Na trhu se objeví dostupnější elektromobily, pomohou fondy. Expert odpovídal čtenářům

Ekonomika Ekonomika
Aktualizováno 7. 6. 2023 16:11
"Existuje velká řada otazníků a řadu témat, se kterými se do budoucna počítá, je třeba ještě technologicky vyřešit. A ta řešení se hledají 'za pochodu'," domnívá se Lukáš Folbrecht z Elektromobilní platformy, který ve středu odpovídal na otázky čtenářů Aktuálně.cz ohledně elektromobility.
On-line rozhovor s Lukášem Folbrechtem
Rozhovor skončil
Na otázky čtenářů odpovídal Lukáš Folbrecht z Elektromobilní platformy.
Přečíst si rozhovor

Jako příklad řešení "za pochodu" Folbrecht uvedl zapojení elektromobilů do vyvažování energetické sítě nebo elektrifikaci nákladní dopravy, zejména té dálkové.

Foto: EU

"V zahraničí a na tranzitních trasách budou muset vznikat velká nabíjecí parkoviště a také odpočívky pro kamiony, to vše budou velké výzvy. Pro Českou republiku, která je tranzitní zemí, tím vznikají nové obchodní příležitosti," uvedl Folbrecht.

Odborník na elektromobilitu zdůraznil, že v následujících letech bude třeba masivně investovat do nových zdrojů i distribučních sítí.

Všechny odpovědi Lukáše Folbrechta z Elektromobilní platformy  z online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz si můžete přečíst níže pod textem.

"Dobíjecí infrastruktura se čile buduje, například loni bylo v ČR zprovozněno více než 400 nových dobíjecích stanic (přírůstek 40 procent). Nedávno byla schválena tzv. Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) a další stovky a tisíce stanic budou přibývat v ČR i dalších zemích EU," napsal Folbrecht v jedné z odpovědí.

Trochu oříškem je podle něj například elektrifikace vozového parku na sídlištích. "Nicméně například v Brně již pilotují rezidenční nabíjení s možností rezervace nabíjení, v Praze se postupně investuje do nabíjení z lamp veřejného osvětlení," uvedl odborník na elektromobilitu.

Začátek delšího procesu

Velký potenciál vidí Folbrecht v oblasti zlepšení emisní stopy elektromobilů. Uvedl, že jsme teprve na začátku delšího procesu, ale na snížení emisní stopy elektromobilů i jejich baterií se intenzivně pracuje.

"Evropské automobilky dle mého osobního názoru zaspaly, ale elektromobilitu se velmi intenzivně učí. Sám mám dlouholetou pracovní zkušenost z významného českého výrobce automobilů a mám plnou důvěru, že se s tím čeští a evropští technici dokážou poprat," řekl Folbrecht na dotaz čtenáře.

Doplnil, že není moc známé, že už loni tvořily elektromobily a plug-in hybridy přes 10 procent produkce domácích automobilek.  "Velmi by myslím pomohlo mít v ČR alespoň 1-2 "baterkárny" neboli tzv. gigafactory, abychom byli bateriím blíže a vytvářeli si ještě více příslušné know-how a kompetence," uvedl Folbrecht.

Prostředky z evropských fondů

Folbrecht se dotkl i tématu dotací v elektromobilitě. Zmínil například podporu od ministerstva životního prostředí a ministerstva průmyslu a obchodu, které připravuje nový podpůrný program v oblasti elektromobility pro firmy a podnikatele. Podpora pro fyzické osoby, která funguje v jiných evropských zemích, by podle Folbrechta adopci e-mobility v Česku určitě pomohla.

"Současná situace veřejných financí velký prostor pro podporu z národních zdrojů nedává, značné prostředky jsou ale k dispozici z evropských fondů, které má ČR k dispozici a velmi často jsou určené právě na účely dekarbonizace, včetně dopravy," uvedl Folbrecht s tím, že věří, že se najde dostatečná politická vůle, která pomůže snadněji se dostat k elektromobilům i fyzickým osobám.

Konkrétně podpor z EU je podle něj celá řada. "V nejbližších měsících začnou být vypisovány výzvy ministerstva dopravy na výstavbu dobíjecí infrastruktury s objemem prostředků přes pět miliard korun (a miliardy již byly investovány). Další stovky miliard jsou a budou pro ČR k dispozici v rámci tzv. Modernizačního fondu a část z těch peněz půjde na dopravu. Nicméně bude záležet, jak s prostředky Modernizačního fondu český stát naloží a kam je bude směřovat," uvedl Folbrecht.

Cena elektromobilů by podle něj mohla poklesnout ve chvíli, kdy se dosáhne masovější výroby a prodejů a větší lokalizace vývoje a výroby baterií do Evropy. Na místě je podle něj ale i sociální aspekt, aby se k elektromobilům dostaly i příjmově slabší a zranitelné skupiny. "Do budoucna budou na trhu i dostupnější modely. V diskusích se státem preferujeme využití nikoliv národních prostředků, ale z evropských fondů, které jsou přímo na takové účely alokované a nelze je ani jinak využít. A nevyužít je by byla škoda," dodává odborník.

On-line rozhovor s Lukášem Folbrechtem

Rozhovor skončil
7. 6. 2023
Ptá se: Honza

Dobrý den. Co bude v budoucnu (dvacet, třicet let) s auty a především stroji jako jsou traktory, bagry, sekačky, motorové pily apd., které mohou být provozuschopné a potřebné i několik desetiletí? Ptám se především za malá hospodářství a malé soukromníky, kteří nikdy nebudou mít finance na nákup nových elektrických strojů (které jistě nebudou mít velkou životnost, aby se je vyplatilo kupovat z druhé ruky). Děkuji.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, děkuji za otázku...U aut, zejména osobních, existuje myslím poměrně jasná vize postupného přechodu z konvenční spalovací technologie na elektrický pohon. Stávající vozy budou postupně dosluhovat a bude docházet k přirozené obměně vozového parku vyřazováním dosluhujících vozů se spalovacími motory na konci jejich životnosti. Lze očekávat, že s masovou výrobou a prodeji elektromobilů a rychle rostoucí lokalizací výroby baterií v Evropě, budou postupně snižovány náklady výrobů a elektromobily budou postupně dostupnější pro všechny uživatelské skupiny. Sekačky a motorové pily - domnívám se, že tato technika bude rovněž postupně nahrazována bateriovými variantami v rámci přirozené obnovy. Již nyní jsou běžně na trhu bateriové sekačky a motorové pily a další nářádí s docela zajímavými užitnými vlastnostmi, jako je dobrý výkona a nižší hlučnost. Traktory a těžká technika bude dle mého názoru pro elektrifikaci složitější, v této oblasti vidím, stejně jako u těžké dálkové dopravy, na dlouhou dobu prostor i pro naftu. Ale např. v oblasti důlní nebo stavební techniky již existují první elektrické vlaštovky a projektují se i v ČR - viz. například aktuálně realizovaný projekt modulární elektromobilní platformy pro důlní či jiné využití z dílny Technické univerzity v Liberci.

