Praha – Televize Prima záměrně vkládá reklamu do tichých míst pořadů tak, aby byla oproti přerušovaným pořadům hlasitější. Zjistila to Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) na základě srovnávací analýzy hlasitosti obchodních sdělení, která se vedle Primy zabývala také programy televize Nova, Barrandov a ČT2. Televize se proti tvrzení ohradila.
Stejné závěry ohledně Primy zjistila rada také v rámci předchozích monitoringů – reklama tak na diváka působí hlasitě a rušivě. Rozdíly v hlasitosti u TV Nova, TV Barrandov a ČT2 naopak byly z pohledu diváka prakticky nerozpoznatelné.
Podle rady nejde o porušení zákona, ale o účelové chování, jehož řešením by byla jedině novela zákona. Rada už v této souvislosti upozornila ministerstvo kultury.
Prima se nařčení brání
"Průběžně vyhodnocujeme zvukovou úroveň vysílání, nicméně pořady a reklama, byť jsou v současnosti natáčeny podle stejných norem, jsou zaznamenány na odlišných nosičích a jsou nasazovány do vysílání zvlášť," vysvětluje mluvčí FTV Prima Marie Fianová. "Legislativa pak dále ukládá, aby vysílatelé respektovali celistvost pořadu, tedy například aby nerušili dramatické, a tudíž pravděpodobně častěji hlasitější scény. Může se proto stát, že zvuková úroveň není vyrovnaná a reklamní sdělení tak subjektivně může působit hlasitěji než předcházející a následné vysílání," dodává.
Přílišnou hlasitost reklamy přitom měla vyřešit novela zákona účinná od června 2013, odkazující na technickou specifikaci ve vyhlášce vydané Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. Tyto předpisy ale stanovují pouze maximální hlasitost reklamy, neřeší tedy rozdíl mezi běžným pořadem a reklamou a nevyplývá z nich, že by veškeré televizní vysílání mělo mít stejnou úroveň hlasitosti.