Praha testuje hybridní autobus. Podívejte se na stroj, který má snížit emise

Pražský dopravní podnik (DPP) začíná na dva měsíce testovat v běžném provozu autobus značky Solaris s hybridním pohonem. Už dříve několik typů od různých výrobců vyzkoušel, například letos na jaře kloubový hybrid Volvo. Cílem je zjistit, jaká technologie bude pro Prahu z hlediska ekonomiky a úspor nejvhodnější předtím, než podnik na podobné autobusy příští rok vypíše tendr.
Praha testuje nový hybridní autobus Solaris | Video: Aktuálně.cz, Ondřej Havelka
Hybridní autobus Solaris Urbino 12 | Foto: Petr Hejna
Hybridní autobus Solaris Urbino 12 | Foto: Petr Hejna
Hybridní autobus Solaris Urbino 12 | Foto: Petr Hejna
Hybridní autobus Solaris Urbino 12 | Foto: Petr Hejna
Hybridní autobus Solaris Urbino 12 | Foto: Petr Hejna
Hybridní autobus Solaris Urbino 12 | Foto: Petr Hejna

Hybridní autobusy využívají kromě naftového pohonu také elektromotor, který se nabíjí brzděním, a vzniklá energie je využívána při rozjezdu. Podle výrobce by se tímto způsobem měla spotřeba a emise autobusu snížit až o 30 procent.

"Cesta hybridních autobusů má tři výhody - snižuje náklady na provoz, zvyšuje komfort pro cestující a snižuje i emise," uvedl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

DPP musí kvůli obnově vozového parku každý rok nakoupit 100 až 120 autobusů. V příštím roce by jejich významnou část měly tvořit právě hybridní vozy, a to mimo jiné i proto, že město se zavázalo snížit emise uhlíku o polovinu do roku 2030.

Jaký bude poměr vozů s různými typy alternativních pohonů, podle Scheinherra město teprve rozhodne a bude to záviset i na výsledku nynějších testů. Po vozu Solaris DPP otestuje ještě hybridní autobus Iveco.

Dvanáctimetrový autobus Solaris Urbino 12 Hybrid na rozdíl od na jaře testovaného vozu Volvo nevyužívá klasické baterie, ale takzvané trakční kondenzátory, které se mnohem rychleji nabíjejí a vybíjejí. Podle Jana Barchánka z DPP je jejich výhodou vyšší životnost - měly by vydržet 12 let, zatímco baterie se musí vyměnit po šesti letech.

Naftové autobusy DPP kupuje za zhruba 5,5 milionu korun, hybridní vozy vyjdou podle odhadu asi o 70 procent dráže, dodal Barchánek. Přesnou cenu nicméně určí až tendr a bude záviset i na tom, kolik jich město bude kupovat.

DPP chce rozvíjet také plně elektrifikované autobusy, pro které je nicméně nejprve nutné vybudovat dobíjecí stanice. Barchánek také uvedl, že podnik plánuje v budoucnu testovat i jiné pohony, například vodíkový. Naopak CNG autobusy podnik neplánuje, protože mají emise srovnatelné s moderními naftovými vozy.

Testovaný vůz bude po následující dva měsíce vyjíždět z hostivařského depa a cestující na něj budou moci narazit nejčastěji na linkách 133, 165, 175, 207 a 213. Poprvé vyrazí do provozu v pondělí odpoledne na poslední zmíněné lince.

DPP provozuje více než 1100 autobusů s průměrným stářím devět let. Nejdelší trasu má autobusová linka 177, bezmála 29 kilometrů. Náklady podniku na provoz autobusů v Pražské integrované dopravy činí ročně skoro čtyři miliardy korun.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Irské zdravotnictví zasáhl kybernetický útok, očkování proti covidu-19 to neovlivnilo

Počítačový systém irského zdravotnictví zasáhl kybernetický útok. Všechny informační systémy dnes byly vypnuty z důvodu ochrany před vyděračským softwarem, ale program očkování proti covidu-19 to neovlivnilo, uvedl provozovatel služeb. Podle vlády za napadením stojí mezinárodní gang a jde nejspíš o dosud nejvážnější kybernetický útok na irský stát, uvedla agentura Reuters.

Šéf irské zdravotní služby (HSE) Paul Reid řekl, že odstavení systému má fungovat jako preventivní opatření s cílem ochránit co největší množství informací.

"Je to velmi sofistikovaný útok, není to jen běžný útok. Má dopad na všechny naše národní a lokální systémy, které by byly zapojeny do všech našich služeb," řekl Reid veřejnoprávní televizi RTÉ. "Očkovací program naštěstí pokračuje, je to oddělený systém," vysvětlil Reid. Útok podle něj postihl převážně informace uložené na centrálních serverech, a ne nemocniční zařízení, lékárny nebo lékařské ambulance.

"Máme co do činění s kyberzločineckými gangy, kterým jde o peníze. Pokoušejí se zakódovat a uzamknout naše data a pak nám je nabídnout zpátky za výkupné," uvedl Ossian Smyth, náměstek vlády zodpovědný za informační systémy. "Dali jsme jasně na srozuměnou, že žádné výkupné platit nebudeme," řekl novinářům irský premiér Micheál Martin.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Arménský premiér žádal Putina o vojenskou pomoc kvůli incidentu a Ázerbájdžánem

Arménský úřadující předseda vlády Nikol Pašinjan v pátek požádal ruského prezidenta Vladimira Putina o pomoc, včetně vojenské, v souvislosti se středečním incidentem v pohraničí s ázerbájdžánskými vojáky. Premiér o tom podle agentury TASS informoval na zasedání parlamentu.

Arménské ministerstvo obrany ve středu oznámilo, že ázerbájdžánské ozbrojené síly se ve snaze "upravit hranice" pokusily provést "určité práce" v jedné z příhraničních oblastí Sjunikské provincie. Po intervenci jednotky arménské armády ázerbájdžánští vojáci tyto práce přerušili a nyní strany jednají o urovnání vzniklého konfliktu.

Premiér incident označil za pokus Ázerbájdžánu přivlastnit si území Arménie. Podle něj ázerbájdžánské ozbrojené síly překročily státní hranici a pronikly na arménské území do hloubky 3,5 kilometru.

Zdroj: ČTK
před 3 hodinami

Pohár bude bez fanoušků, vstupenky si rozdělí partneři

Fotbalová asociace České republiky nebude moci kvůli aktuálním protikoronavirovým opatřením poskytnout finalistům domácího poháru vstupenky pro volný prodej fanouškům. Povolená kapacita 10 procent diváků na stadionu je pro zápas mezi Plzní a Slavií vyhrazena dlouhodobým partnerům. Uvedli to představitelé soutěže na twitteru.

"Aktuální epidemiologická výjimka stanovuje maximální možnou hranici naplnění stadionu na deset procent celkové kapacity. Ta je určena pouze dlouhodobým partnerům a z tohoto důvodu nemůže momentálně FAČR zahájit prodej vstupenek na finálový zápas," uvedli zástupci soutěže.

"Vzhledem k aktuálním opatřením neobdrží klub od FAČR žádnou volnou kapacitu vstupenek, které by mohly být nabídnuty do volného prodeje pro fanoušky," informoval na svých stránkách i plzeňský klub.

Finálový duel, v němž mohou slávisté završit double, se uskuteční v plzeňské Doosan Aréně 20. května od 17:00.

Zdroj: ČTK
Další zprávy