7. 6. 2023
Ptá se: Flamer

Hezký večer. Existuje v ramci EU nebo na urovni jednotlivych evropskych automobilek vyvoj noveho typu baterii, podpbne jako v Číně? Nebo je pravdou, že Evropa v tomhle zaspala? Děkuji.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, máte bohužel pravdu, Evropa trochu zaspala. Teď se ale o to více snaží Čínu a další výrobce baterií dohnat a možný i předehnat. Po Evropě rostou, s podporou EU i národních států, baterkárny jak houby po dešti tak, aby byla Evropa v oblasti baterií do budoucna soběstačná – velmi intenzivně např. v sousedním Německu, ale také v Maďarsku nebo v Polsku. Sám jsem se byl podívat na severu Švédska ve velké a rychle rostoucí „gigafactory“ společnosti Northvolt, která bude zásobovat evropské automobilky bateriemi domácí provenience. S automobilkami samozřejmě výrobci úzce spolupracují od samého začátku. Postupně se vylepšuje stávájící lithium-iontová technologie s cílem dosahovat stále větší kapacity, prodloužení životnosti apod. Mj. se pracuje na bateriích s gelovým a do budoucna pevným elektrolytem a do budoucna také na akumulátorech, pro které nebude třeba lithia, jako jsou sodíkové. Věřme, že alespoň jedna dvě „gigafactories“ vyrostou v brzké době i u nás.

7. 6. 2023
Ptá se: Radek

Proč už výrobci nemluví o tom, jak úžasně ekologické a "čisté" jsou elektromobily? Baterie jsou jak faktická, tak ekologická časovaná bomba, k výrobě aut je potřeba více nebezpečných látek než u spalovacích motorů, není možné je recyklovat, zdroje pro jejich výrobu pochází v obrovské většiny od čínských firem, naše automobilky nejsou schopné asijské výrobě konkurovat... Vychází mi z toho úplný nesmysl. Ale nejhorší na tom všem jsou komunistické metody, kterými jsou tyto šílenosti protlačovány. Proč nenecháme fungovat trh, ale snažíme se opět poroučet větru, dešti?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, za myšlenkou elektrifikace dopravy stojí dle mého názoru zejména potřeba zpomalit či zastavit klimatické změny, což je, ano, do jisté míry to „poroučení větru a dešti“, jak píšete. Značná část populace EU, které jsme dobrovolně součástí, je přesvědčena, že snižováním emisí z dopravy pomůžeme tyto nevratné změny zastavit či zmírnit, abychom zachovali naši planetu obyvatelnou i pro příští generace. A že existuje jistý emisní dluh vyspělých zemí, tj. země, které vypouštěly CO2 do ovzduší v rámci své industrializace poslední desítky let, tj. zejména EU a USA, musí jít v té dekarbonizaci příkladem. A že pokud to neuděláme, dojde k změnám, které mohou způsobit napříč planetou změny jako např. masivní sucha nebo vichřice s nedozírnými škodami, které povedou k migraci (např. do Evropy) a konfliktům a již s tím nic nepůjde udělat. A pokud na dekarbonizaci nedostačuje „volná ruka trhu“, je třeba ji řešit „befelem“, což v podstatě, po jistých a málo úspěšných pokusech o dobrovolnou dekarbonizaci, probíhá. Dalším přínosem je větší energetická bezpečnost/soběstačnost – asi nechceme být donekonečna závislí na importech fosilních paliv ze zahraničí a děsit se, zda nám jejich přísun třeba někdo druhý den nevypne. Podívejte se co import fosilních paliv dělá s obchodní bilancí, kam a komu a na co posílá ČR i EU za fosilní paliva obrovské peníze...Energii ze slunce si umíme vyrobit sami.
Jinak máte pravdu, že v oblasti zlepšení emisní stopy elektromobilů je velký potenciál, ale berte to tak, že jsme na začátku nějakého delšího procesu. Na snížení emisní stopy elektromobilů a jejich baterií se intenzivně pracuje. Ano, evropské automobilky dle mého osobního názoru zaspaly, ale elektromobiltu se velmi intenzivně učí. Sám mám dlouholetou pracovní zkušenost z významného českého výrobce automobilů, a mám plnou důvěru, že se s tím čeští a evropští technici dokáží poprat. Není myslím úplně pravda, že baterie nelze recyklovat, jen je zatím složité dostat z nich sto procent cenných prvků, jako je lithium, mangan, kobalt apod. a zároveň aby se to při množství vysloužilých bateriových packů, které je dnes stále omezené, vyplatilo. Již dnes na tématu pracují české firmy, jako jsou Kovohutě Příbram, nebo firma IBG z Kralup nad Vltavou.

7. 6. 2023
Ptá se: Vasa

Elektromobilita a je tlačená hlavně ekologickými důvody, zejména pak emisemi CO2 z fosilních paliv, které ohřívají planetu. Díváte se ale také na to, jak ovlivní produkci CO2 těžba nových rud jako niklu či lithia, tedy nutných složek pro baterie v elektromobilech? A bude vůbec možné nasytit tak náhlou poptávku po těchto surovinách? Komunikuje například EU tyto otázky s těžaři a rozvojovými zeměmi, kde se tyto rudy těží? Díky za odpověď.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, ano, těžba a zpracování surovin pro výrobu baterií je velké a složité téma. V rámci výpočtu stop emisí CO2 elektromobilů se to samozřejmě ve srovnávacích studiích zohledňuje, i tak, většinou nejpozději po nájezdu několika desítek tisíc km, vychází emisní stopa lépe pro elektromobily -samozřejmě záleží jak a kde dobíjíte (domácí fotovoltaika, veřejná nabíjecí stanice?) a jaký je energetický mix konkrétní země. Zajištění surovin je velké téma, do těžby se po celém světě masivně investuje. V budoucnu budeme mít možná i těžbu lithia u nás v ČR, kde máme pod Cínovcem poměrně značná ložiska. Jinak automobilky si dnes velmi hlídají, za jakých podmínek jsou suroviny dodávané do jejich elektromobilů zajišťovány a snaží se také minimalizovat emisní stopu těchto dodávek. Do budoucna bude nicméně potřeba směřovat k co nejvíce uzavřenému cyklu, kdy budeme schopni recyklovat maximum baterií a vyrábět z nich nové. Příslušná direktiva EU, nedávno schválená, na to pamatuje. Výzvou bude se s příslušnými recyklačními kvótami technicky vypořádat. Lze očekávat, že při masivnější dostupnosti použitých baterií bude časem recyklace dávat smysl i ekonomicky.

7. 6. 2023
Ptá se: Hruška

Dobrý den. Mám dojem, že záměr plné elektromobility je optimistický záměr, jehož splnění závisí na technologiích, které dnes ještě neexistují. Nedovedu se představit cestu na dovolenou s autem, které má dojezd 1000 km a pak se musí půl hodiny či hodinu nabíjet. Přidejme k tomu dálnici, po které projede 300 aut za minutu. Nebudeme nakonec místo skladů stavět okolo silnic obří nabíjecí parkoviště?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, souhlasím s Vámi, že existuje velká řada otazníků a řadu témat, se kterými se do budoucna počítá, je třeba ještě technologicky vyřešit a ta řešení se hledají "za pochodu". Příkladem může být zapojení elektromobilů do vyvažování energetické sítě nebo elektrifikace nákladní dopravy, zejména té dálkové. Dálková cesta elektromobilem na dovolenou, zejm. s takovým, který má větší baterii a rychlejší nabíjení, je již dnes možná, ale vyžaduje to pochopitelně trochu více plánování. Na tranzitních tazích je již dnes řada rychlonabíječek a po pár hodinách jízdy si člověk tak jako tak dává, resp. měl by dát půhodiny přestávku na WC a občerstvení a během té doby se dá nabít na další cestu. Je jasné, že dobíjení na tranzitních cestách se s přibývajícími počty vozů bude muse postupně zahušťovat. A budou muset vznikat v zahraničí a na tranzitních trasách velká nabíjecí parkoviště, o kterých píšete a mj. také odpočívky pro kamiony, to vše budou velké výzvy. Pro ČR, která je tranzitní zemí, tím vznikají nové obchodní příležitosti.

7. 6. 2023
Ptá se: Michael

Dobrý den vážený pane Folbrechte. Co byste doporučil vyznavači moderních technologií, který bydlí na sídlišti v "paneláku" s průměrným platem, bez garáže a bez možnosti nabíjení vozu v zaměstnání uvažující pořízení nového automobilu na dalších 15-20 let?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, elektrifikace vozového parku na sídlištích je trochu oříškem, nicméně například v Brně již pilotují rezidenční nabíjení s možností rezervace nabíjení, v Praze se postupně investuje do nabíjení z lamp veřejného osvětlení. Nicméně je jasné, že aktuálně mají výchozí situaci jednodušší obyvatelé domků s možností vlastního dobíjení, zejm. s fotovoltaikou. Asi nepřekvapí, že bych Vám doporučoval pořídit elektromobil : ) ,sám s ním již přes 3 roky jezdím a nemohu si ho vynachválit, zejm. do města s ohledem na jízdní dynamiku, tichost a nulové lokální emise, je to myslím ideální volba. Nabíjet lze na veřejných stanicích, věřím, že brzy opět poklesne cena elektřiny a bude to promítnuto do cen nabíjení na veřejných nabíjecích stanicích, například u supermarketů či na hlavních tazích. Při málem nájezdu stačí dobít třeba jednou za týden, velmi záleží, kolik toho najezdíte. Třeba časem přibyde i možnost nabíjení v práci. Pro nižší vstupní investici lze zvážit možnosti operativního leasingu, pro nižší příjmové skupiny bude k dispozici čím dál větší nabídka ojetých elektromobilů - velký pokrok zaznamenaly bazary a servisy v oblasti diganostiky trakční baterie, tj. už nekupujete "zajíce v pytli.". Pro případy omezených možností parkování a méně častého využivání vozu v prostředí měst se předpokládá do budoucna větší využívání elektrického carsharingu.

7. 6. 2023
Ptá se: Monika M., 35 let

Dobrý den
Zajímal by mě váš názor na dotace v elektromobilitě. Pokud se nemýlím, zatím je může získat pouze stát, obce nebo neziskovky, ale jedinec nebo firmy ne. Věřím, že pokud by EU chtěla pomoci elektromobily rozšířit i mezi veřejnost, zrovna v Česku by lidi na dotace na elektromobil slyšeli. Co myslíte?
Nebo se spíš domníváte, že by to dopadlo jako v zemědělství, kdy se cena dotovaných strojů s příchodem dotací výrazně zvýšila, aby na tom prodejci taky něco vytřískali. Jsou dotace v elektromobilitě dobrou cestou za vás? Čerpá je dneska u nás vůbec někdo?
Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, Ministerstvo životního prostředí podporuje nákupy elektromobilů a wallboxy pořizované orgány státní správy a samosprávy a jejich dceřinnými společnostmi. Program myslím funguje výborně a měl by se po vyčerpání prostředků prodlužovat. Pobídky pro fimy v minulosti nabízelo Ministerstvo průmyslu a obchodu a nyní připravují nový dotační titul, který věřím bude mít rovněž velký úspěch. Podpory pro fyzické osoby by adopci e-mobility v ČR určitě pomohly, ve většině evropských zemích byly takové podpory k dispozici. Současná situace veřejných financí velký prostor pro podporu z národních zdrojů nedává, značné prostředky jsou ale k dispozici z evropských fondů, které má ČR k dispozici a velmi často jsou určené právě na účely dekrabonizace, vč. dopravy. Věřím, že se najde politická vůle pomoci k dostupnějším elektromobilům i fyzickým osobám, mj. v situaci stárnoucího vozového parku, jehož průměrný věk se nyní pohybuje kolem 16 let

7. 6. 2023
Ptá se: Karel Hrozný

Dobrý den. Řeší vůbec někdo, kam se budou uskladňovat použité baterie z elektromobilů? Je to hrozný svinstvo....

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, víte, že se stejnou či velmi podobnou chemii jako mají baterie v elektromobilech máte, byť v menším objemu, v mobilním telefonu, notebooku, akušroubováku, domácím automatickém vysavači, čelovce? Nicméně prostor pro zvyšování ekologičnosti baterií určitě existuje a parametry jsou postupně vylepšovány - oříškem je obejít se bez stávajících prvků jako je lithium či kobalt a zároveň zachovat či dokonce zvýšit kapacitu a životnost.. Po skončení životnosti budou elektromobily demontovány - dobré články a moduly budout využity v rámci jejich „druhého života“ jako úložiště pro domácnosti či podniky, méně použitelné články budou recyklovány a vzácné prvky využity pro výrobu nových baterií.

