reklama
 
 

Před zpřísněním hypoték stoupá zájem o byty. Malé mizí nejrychleji, nahrazují spoření

24. 9. 2018 6:15
Ve druhém čtvrtletí letošního roku developeři prodali přes 500 bytů 2+kk a 327 garsonek. Většina velkých developerů i realitek registruje před říjnovým opatřením ČNB zvýšený zájem o nákup nemovitostí "na poslední chvíli". Zájem mají Ukrajinci s nižšími platy, ale i lidé, co si chtějí "spořit na důchod".

Praha - Malé dvoupokojové byty 2+kk jsou nejžádanějším zbožím na pražském trhu s bydlením. Ve druhém čtvrtletí letošního roku jich developeři prodali celkem 506, což představuje téměř 40procentní podíl na celkových prodejích. Na druhém místě v zájmu následují jednopokojové garsonky. Těch se za tři měsíce prodalo 327, tedy jedna čtvrtina prodejů. Vyplývá to ze statistik společnosti Ekospol.

"Zájem o nejmenší byty je zcela logický, vyhovují totiž největší skupině klientů. Kupují je jednak mladí lidé, kteří zatím žijí sami, i starší páry, jejichž děti se osamostatnily a tak se mohou přestěhovat do menšího bytu," vysvětluje generální ředitel a předseda představenstva Ekospolu Evžen Korec.

Větší zájem o malé byty potvrzují i další velcí hráči na trhu, jako je Skanska Reality nebo Central Group. Developeři si situaci na trhu vysvětlují i tím, že malé byty jsou atraktivnější pro investory. Podle Korce jim totiž mohou přinést výnos až kolem pěti procent ročně. "Roli poptávajících ze strany běžných rodin postupně přebírají investoři, a to především čeští investoři, kteří hodlají byty pronajímat," potvrzuje tisková mluvčí developerské společnosti Central Group Marcela Fialková. Ti mají podle ní zájem hlavně o dlouhodobé nájemníky.

Třípokojové byty 3+kk obsadily v průzkumu Ekospolu třetí pozici, ve druhém čtvrtletí se jich prodalo celkem 290. Na opačné straně zájmu zůstaly největší byty s pěti a více pokoji. Ty se na celkových prodejích podílí jen několika procenty. Zájem o byty 3+kk až 4+kk - ideálně s balkonem, lodžií či terasou - mají zejména rodiny s dětmi. "U těchto bytů klienti často dávají přednost širšímu centru města a okrajovějším lokalitám. Tato cílová skupina mívá napjatější rozpočet a více řeší celkovou částku za byt," říká oblastní ředitel pro Prahu společnosti M&M Reality Jan Martina.

Nákupy "last minute" rostou

V říjnu přitom vejde v platnost nové doporučení České národní banky (ČNB), které povede ke zpřísnění poskytování úvěrů s ohledem na příjmy klientů bank. Podle Fialkové banky odhadují, že až třetina současných žadatelů o hypotéku na ni od té doby nedosáhne.

Někteří developeři a realitní společnosti tak nyní registrují zvýšený zájem o nákup nemovitostí "na poslední chvíli". "Setkáváme se s kupujícími, kteří se snaží koupi vyřešit v průběhu září z důvodu změny podmínek poskytování hypoték a kteří jsou tedy velmi motivovaní něco v tuto dobu koupit," potvrzuje makléř společnosti Re/Max City Daniel Kotula.

"V souvislosti s těmi říjnovými změnami se na nás v poslední době více obracejí například zájemci o koupi nemovitosti z řad Ukrajinců, kteří zde dlouhodobě žijí a pracují, plánují si pořídit vlastní byt a obávají se, že brzy už nebudou mít šanci dosáhnout na hypoteční úvěr. Zpravidla totiž vykonávají povolání s nižším příjmem," dodává Martina z M&M Reality. Další takovou skupinou jsou rodiny, které už mají vlastní nemovitost, ale plánují si pořídit druhý byt jako investiční. To je podle Martiny v Česku oblíbená alternativa k důchodovému spoření.

Bankovní rada ČNB začátkem srpna zvýšila základní úrokovou sazbu, od které se odvíjejí úroky bankovních vkladů a úvěru, o čtvrt procentního bodu na 1,25 procenta. Podle guvernéra Jiřího Rusnoka by centrální banka mohla do konce letošního roku zvýšit sazby ještě dvakrát.

Fincentrum Hypoindex, který zachycuje průměrnou úrokovou sazbu reálně poskytnutých hypotečních úvěrů, letos v srpnu činil 2,53 procenta. Historicky nejnižší úrokové sazby přitom nabízely banky v listopadu a v prosinci 2016 - a to v průměru 1,77 procenta.

autor: Pavla Adamcová | 24. 9. 2018 6:15

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama