Praha chce koupit Pražské vodovody a kanalizace. Cena se může vyšplhat až na pět miliard

Petr Lukáč Petr Lukáč
27. 6. 2017 16:39
Pražští radní odsouhlasili odkup Pražských vodovodů a kanalizací od francouzské firmy Veolia. Cena nákupu by mohla dosáhnout až pěti miliard korun. Vedení Prahy dlouhodobě vadí situace kolem vodovodů a kanalizací, kdy infrastrukturu vlastní město, ale provoz zajišťuje francouzská Veolia.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: René Volfík, René Volfík

Praha - Pražští radní udělali další krok k tomu, aby hlavní město ovládlo své vlastní vodovody a kanalizace. Radní na svém úterním jednání schválili záměr města odkoupit od francouzské Veolie firmu Pražské vodovody a kanalizace (PVK). O rozhodnutí jako první informoval server E15.

Praha svůj záměr na ovládnutí PVK oznámila loni na podzim. Během předběžných jednání podle informací online deníku Aktuálně.cz vznikl plán, podle kterého mělo město nejdříve získat 34procentní balík ve firmě a následně dokoupit i zbytek. Předběžné odhady hovořily o hodnotě PVK zhruba na úrovni pěti miliard korun.

Právě nové ocenění je jedním z prvních kroků, které musí Praha udělat. Provede ho pro ni dceřiná Pražská vodohospodářská společnost (PVS) spolu s externí firmou. Dokončení odkupu se neočekává ještě v letošním roce.

Hlavnímu městu se dlouhodobě nelíbí smlouva, kterou má s francouzskou společností uzavřenou. Zatímco Praha skrze PVS ovládá vodohospodářskou infrastrukturu, její provoz pro ní zařizuje právě společnost Pražské vodovody a kanalizace patřící Veolii. Současné vedení Prahy si stěžuje, že výše nájemného neumožňuje ani dostatečnou údržbu potrubí.

Veolia koupila od Prahy firmu PVK na konci 90. let. Hlavním problémem je nyní podle radních fakt, že smlouvu město v roce 2004 prodloužilo z roku 2013 až do roku 2028. A to prakticky zadarmo.

Příliš dlouhé a nevýhodné smlouvy českým městům neumožňují čerpat evropské dotace na velké infrastrukturní projekty. Praha si tak například musí ze 100 procent platit novou čističku odpadních vod, na kterou by jinak z Bruselu dostala mnohamiliardový přídavek.

Praha není ve svém záměru jediná. Již v roce 2015 vyplatila Veolii Plzeň, která jí za předčasné ukončení provozní smlouvy zaplatila 709 milionů korun. Předminulý týden se k podobnému kroku odhodlaly i severočeské obce. Ty za odchod Veolie ze Severočeské vodárenské společnosti zaplatí přes miliardu korun.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 18 minutami

Na D6 u Sokolova havarovala dodávka a osobní auto, doprava je obnovena

Vážná dopravní nehoda omezila ve čtvrtek ráno dopravu na dálnici D6 u Sokolova. Při střetu osobního auta s dodávkou se čtyři lidé zranili, jeden z nich těžce. Doprava ve směru na Karlovy Vary byla krátce po nehodě obnovena, ve směru na Cheb byla silnice uzavřena do 11:15.

Nehoda se stala před 7:00. "Kvůli těžce zraněné osobě byl povolán vrtulník záchranné služby," doplnil krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva.

Na dálnici ve směru na Cheb se tvořily dopoledne až dvoukilometrové kolony, doprava se odkláněla už na odbočku na Loket a na východní obchvat Sokolova.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn se s odbory dohodl na mzdách

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) se dohodl s odborovým svazem strojvedoucích GDL na mzdových podmínkách. Riziko další stávky, která by byla od srpna čtvrtá, je tak zažehnáno. Informují o tom německá média.

"Dohodli jsme se," citovala agentura DPA svůj zdroj, který se jednání účastní. Dosažení shody následně potvrdili i zemští premiéři Dolního Saska a Šlesvicka-Holštýnska Stephan Weil a Daniel Günther, kteří další kolo jednání zprostředkovali.

Svaz GDL od srpna uspořádal tři stávky, kterými se snažil donutit dráhy ke zvýšení mezd. Po třetí stávce, která skončila zhruba před týdnem, učinily DB odborářům novou nabídku.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Výroba aut v létě kvůli nedostatku čipů klesla o 39 procent na 112 481 vozů

Výroba osobních aut v Česku v červenci a srpnu kvůli nedostatku čipů meziročně klesla o 39 procent na 112 481 vozů. Za osm měsíců automobilky vyrobily 775 496 aut, což je o 12,6 procenta více než loni, ale proti předkrizovému roku 2019 to znamená ztrátu 17,7 procenta. Kvůli nedostatku polovodičů bude výroba aut za celý letošek zhruba o 140 000 vozů nižší. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto a Toyota kvůli chybějícím polovodičům musely prodloužit tradiční letní odstávky. Škoda v létě vyrobila o 42 procent vozů méně než loni. Celkově za osm měsíců produkce vzrostla o 7,9 procenta na 486 423 vozů. V Toyotě výroba v červenci klesla o 37 procent a v srpnu se zcela zastavila. Celková produkce ale přesto stoupla o 5,8 procenta na 106 673 aut. U Hyundai byla prázdninová výroba zhruba na úrovni minulého roku. Od ledna do konce srpna pak zvýšila výrobu o 33,1 procenta na 182 400 aut.

Zdroj: ČTK
Další zprávy