7. 6. 2023
Ptá se: Aleš Navara

Dobrý den, násilné tlačení elektromobility mi připomíná komunisty. Eko přínos je přinejmenším sporný, využitelnost mnohem nižší, pro některé účel firemních vozidel úplně nepoužitelné a ještě si parádně zvýšíme závislost na Číně a vlastně celém světě. Můj dotaz je kdo stojí v pozadí tohoto "eko" byznysu a kdo na to tedy na konci vydělá? Nemělo by vyhrát nejlepší řešení??? Třeba to nakonec bude elektro, ale to nemohou rozhodnout politici!

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, ano část populace takto elektromobilitu vnímá, v ČR máme možná jistou tradici odporu vůči iniciativám, které vnímáme jako příliš direktivní, již od Rakouska-Uherska.. a bohužel se cyklíme, ztrácíme čas lavírováním zda ano či ne, zatímco řada zemí mnohem aktivněji pracuje na tom, jak být v e-mobilitě konkurenceschopní a využít jí ve prospěch svůj i místní komunity..Fleety - řada firem již delší dobu elektromobily ve svých fleetech úspěšně provozuje, s novými a vylepšenými modely jich bude ve fleetech ještě více přibývat. Ke globálním tématům viz. můj předchozí komentář k otázce pana Radka. Kdo na tom vydělá - věřím, že i v ČR budeme více hledět do budoucnosti, změníme „mindset“ a budeme více využívat obrovské na komerční příležitosti, které celé to téma nabízí - řada firem i v ČR již na tom pilně pracuje.

7. 6. 2023
Ptá se: Pavel Co.

Zdravím.......říkám si, že EU si tu zelenou cestu vymyslela, tak ať nám to taky zaplatí... Plánuje se přesun nějakých peněz na úrovni EU nebo Česka, třeba nějaký fond apod., který by pomohl rozšíření "ekologických" elektromobilů v Česku, kde na to lidi momentálně sami nemají peníze? Nebo se bude čekat, až jim jejich rachotiny na benzín dojezdí a nebudou mít jinou možnost než elektromobil nebo kolo?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, logice Vašeho dotazu rozumím, nicméně si dovoluji zdůraznit, že i my jsme součástí EU : ) Máme svého zástupce v Evropské komisi, 21 europoslanců, jsme na všech úrovních zastoupeni v Radě ministrů...Podpor z EU je celá řada – např. v nejbližších měsících začnou být vypisovány výzvy Ministerstva dopravy na výstavbu dobíjecí infrastrkturu s objemem prostředků přes 5 miliard Kč (a miliardy již byly investovány) další stovky miliard jsou a budou pro ČR k dispozici v rámci tzv. Modernizačního fondu a část z těch pěněz půjde na dopravu. Nicméně bude záležet, jak s prostředky Modernizačního fondu český stát naloží a kam je bude směřovat.

7. 6. 2023
Ptá se: Ondra_V

Ahoj Lukáši,
Pevně věřím v racionální rozvoj e-aut zejména ve městech jako jednu z alternativ budoucí mobility....

Prosím Tě o Tvůj osobní názor nezkalený tendencemi zelených snílků.

Předem díky, ať se Ti daří.O.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Děkuji Ondro, předpokládám, že vím o kterého Ondru V. se jedná a také přeji vše dobré!

7. 6. 2023
Ptá se: Martin

Dobrý den, děkuji za možnost otázky a cením si času, který věnujete odpovědi. Rád bych se zeptal, jaké množství platiny (třeba v gramech) se používá v současných palivových článcích s polymerní membránou použitelných v elektromobilitě, tedy o výkonu cca 100 kW? Jaká je dle Vašeho názoru nejperspektivnější struktura katalyzátoru v palivovém článku nevyužívající platinu (porfyriny, core-shell, intersticiální slitiny,...)? Ještě jednou děkuji.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, dotaz doporučuji směřovat spíše na kolegy z České vodíkové technologické platformy.

7. 6. 2023
Ptá se: B. N.

Možná mi poradíte. Jak získat dotaci na elektromobil pro malou firmu? Kdo na ni dostane? Zatím jsem viděla v našem kraji, že jí využil třeba technologický park, tuším z fondu pro regionální rozvoj, ale o soukromnících zatím žádných nevím...

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, nový podpůrný program v oblasti elektromobility pro firmy a podnikatele připravuje Ministerstvo průmyslu a obchodu

7. 6. 2023
Ptá se: Jarda

Dobrý den,
až dojde k odstavení uhelných elektráren, za které není v horizontu 10+ let adekvátní náhrada a jež pokrývají spotřebu cca 40% elektriky a 40% tepla, z čeho se budou nabíjet elektro auta? Nebo v zimě se nebude jezdit vůbec? Děkuji

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, kromě uhelných existují i např. jaderné elektrárny, ale jisté je, že do nových zdrojů i distribučních sítí bude třeba v následujících letech masivně investovat a bude třeba odpovídajících politických rozhodnutí. Zajímavé možnosti akumulace energie, např. z obnovitelných zdrojů, nabízí např. vodík, ale určitě je v tomto ohledu před námi ještě dlouhá cesta a na řešení bude třeba mnoha chytrých hlav, včetně věřím těch českých.

7. 6. 2023
Ptá se: Ondra

Dobrý den. Jak plánuje stát přesvědčit lidi žijící na sídlišti k pořízení elektromobilu? Když nemám možnost dobíjet v zaměstnání, je elektromobil pro mě naprosto nepoužitelná hračka. V okolí jsou pouze dvě stání pro dobíjení, 2x11kW. Navíc auto tam nemůžu nechat stát věčně, protože po 30 minutách po dobití se platí za každou minutu stání. Představa, že přijedu v 18 hodin domů, zkusím štěstí, jestli je některé z těchto dvou míst volné a nechám to tam nabíjet třeba 7 hodin, docela šílená. Už se těším, jak si budu dávat budíka, abych jel v 1 nebo ve 2 v noci přeparkovat. Pokud nebudu mít jistotu, že budu moct po příjezdu domů nechat auto do druhého dne na nabíječce, nepřichází elektromobil v úvahu. Nebo jak si stát představuje, že budu auto dobíjet? Platit za rychlodobíjení je nesmysl, když tak provoz vyjde dráž, než benzínové auto.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den,
Zajistit jednoduché a dostupné nabíjení na sídlištích je velkou výzvou, viz. můj předchozí komentář pro pana Michaela. Věříme, že stát využije příslušné evropské prostředky pro usnadnění pořízení elektromobilů fyzickými osobami.

7. 6. 2023
Ptá se: Faly

Dobrý den. Řeší se na úrovni ČR i EU, o kolik bude potřeba více vyrobit elektřiny pro nabíjení přibývajících elektroaut a jak se ta elektřina bude (ekologicky?) vyrábět? Jak budou svá auta nabíjet lidé, bez vlastního domu, kteří parkují v místě bydliště na ulici (parkovišti), kde je aktuálně místo?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, je třeba mít na paměti, že přechod bude postupný..Ale je jasné, že si vyžádá si značné investice do zdrojů i distribuce energie, což by mělo být do značné míry financovatelné z příslušných evropských fondů. K nabíjením na sídlištích viz. mj. má odpověď na dotaz pana Michaela.

7. 6. 2023
Ptá se: Zdeněk

Dobrý den, rád bych se zeptal zda už někdo řeší stav rozvodné sítě s ohledem na potřeby elektromobility. Jednak výkon trafostanic, které jednoznačně nebudou stačit pokrýt potřebu (jedno auto na 400 V nabáječce o výkonu 10 kW představuje proud 25 A), jednak rozvody 400 V (jak v obcích tak i v budovách) i samotná potřeba elektrické energie. Existují nějaká relevantní data o potřebě elektrické energie na provoz elektomobilů? (kolik elektřiny bude potřeba vyrobit a jak?)

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, to je určité další zásadní téma. Řeší příslušná ministerstva ve spolupráci s průmyslem a distribučními společnostmi mj. v rámci aktualizace Státní energetické koncepce, Národního akčního plánu Smart Grids, který disponuje zmiňovanými projekcemi celkového i regionálního dopadu na distribuční sít, Národního akčního plánu čistá mobilita, jehož nová verze se nyní, i ve spolupráci s Elektromobilní Platformou, připravuje. Do budoucna se počítá s chytrým nabíjením, kdy chytré wallboxy rozloží nabíjení v čase, aby se zmírnil dopad na síť.

7. 6. 2023
Ptá se: Maruška

Dobrý den, mohl byste prosím srovnat výhody a nevýhody elektroaut vs hybridů / plugin hybridů a jejich výhled do budoucna? Doporučil byste nějakou cenově dostupnou varianta do města? Chtěla bych do budoucna některou z těchto variant, vždycky mě hrozně iritovat řev motoru, tichoučký zvuk elektroaut, to je balzám na duši. :))

Děkuji a přeji hezký den.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, velmi záleží na konkrétní situaci, do budoucna se dle mých informací počítá spíše s čistě elektrickými vozy - plug-in hybrid vnímám spíše jako přechodné řešení, neb takový vůz vždy veze jeden pohon navíc a může být složitější z pohledu servisování. Tichý provoz je zejm. ve městě velké plus, nemluvě o nulových lokálních emisích, díky nimž by mohla být centra velkých měst do budoucna příjemněji obyvatelná. Nabídka menších dostupných elektromobilů zatím není příliš široká, možností je příp. také ojetý vůz typu elektrického Citigo, těch bylo ale vyrobeno pouze omezené množství a majitelé se jich neradi zbavují…Jinak nové vozy si lze vyzkoušet např. na festivalu Elektrofest v Pelhřimově 9. - 10. 6., kteří pořádají kolegové z jiné asociace.

7. 6. 2023
Ptá se: Vojtěch

Dobrý den, může někdo zastavit to šílenství a zajistit, že se bude pokračovat ve výrobě skutečných aut a ne těžkých drahých nepraktických hraček pro boháče? Možná prozřou voliči v Německu? Nebo máme čekat, že se lidi ve střední a východní zbouří a dobrovolně raději budou akceptovat zvíře Putina, než by museli chodit pěšky či na kole nebo špinavými grafity osprejovanými přeplněnými vlaky nebo vodními kanály jako v 19. století?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, to co nazýváte šílenstvím již v řadě zemí zejm. na západ od nás, normálně funguje. Pravdou je, že nabídka a dostupnost elektromobilů pro širší veřejnost je zatím omezená, ale to se bude postupně zlepšovat a snad časem pomůže privátním zákazníkům i stát.

7. 6. 2023
Ptá se: Michal Č.

Dobrý den. Přijde vám fér prosazovat dotace na drahá auta (elektromobil je drahé auto), jejímiž příjemci jsou ve výsledku zejména velké firmy a bohatí jednotlivci, když není dostatek peněz ani na valorizace důchodů, stavbu škol a další sociální a veřejné služby?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, sociální aspekt je jistě důležité téma, dostupnost mobility i pro příjmově slabší a zranitelné skupiny by určitě neměla být nástupem elektromobility omezována. Do budoucna budou věřím na trhu i dostupnější modely. V diskusích se státem preferujeme využití nikoliv národních prostředků, z kterých jsou financovány Vámi uváděné oblasti, ale z evropských fondů, které jsou přímo na takové účely alokované a nelze je ani jinak využít. A nevyužít je by byla škoda.

7. 6. 2023
Ptá se: Lukáš Walter

Dobrý den, jak se budou v budoucnu řešit problémy s požáry elektromobilů? Běžný vůz na naftu či benzín je možné uhasit snadno, elektromobil hoří kvůli baterii často mnoho hodin nebo dnů. Existují už dnes nějaké relevantní technologie?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, téma je myslím mnohem méně "horké" než se populárně traduje. Zatím se jedná o spíše ojedinělé případy a pravděpodobnost zahoření elektromobilů vůči spalovacímu vozu je násobně nižší. Nové vozy jsou vybaveny řadou pojistek, aby nic podobného nenastalo, téma je však velmi populární a s oblibou šířené na sociálních sítí, často dezinformačním způsobem. Ale faktem je, že vozový park elektromobilů, které jsou zatím relativně nové, bude časem stárnout a je třeba se i tímto tématem zabývat. Elektromobilní Platforma je zapojena do diskuse s hasiči, ministerstvy a zástupci stavebního průmyslu jak správně nastavit bezpečnostní parametry nabíjení a již se rýsují příslušné návrhy dalšího postupu. Mj. se ukazuje, že současná úroveň, např. v oblasti signalizace / detekce požáru, není v ČR ve srovnání s ostatními zeměmi dostatečně zajištěna. A nejde zdaleka jen o elektromobily – bavme se i o vodíkových autech a vozech se spalovacím motorem, kdy dnešní modely mají v sobě výrazně více plastů, textilií a dalších hořlavin a celkově jsou také výrazně větší a těžší než modely prodávané před 30ti či 50ti lety. V garážích se také často ukládají a nabíjejí elektrokola, koloběžky apod., které rovněž obsahují lithium-iontové baterie a někdy bývají nabíjeny mnohem "divočejším" způsobem než elektromobily, kde je považována instalace autorizovaným technikem homologovaného dobíjecího zařízení, součástí je kontrola elektrických rozvodů apod.

7. 6. 2023
Ptá se: Sandra N.

Zdravím, bude možné získávat suroviny pro baterie v Evropě? A tady je také vyrábět? Podle mého názoru jsme zejména kvůli bateriím velmi závislí na Číně a to není dobré :( :(

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, do značné míry ano, po Evropě (ale také v ČR) jsou ložiska lithia, manganu, niklu a po Evropě raší gigafactories, zatím bohužel mimo ČR. K zajištění pomůže také postupné uzavírání cyklu recyklace baterií, více viz. některé mé předchozí odpovědi

7. 6. 2023
Ptá se: Hoffmann

Dobrý den,

pokud bude prakticky znemožněn prodej vozidel se spalovacími motory, jakým způsobem bude zajištěná infrastruktura pro nabíjení? Narážím konkrétně na sídliště a místa s větší koncentrací osob a vozidel. Již teď se stane, že s elektromobilem čekáte ve frontě na nabíječku, která je vzhledem k času dobíjení jednoho auta několika hodinová záležitost.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, dobíjecí infrastruktura se čile buduje, např. loni bylo v ČR zprovozněno více než 400 nových dobíjecích stanic (přírůstek 40%). Nedávno byla schválena tzv. Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) a další stovky a tisíce stanic budou přibývat v ČR i dalších zemích EU. Je pravdou, že provoz elektromobilu leckdy vyžaduje trochu větší plánování, nicméně sám více než 3 roky jezdím s elektromobilem a pokud si správně vybavuji, nikde jsem na dobíjení delší dobu než cca 30 mins nečekal - při obsazenosti spíše volím alternativní dobíječku - existují aplikace, které ukazují, která nabíječka je volná, tj. si člověk musí nechat trochu časové a bateriové rezervy a případně vyhledat nabíječku jinou. Nabíjení v řádu hodin připadá v úvahu u pomalé AC nabíjecí stanice, ale tam směřuji, pokud můžu vůz na pár hodin odstavit. V ČR máme poměrně velký počet DC dobíjecích stanic s výkonem 50kW a více a na těch je nabíjení otázkou max. desítek minut, záleží také na konkrétním vozu, kolik energie umí přijmout. Někdy se stává, že nabíjecí místo blokuje (občas nesmyslně) vůz se spalovacím motorem, v rámci Elektromobilní Platformy pracujeme se zástupci měst a dalšími partnery na tom, jak dobíjecí místa jednotně označovat a blokování stanic jednotně řešit.

7. 6. 2023
Ptá se: Kristýna Fuchsová

Dobrý den, jak vnímáte to, že Čína má v EV a OZE takový náskok, který nemáme šanci jako EU i US dohnat? V ČR tvoří automobilový průmysl cca 10% HDP, pokud o něj přijdeme bude tady docela velký pokles životní úrovně, stojí nám to za to?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, osobně věřím, že Čínu a také např. USA (viz. úspěch Tesly) můžeme. Výroba vozů v ČR i jinde v Evropě má obrovskou tradici, ty technické kompetence se nikam neztratí a jsem přesvědčen, že se i ty elektromobily a jejich baterie naučíme : ) Bude nicméně třeba upravit vzdělávací systém, aby produkoval více kompetentních elektrochemiků, expertů na vysokonapěťové systémy, systémy řídící provoz baterie apod. A také zapracovat na změně „mindset“ – to je možná to nejdůležitější. Zatímco část populace v ČR bohužel stále velmi čile hledá a komunikuje důvody, proč by to nemělo jít, jinde v Evropě se stejně čile pro éru e-mobility vyvíjí řešení, která pak od nich budeme kupovat. To nicméně není příklad mnoha českých firem, ty již z velké míry pracují na adaptaci svých výrobních portfolií a inovativních službách

7. 6. 2023
Ptá se: Mard

Dobrý den. EU dost násilně prosazuje přechod na elektromobilitu. Vyhodnotila si vůbec EU před tímto rozhodnutím dopady takovéhoto rozhodnutí? Kde je možné se s tímto vyhodnocením seznámit?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, pokud se nepletu, tak každému legislativnímu návrhu Evropské komise, jako jsou nařízení o snižování emisí CO2 z osobních či nákladních vozidel, které přechod na e-mobilitu fakticky regulují, předchází veřejná konzultace a zhodnocení dopadů, které je rovněž veřejně přístupné – připravte se ale na docela obsáhlé čtení.. Pak jde nicméně návrh Evropské komise do Evropského parlamentu a Evropské rady, kde ho padají politická rozhodnutí upravující původní návrh...

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Má Česko naději stát se stejně významným výrobcem elektromobilů - tak jak je dnes výrobcem spalováků?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, věřím, že ano, ale nebude to krátká ani jednoduchá cesta. Není příliš známo, že již loni tvořily elektromobily přes 10% produkce domácích automobilek (čisté elektromobily + plug-in hybridy) a ten podíl bude každý rok narůstat, budou představovány čím dál sofistikovanější modely v různých segmentech. Velmi by myslím pomohlo mít v ČR alespoň 1-2 „baterkárny“/gigafactory, abychom byli bateriím blíže a vytvářeli si ještě více příslušné know-how a kompetence.

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Proč je okolo takové maličkosti jakou je forma pohonu aut taková hysterie?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrá otázka - zdá se, že e-mobilita je vedle fotbalu a politiky velmi oblíbeným "hospodským" tématem : )

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Jaké druhy baterií pro auta existují a jaké v tomto ohledu předpokládáte trendy?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, aktuálně převládá lithium-iontová technologie (NMC, LFP, dříve také NCA - dle prvků obsažených na katodě), která se bude v následujícícíh letech postupně vylepšovat, mj. úpravami na anodě či nasazením gelového či pevného elektrolytu. Paralelně budou nasazovány alternativní technologie, jako je například sodíková. Ta zřejmě nabídne trochu nižší kapacitu, ale obejde se bez lithia a dalších nákladných prvků a měla by být také výrazně levnější.

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Jak se zbavit závislosti na Číně v oblasti elektromobility?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Omlouvám se již přetahuji, tak jen krátce - zajištěním výroby baterií v Evropě (probíhá), uzavřením cyklu recyklováním existujících baterií (plánováno), budováním kompetencí a know-how v Evropě (v něktrých zemích EU probíhá, v některých je plánováno) apod.

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Jak dlouho budou podle vás dožívat spalovací auta?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Pokud předpokládáme úplný konec prodeje vozů se spalovacími motory v r. 2035 a (současný, velmi vysoký) průměrný věk vozů ČR ca 16 let, tak po roce 2050. Zejm. např. pro závodní vozy mohou být i nadále využívány tzv. syntetická paliva, nicméně dle současných projekcí je výroba takových paliv poměrně finančně a energeticky náročná

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Hádám správně, že osobní mobilita budoucnosti bude založena na bateriové elektromobilitě, nákladní auta, lokomotivy a lodě budou jezdit na vodík?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Osobně to vidím velmi podobně..Nicméně i místní, regionální a i část dálkové nákladní dopravy bude bateriová.. Podobně u lodí - jedna plně bateriová loď již dnes jezdí na Vltavě v centru Prahy...Ve Skandinávii, například ve fjordech v Norsku, se postupně se elektrifikují zejména turistické lodě a trajekty

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

V kterých zemích světa už si stanovili datum pro konec spalováků? Co Indie a Čína?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Čína je již největším výrobcem elektromobilů, tamní regulaci ani situaci v Indii bohužel detailněji neznám

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Jak často hoří elektrická auta v porovnání se spalováky? Proč je téma požárů těchto aut tak živé?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Některé studie říkají, že až desetkrát méně než vozy se spalovacími motory. Pro férovost je třeba říci, že elektromobilů je zatím výrazně méně a jsou novější. Komunikačně je téma určitě velmi nafouklé, může to být živelným zájmem diskutujících na sociálních sítích, možná i přiživených trolly zástupců států a odvětví, kterým vyhovuje současný stav (pouhá domněnka, kterou neumím prokázat - třeba se na to nějaký výzkumný subjekt zaměří..)

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Je naděje na pokles ceny elektromobilů?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Určitě, jakmile dosáhneme masovější výroby a prodejů a větší lokalizace vývoje a výroby baterií do Evropy

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Kresta

Dobrý den, jaký je Váš názor na to, že je elektromobilita násilně prosazovaná jako hlavní zdroj osobní mobility a zdroj " šetření " CO2, když je dnes již prokázáno, že úspora CO2 z provozu nepokryje navýšení CO2 při výrobě kompeltního elektromobilu a hlavně jeho baterie, které navíc nejsou recyklovatelné, ale vzniká a vznikne tak obrovské množství nebezpečného odpadu z nefunkčních baterií? A dále zda někdo spočítal kolik nákladů vznikne při stavbě nabíjecích míst, nutností posílit přenosovou síť? Osobně elektromobilitu jako hlavní zdroj mobility vidím jako nesmysl. Jako část mobility ano. Jaký je na to Váš názor?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, věřím, že jsem odpovědi na Vaše otázky obsáhl v předchozích odpovědích.

7. 6. 2023
Ptá se: honza

Přemýšlela evropská unie také o tom co obnáší výroba elektro baterií pro tolik aut co by se mělo pohybovat po naší planetě, a zda je na toto dostatek Lithia a ostatních komponentů. Je i výroba baterií pro auta tak ekologická ?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, ano a odpovědi na řadu z těchto otázek nabízejí dopadové studie provázející regulatorní návrhy EU. Mnoho technologických i společenských "oříšků" však bude třeba rozlousknout

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Znamená přechod na elektromobilitu snížení přístupnosti k individuální automobilové mobilitě?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Velkou snahou všech aktérů by mělo být omezení mobility nedopustit. Částečná řešení budoucí mobility nabídne, zejm. ve městech, sdílení vozů.

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Německá energetika je díky větrným elektrárnám silně exportní - vyváží desítky terawatů více než dovážejí. Dá se říct, že ze závislosti v dovozu ropy z Ruska a arabských států se staneme závislí na německých větrnících? Existuje k tomu nějaký alternativní scénář?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Do obnovitelných zdrojů je třeba masivně investovat i v ČR

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vilgus

Je přechod k elektromobilitě cestou k energetické bezpečnosti, protože nebudeme závislí na dovozu fosilních paliv z divných států?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Z mého pohledu určitě ano

7. 6. 2023
Ptá se: Petr Vom

Zdravím kolego, bylo by možné lidem konečně vysvětlit výhodu elektromotoru vs nevýhodu spalovacího motoru a fakt, že nikdo nejezdí v kuse 1000 km? Obávám se, že pořád toto není dostatečně chápáno. Děkuji

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, pravdou je, že ne každý asi potřebuje vícekrát do roka ujet (na jeden zátah?) tisíc km a více..Potřeba vysokého denního dojezdu bývá často velmi přeceňována, ale záleží na individuální situaci. Vyšší energetická účinnost, jednoduchost a točivý moment uričtě patří mezi velké výhody elektrického motoru.

7. 6. 2023
Ptá se: Věra

Dobrý den,
zajímalo by mne, co bude s lidmi, kteří bydlí na vesnici, kde není žádný obchod a hromadná doprava tam neexistuje. Auto je pro tyto lidí nutností, ale na elektromobil nemají. Teď se to řeší koupí ojetého spalovacího auta, které je cenově dostupné a i desetileté auto ještě dalších deset let vydrží.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, souhlasím, že mobilita na venkově je složitější než ve městech a neměla by být být omezována. Možností bude mj. větší nabídka prověřených ojetých elektrických vozů, příp. vůz na operativní leasing. I elektromobil a kapacita jeho baterie vydrží dlouho, např. dle poslední komnikace společnosti AAA Auto i výrazně déle, než bývá předpokládáno.

7. 6. 2023
Ptá se: Jiří

Dobrý den, elektromobilita v ČR znamená výpadek více než 200 miliard Kč ročně v příjmech státu na DPH a spotřební dani z fosilních paliv uživatelů osobních vozů. Zároveň masivně zvýšená poptávka po elektrické energii ji zákonitě zdraží i těm, kteří auto nemají. V případě výpadku nebo nedostatku elektrické energie jsou první, kteří budou muset omezit její používaní opět majitelé elektromobilů. Je tedy správné se masivně rozhodnout pro elektromobilitu, která má zásadní vliv na celou společnost?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, neuvedl jste bohužel zdroj uváděného odhadu dopadu a tak uváděnou částku nebudu komentovat. Bylo by zajímavé pro srovnání vidět např. náklady na léčbu onemocnění z karcinogenů z fosilních paliv a odhad budoucích nákladů pro ČR způsobených změnami klimatu (škody na krajině, majetku, v důsledku masivní migrace apod.) pokud na elektromobilitu nepřejdeme. Z diskusí s distribučními společnostmi považuji hrozbu výpadků zdrojů energie jako velmi nízkou. S masivním nasazením elektromobilů jako úložišť z přebytků energie z obnovitelných zdrojů se naopak počítá pro zajištění stability sítě - pokud by taková úložiště nebyla, znamenalo by to desítky, možná spíše stovky miliard investic do jiných variant úložení energie.

7. 6. 2023
Ptá se: Jana

Dobrý den,
zachrání Evropa zbytek světa nebo si sama pod sebou tímto rozhodnutím řeže větev?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, dovoluji si odkázat na jednu ze svých předchozích odpovědí, kde zmiňuji téma "emisního dluhu" vyspělých zemí.

7. 6. 2023
Ptá se: robert

Elektromobilita má za cíl ekologické úspory, ale současná auta jsou těžká z důvodu bezpečnosti a komfortu, což jde proti tomuto cíli.
Cestou by mohlo být zmenšení aut a snížení jejich hmotnosti, kombinované například s omezením rychlostí na dálnicích. Bezpečnost řešit výhledově povinným oddělením nákladní dopravy na dálnicích do samostatných pruhů a vybavením nákladních vozidel automatizovanou bezpečností ( automatické sledování odstupů, automatické brždění apod). Tedy, pokud ekologii myslíme vážně, řešit dopravní systém jako celek, a ne jen předělávat pohon aut. Prosím o názor.

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, s řadou Vašich podnětů v oblasti bezpečnosti dopravy mohu souhlasit, nicméně v oblasti snižování hmotnosti vozidel u elektromobilů prostor příliš nevidím, byť předpokládám, že budou v budoucnosti v nabídce i lehčí elektromobily s menší kapacitou baterie - ne každý zákazník potřebuje velký vůz s velkou baterií baterií s dojezdem stovek kilometrů na jedno nabití. Zmenšování vozů by rovněž dávalo smysl, jde však proti zájmů řady zákazníků, kteří naopak v posledních letech inklinují k prostornějším vozům typu SUV.

7. 6. 2023
Ptá se: Hana

Dobrý den, mám dotaz ohledně ojetých elektromobilů. Nikdy jsme neměli peníze na nákup nového vozu a tudíž pořizujeme auto v bazarech. Spalovací auta vydrží ještě minimálně 10-15 let jezdit. U elektromobilů je prý baterka v dobrém stavu cca 7 let, pak už ta baterka nebude držet a auto bude spíš neustále na nabíječe jako například po čase koloběžky. A tak pro případného druhého kupce už to bude dost riskantní nákup. V tu chvíli bude tento tip auta pro mnoho lidí nedostupné už kvůli tomuto riziku výdrže baterie, výměna je v podstatě cena auta. Už je to nějak řešeno, aby to auto vydrželo jako spalovací?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, moderní elektromobily jsou na trhu pouhých několik let a ohledně degradace baterií není zatím příliš dat, nicméně čím dál více se ukazuje, že obavy z rychlé degradace baterie nejsou opodstatněné. Vždy záleží, jak se k elektromobilu majitel chová - zda nenechává vůz dlouho nenabitý, jaký způsob nabíjení používá, na kvalitě baterie a jejího Battery Manangement System apod. Někteří výrobci dokonce nabízejí záruku na 7 let a určitý počet najetých kilometrů za kapacity 70%, nicméně odhadoval bych, že většina elektromobilů bude mít, zejm. při slušném zacházení, kapacitu výrazně vyšší než je zde uváděná spodní hranice. Některé bazary a další prodejci ojetých vozů, umí dnes stav baterie (tzv. State of Health, SoH) a další parametry čím dál spolehlivěji změřit.

7. 6. 2023
Ptá se: Oktávka

Dobrý den. Putují na elektromobily peníze u fondů EU? Kdo se k nim dostane?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, ano, viz. jedna z mých předchozích odpovědí.

7. 6. 2023
Ptá se: Jaromír

Dobrý den, je někde k dispozici plán (mapa) budování veřejných nabíjecích stanic na následující období (2023, 2024)?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, aktuálně se takový plán vhodných lokalit připravuje ve spolupráci ministerstev a průmyslu, zejm. na hlavních dopravních tazích, tj. v oblasti tranzitu. Po České republice to ostatně vyžaduje nedávno schválená regulace o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, tzv. AFIR. Ne všechno bude nicméně naplánované, aby byl prostor pro konkurenční prostředí.

7. 6. 2023
Ptá se: richard

Dobrý den, proč nelze jít cestou kdy budou všechny alternativy pohonu existovat vedle sebe? Vodík, benzín, nafta a elektřina. Ve městech je řekl bych ideální, na delší trasy NE. Navíc se dá předpokládat, že další vývoj spalovacích motorů se bude vyvíjet směrem ke snížení emisí. Tím, že se úplně zašlápne, tak vývoj ustrene a začne středověk. Další otázka je nabíjení aut například na sídlišti Bohnice a to tak aby všichni nabili přes noc Jak???

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, na nabíjení na sídlištích jsem reagoval v předchozích příspěvcích, vždy také záleží na aktivitě vedení konkrétní městské části. Z mého pohledu taková koexistence reálně nastane - v následujících letech budou dobíhat spalovací motory, část z nich může fungovat na syntetická bezemisní paliva, zatím se v tomto směřu hovoří např. o supersportech a závodních autech. Budou dobíhat vozy na plyn, např. LNG v nákladní dopravě. Postupně bude, zejm. v některých aplikacích jako je nákladní doprava, vlaky, možná i více v osobní dopravě nabíhat vodík.

7. 6. 2023
Ptá se: Karel

Dobrý den! Je zřejmé, že infrastruktura nabíjení naprosto nestíhá za nesmyslným tlakem EU přejít ke zcela neekologické elektromobilitě (energeticky náročnější výroba, baterie a problémy s výrobou (nedostatek materiálu) i recyklací...). Protože postsocialistické plánování a diktát EU nefunguje stejně jako jako nefungovalo socialistické plánování v komunistickém bloku, je jasné, že se jedná o další tlak ze strany nějaké zájmové skupiny. Tušíte jaké?

Odpovídá: Lukáš Folbrecht

Dobrý den, u nás zatím dobíjecí infrastruktura spíše předbíhá vozový park.. ČR patří mezi země s výborným podílem dobíjecích stanic na elektromobil, zejm. v oblasti rychlých dobíjecích stanic jsme na tom velmi dobře. Nicméně k dokonalosti máme stále daleko, jedním z problémů je např. rozmístění dobíjecích stanic a chybějící zázemí kolem některých z nich. Ohledně důvodů, proč elektrifikovat, jsem se vyjádřil v jednom z předchozích komentářů. Transformace bude výhodná pro ty státy, které se k ní postaví čelem a včas - i ČR pořád může na rozjetý vlak naskočit

 

Právě se děje

Další zprávy