Pražská MHD by mohla od dalšího roku zdražit o desetinu

ČTK ČTK
Aktualizováno 9. 2. 2014 15:45
Ceny by se měly zvýšit o desetinu, uvedl ředitel v České televizi .
Lidí přibude až dole na Palmovce. Metro je tu stále zavřené, jezdí se náhradními tramvajemi.
Lidí přibude až dole na Palmovce. Metro je tu stále zavřené, jezdí se náhradními tramvajemi. | Foto: Zuzana Kleknerová

Praha - Pražský Dopravní podnik bude v příštím roce požadovat zvýšení jízdného o desetinu. Ve chvíli, kdy byly zveřejněny další detaily auditu popisujícího zfušované zakázky při stavbě metra na trase A, to oznámil v České televizi generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Jaroslav Ďuriš.

Konečné rozhodnutí, zda se jízdné opět zdraží, má kompetenci magistrát, o jehož novém vedení rozhodnou voliči na podzim.

Ředitel Ďuriš uvedl, že požadavek vznese mimo jiné kvůli tomu, že jízdné se v Praze již dlouhou dobu nezvyšovalo. "Systém zdražovat řádově ročně o inflaci není technicky řešitelný, čili v určitých časových obdobích, řádově několika let, to potřeba je," uvedl.

Jeho představa je prý v řádu deseti procent, přesné číslo není stanovené. "Pracujeme na tom," poznamenal.

Ďuriš si uvědomuje, že zdražení je citlivá věc i s ohledem na blížící se volby. "Na druhou stranu to není jen o zdražení jízdného, ale také o efektivitě tržeb za jízdné a přerozdělení tržeb," dodal s tím, že podnik část tržeb odvádí smluvním soukromým dopravcům. Nárůst odvodu se podle něj za posledních šest let zvýšil o čtvrt miliardy.

Dopravní podnik loni podle Ďuriše hospodařil se ztrátou zhruba půl miliardy korun, tedy na úrovni plánu. To je více než v listopadu zveřejněný prodělek 360 milionů korun. Do výsledku se podle Ďuriše promítla především odložená daň. Letos očekává zisk půl miliardy korun.

V roce 2012 DPP skončil s finančním ztrátou 116 milionů korun. Na dotacích získal 10,6 miliardy korun a z jízdného 4,3 miliardy. Z nákladů největší část představovaly energie a služby 7,1 miliardy korun a osobní náklady 5,7 miliardy korun.

Podnik chce odebrat méně tramvají

Ďuriš zároveň oznámil, že pražský dopravní podnik zřejmě odebere od strojírenské Škody Transportation méně tramvají než domluvených 250.

Podnik zatím podle uzavřené smlouvy musí do konce roku 2018 odebrat celkem 250 tramvají 15T ForCity za 19,2 miliardy korun. "Dojde k redukci počtu kusů, ale jakým způsobem, to je rovněž věcí dohody," řekl Ďuriš. Tramvají by DPP podle něj koupil "řádově o čtvrtinu" méně.

Jednání dopravního a strojírenského podniku jsou podle Ďuriše tvrdá a zatím jsou před věcnou dohodou, k níž obě strany směřují. "Řešíme detaily, třeba směrem k nákladům na provozní údržbu v budoucích letech," zmínil šéf dopravního podniku. Roční platba, která nyní ze smlouvy pro dopravní podnik plyne, by se podle něj mohla snížit o miliardy korun.

Smlouva o odběru 250 tramvají 15T ForCity podnik ekonomicky tíží. Každý rok to totiž znamená investici přesahující tři miliardy korun. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy, podnik reklamoval třeba vadné brzdy. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale prý není možná, podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun. Proto už delší dobu jedná o úpravě kontraktu.

 

Právě se děje

Další zprávy