováním pozemků

Celé vyvlastňovací řízení je přitom složité. Dopravní podnik podal žádost o vyvlastnění vyvlastňovacímu úřadu pražského magistrátu. Jenže ten se musel automaticky vyloučit pro podjatost a předal vše ministerstvu pro místní rozvoj, které případ delegovalo na jiný úřad. Tím byl městský úřad Černošice.

Ten ale nyní rozhodovat nemůže. "Jeden z vlastníků podal žalobu na podjatost," konstatoval náměstek primátora Adam Scheinherr. Důvod námitky je podle informací Aktuálně.cz neobvyklý - uvedená podjatost je odůvodněna tím, že úředníci černošického městského úřadu by touto tratí jezdili. A proto by při rozhodování mohli nadržovat dopravnímu podniku. Vypořádání námitky nicméně celý proces zdrží. 

Ředitel dopravního podniku Petr Witowski uvádí, že se s majiteli dál snaží vyjednávat. "Jenže mají příliš vysoké požadavky a my můžeme dát jen to, co nám zákon umožňuje," poukázal.

Další problematický úsek je 2,3 kilometru z Divoké Šárky na Dědinu s cenou 890 milionů korun, na který by unie mohla přispět 750 milionů. Tady chybí nejen část pozemků, ale není ani ukončeno územní řízení. To by se ale mělo podle Jiříka do listopadu stihnout.

U trati Barrandov-Holyně-Slivenec jsou sice platná územní rozhodnutí, ale stejně je již jisté, že se celý úsek o délce 1,5 kilometru kvůli nedokončenému výkupu nestihne. Dopravní podnik tak již oznámil, že stavbu rozdělí na dvě části a dotaci bude žádat jen zhruba na třetinu. Z původně plánovaných 700 milionů tak utratí nejspíše jen 230 milionů.

Jediné dva projekty tratí, které by neměly mít problémy, jsou dvě nové tramvajové smyčky na Zahradním Městě a v Depu Hostivař. Poslední stavba, na kterou dopravní podnik chce evropské peníze, je nová vozovna v Hloubětíně, která by měla stát dvě miliardy korun.

V Operačním programu Doprava měla Praha přislíbených pět miliard korun na kolejovou a ekologickou dopravu či systémy chytrého řízení. Hlavní město většinu z nich plánovalo dát na stavbu metra D, ale to se do konce roku 2022, kdy musí být peníze vyčerpány, ani nezačne stavět. Praha proto přišla s náhradními projekty, především právě na tramvajové trati. Podle ředitele Witowského má Praha ještě nárok na 3,2 miliardy korun.

Dopravní podnik chystá i další trati, ale žádná z nich není v takovém stadiu, aby mohla získat příspěvek z unie. Jsou mezi nimi vrácená trať na Václavské náměstí, nové 2,4 kilometru trati v Počernické ulici, napojující Malešice, či takřka šestikilometrové prodloužení stávající trati z Kobylis do Zdib. Protože tato trať podstatnou částí zasahuje do Středočeského kraje, ten její přípravu i řídí. 

 

Právě se děje

před 40 minutami

Hischier prodloužil s New Jersey smlouvu o sedm let

Švýcarský hokejový útočník Nico Hischier prodloužil o sedm let kontrakt v NHL s New Jersey. Nová smlouva jedničce draftu z roku 2017 vynese celkem 50,75 milionu dolarů. Od sezony 2020/21 tak bude brát v průměru 7,25 milionu dolarů. Dvacetiletý Hischier má v této sezoně ještě poslední rok platnou nováčkovskou tříletou smlouvu se základním příjmem 925 tisíc dolarů a s možností získat na bonusech dalších 2,85 milionu dolarů.

"Jsme šťastní, že máme celý ten proces za sebou a domluvili jsme se s Nicem a jeho týmem na kontraktu, který bude přínosný pro obě strany. Vyzrál v komplexního centra, který odvádí skvělou práci s pukem i bez něj. Těšíme se na jeho další růst," řekl generální manažer Devils Ray Shero.

Hischier, který ve čtvrtečním duelu při výhře nad New York Rangers 5:2 chyběl v sestavě New Jersey kvůli zranění v horní části těla, si v šesti zápasech v této sezoně připsal dvě asistence. V NHL hraje třetí sezonu a má na kontě 157 zápasů a 101 bodů za 37 branek a 64 přihrávek. V pěti zápasech play off si připsal jednu asistenci.

před 45 minutami

Kornfeil v Japonsku odstartuje z 3. řady, Salač kvalifikaci kvůli těžkému pádu a zlomenině nejel

Jakub Kornfeil obsadil v kvalifikaci na motocyklovou Velkou cenu Japonska sedmé místo a na startu sobotního závodu Moto3 bude stát ve třetí řadě. Filip Salač po pátečním pádu do dnešního programu nezasáhl a teprve se rozhodne, zda v neděli absolvuje Grand Prix.

Kornfeil zajel třetí nejlepší kvalifikaci v sezoně a vyrovnal výkon z Nizozemska, pouze v Alcaňizu a na Sachsenringu si vybojoval druhou řadu. Na základě pátečních jízd, v nichž zajel třetí čas, postoupil přímo do druhé části kvalifikace, protože dnešní třetí trénink se jel na mokré trati a pořadím nezamíchal. V podobných podmínkách se rozhodovalo i o pořadí na startu, Kornfeil zaostal o 863 tisícin za nejrychlejším Niccolem Antonellim z Itálie.

Salač měl těžký pád v pátečním druhém tréninku a se zlomeným malíčkem na pravé noze a potlučeným tělem v druhém dnu v Motegi odpočíval. Pokud bude v neděli závodit, odstartuje z uličky v boxech v důsledku trestu za příliš pomalou jízdu v prvním tréninku.

Další zprávy