Boj s časem: Praha chce od EU peníze na nové tratě tramvají, nestíhá je ale připravit

Marek Pokorný Marek Pokorný
24. 4. 2019 19:26
Do konce listopadu musí pražský dopravní podnik podat do Bruselu žádosti na financování tramvajových tratí, které chce stavět s pomocí evropských dotací. Ty by měly být náhradou za zpožděné metro D. Hrozí ale, že hned tři z těchto tratí nedokáže Praha do té doby dostatečně připravit tak, aby na ně dotace mohla dostat. Podmínkou je totiž mít hotový projekt a pravomocné územní rozhodnutí o stavbě, která má být dokončena do konce roku 2022.
Plán nových tramvajových tratí v Praze, žlutě zvýrazněné by měly být do roku 2022 a přispět by na ně měla Evropská unie.
Plán nových tramvajových tratí v Praze, žlutě zvýrazněné by měly být do roku 2022 a přispět by na ně měla Evropská unie. | Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Nejproblematičtější je dvoukilometrová trať z Libuše do Modřan. Její předpokládaná cena je 525 milionů a Brusel by na ni mohl přispět až 85 procent, tedy zhruba 450 milionů korun.

"Tam již bylo územní rozhodnutí vydáno, ale chybí tři pozemky, kde jsme byli nuceni přistoupit k vyvlastňovacímu řízení," uvedl Filip Jiřík, který má v dopravním podniku přípravu tramvajových tratí na starosti. Pokud by podnik pozemky nestačil získat včas, aby dokončil stavbu do konce roku 2022, Praha by o dotaci přišla.

Průtahy s vyvlastňováním pozemků

Celé vyvlastňovací řízení je přitom složité. Dopravní podnik podal žádost o vyvlastnění vyvlastňovacímu úřadu pražského magistrátu. Jenže ten se musel automaticky vyloučit pro podjatost a předal vše ministerstvu pro místní rozvoj, které případ delegovalo na jiný úřad. Tím byl městský úřad Černošice.

Ten ale nyní rozhodovat nemůže. "Jeden z vlastníků podal žalobu na podjatost," konstatoval náměstek primátora Adam Scheinherr. Důvod námitky je podle informací Aktuálně.cz neobvyklý - uvedená podjatost je odůvodněna tím, že úředníci černošického městského úřadu by touto tratí jezdili. A proto by při rozhodování mohli nadržovat dopravnímu podniku. Vypořádání námitky nicméně celý proces zdrží. 

Ředitel dopravního podniku Petr Witowski uvádí, že se s majiteli dál snaží vyjednávat. "Jenže mají příliš vysoké požadavky a my můžeme dát jen to, co nám zákon umožňuje," poukázal.

Další problematický úsek je 2,3 kilometru z Divoké Šárky na Dědinu s cenou 890 milionů korun, na který by unie mohla přispět 750 milionů. Tady chybí nejen část pozemků, ale není ani ukončeno územní řízení. To by se ale mělo podle Jiříka do listopadu stihnout.

U trati Barrandov-Holyně-Slivenec jsou sice platná územní rozhodnutí, ale stejně je již jisté, že se celý úsek o délce 1,5 kilometru kvůli nedokončenému výkupu nestihne. Dopravní podnik tak již oznámil, že stavbu rozdělí na dvě části a dotaci bude žádat jen zhruba na třetinu. Z původně plánovaných 700 milionů tak utratí nejspíše jen 230 milionů.

Jediné dva projekty tratí, které by neměly mít problémy, jsou dvě nové tramvajové smyčky na Zahradním Městě a v Depu Hostivař. Poslední stavba, na kterou dopravní podnik chce evropské peníze, je nová vozovna v Hloubětíně, která by měla stát dvě miliardy korun.

V Operačním programu Doprava měla Praha přislíbených pět miliard korun na kolejovou a ekologickou dopravu či systémy chytrého řízení. Hlavní město většinu z nich plánovalo dát na stavbu metra D, ale to se do konce roku 2022, kdy musí být peníze vyčerpány, ani nezačne stavět. Praha proto přišla s náhradními projekty, především právě na tramvajové trati. Podle ředitele Witowského má Praha ještě nárok na 3,2 miliardy korun.

Dopravní podnik chystá i další trati, ale žádná z nich není v takovém stadiu, aby mohla získat příspěvek z unie. Jsou mezi nimi vrácená trať na Václavské náměstí, nové 2,4 kilometru trati v Počernické ulici, napojující Malešice, či takřka šestikilometrové prodloužení stávající trati z Kobylis do Zdib. Protože tato trať podstatnou částí zasahuje do Středočeského kraje, ten její přípravu i řídí. 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 33 minutami

Paušální daň pro příští rok vychází 5994 korun měsíčně

Paušální daň pro drobné podnikatele vychází pro příští rok 5994 korun měsíčně. Z toho minimální zdravotní pojistné činí 2627 Kč, minimální sociální pojistné navýšené o 15 procent 3267 Kč a daň z příjmů 100 Kč. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ministerstva financí. Pro letošní rok je paušální daň stanovena na 5469 korun za měsíc. K paušální dani je přihlášeno zhruba 75 000 podnikatelů.

Paušální daň je určena pro živnostníky, neplátce DPH s ročními příjmy z podnikání do milionu korun. Živnostníkům má ušetřit papírování a podle ministerstva financí odpadne i důvod k většině kontrol. Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) nedávno uvedla, že budu usilovat o rozšíření paušální daně také pro podnikatele s obratem až dva miliony korun.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

KLDR odpálila podle Soulu balistickou raketu krátkého doletu

KLDR odpálila do moře balistickou raketu krátkého doletu, informovala agentura AP s odvoláním na jihokorejskou vládu. Střela spadla zřejmě do vod mimo japonskou výlučnou ekonomickou zónu, uvedla agentura Kjódó. Severokorejský velvyslanec při OSN zhruba v téže době na Valném shromáždění OSN v New Yorku vyzval Spojené státy, aby upustily od "nepřátelské politiky" vůči Severní Koreji.

Vypuštění rakety nepředstavuje okamžitou hrozbu pro americký personál, území ani pro spojence USA, sdělila v reakci armáda Spojených států, která má v Jižní Koreji na 28 000 vojáků. Odpálení střely však podle ní "zdůraznilo destabilizující dopady nedovoleného" severokorejského zbrojního programu.

Testy balistických raket zakazují KLDR rezoluce Rady bezpečnosti OSN. Soul nejprve informoval o blíže neurčené střele, kterou KLDR odpálila do moře východně od svých břehů. Japonsko už tehdy uvedlo, že by mohlo jít o balistickou raketu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy