Poplatek 319 korun za rezervaci? Inspekci zavalily stížnosti na prodejce vstupenek

30. 11. 2018 11:44
Asi čtyřicet zákazníků si od začátku roku stěžovalo České obchodní inspekci na server Viagogo.com. Stížnosti se týkaly nejčastěji navyšování ceny vstupného během objednávky, nemožnosti stornovat transakci, ale také neplatných vstupenek.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

"Zakoupila jsem si lístky na sportovní utkání Sparta-Slavie, toto utkání společnost Viagogo nabízela za 896 korun. Zadala jsem číslo platební karty a objednala tři vstupenky. Následně se vygenerovala částka složená ze třikrát 896 korun, k tomu 180 korun za dopravné a třikrát 319 korun jako poplatek za jakousi rezervaci," popisuje ve stížnosti České obchodní inspekci (ČOI) jedna ze zákaznic serveru.

Dodává, že příkaz už se jí nepodařilo zrušit a peníze z jejího účtu odešly. Když potom chtěla objednávku zrušit, server jí oznámil, že dostane zpět cenu lístků, poplatky však společnost vrátit neplánovala. Zákaznice si tak lístky raději nechala.

Kvůli stížnostem pak inspektoři ČOI pro Královéhradecký a Pardubický kraj sami zkusili na serveru www.viagogo.com nakoupit lístky na koncert Robbieho Williamse. Server inzeroval cenu 2581 korun za lístek s upozorněním, že cena se zvýší o rezervační poplatek a DPH. Výslednou cenu vstupenky však web neuváděl.

Obchod tak podle inspektorů užívá nekalou obchodní praktiku neseznámení klientů s cenou. Web ani neinformuje o právech zákazníků a neuvádí povinné informace o mimosoudním řešení sporů. ČOI mu tak udělila pokutu ve výši 60 tisíc korun.

Inspekce upozornila, že nemůže v rámci kontrol zasahovat do konkrétních uzavřených smluvních vztahů dvou stran ani nutit prodejce, aby lidem vrátil peníze za vstupenky, které nemohli využít.

Problém je také v tom, že většina sporů není spotřebitelských. Firma podle svých obchodních podmínek působí pouze jako zprostředkovatel prodeje vstupenek mezi dvěma lidmi. Provozovatel webu tak za službu inkasuje své provize v podobě dalších poplatků.

Podvedení klienti se mohou domáhat náhrady soudní cestou, případně předejít potížím a nakupovat vstupenky od oficiálních prodejců, radí ČOI.

Zároveň upozorňuje, že jde o celoevropský problém, kdy se poškození Evropané obracejí také na síť Evropských spotřebitelských center, která ale rovněž nemohou v mimosoudní rovině pomoci, protože ve Švýcarsku, kde Viagogo sídlí, nemá Evropské spotřebitelské centrum zastoupení.

Společnost Viagogo navíc po nedávném rozhodnutí britského soudu bude muset zřejmě závazně poskytovat více informací nejen ohledně cen při prodeji nabízených vstupenek. Českým zákazníkům však rozhodnutí britského soudu patrně nepomůže, týkat se bude pouze britské verze stránek.  

 

Právě se děje

Další zprávy