Praha plánuje téměř 30 nových tramvajových tratí, chce omezit autobusy

ČTK ČTK
17. 7. 2017 17:50
Strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030, kterou pro Prahu vypracoval dopravní podnik, počítá se vznikem téměř 30 nových tramvajových tratí. Tři z nich mají být dokončeny dokonce už do pěti let. Nové linky by měly nahradit některé vytížené autobusy.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Praha společně s dopravním podnikem (DPP) plánují stavbu téměř tří desítek tramvajových tratí. Tři z nich mají být vybudovány do pěti let a stavba dalších má začít do roku 2030. U dalších jedenácti město a dopravce teprve chystají potřebné dokumenty. Vyplývá to ze strategie rozvoje tramvajových tratí do roku 2030, kterou vypracoval DPP. Má také vzniknout nová vozovna a dvě tramvajové smyčky.

"Principem strategie je komplexní rozvoj tramvajových tratí v Praze s cílem nahradit silně exponované autobusové tahy, zejména do sídlištních celků," píše se v materiálu. Mají být také vytvořeny nové dopravní vazby, a to nejen ve směru do centra, ale i na okraji širšího centra, a posledním cílem je rozšířit tramvajovou síť i do nově se rozvíjejících oblastí. Záměry jsou rozděleny do tří skupin podle stupně jejich připravenosti.

První skupina zahrnuje projekty, které jsou v souladu s územním plánem a jsou v pokročilém stadiu přípravy. Podle dokumentu je předpoklad zahájení prací do pěti let. "V rámci zajištění finančních zdrojů se rovněž uvažuje o podání žádosti na spolufinancování z fondů EU," píše se v dokumentu.

V této části počítá DPP s vybudováním tří tratí a dvou tramvajových smyček. První tratí je prodloužení kolejí o 2,4 kilometru z Divoké Šárky na Dědinu. Náklady jsou odhadovány na 893,2 milionu korun. Druhou je 1,9 kilometru dlouhá trať ze Sídliště Barrandov přes Holyni do Slivence za 691,1 milionu. Poslední je prodloužení trasy z Modřan na Libuš do míst, kde by měla v budoucnu být nová stanice metra D. Prodloužení má měřit 2,1 kilometru a stát 500 milionů. Smyčky mají vzniknout na Zahradním Městě a u stanice metra A Depo Hostivař.

Ve druhé skupině jsou zahrnuty projekty, které jsou součástí územně plánovací dokumentace, případně jsou u nich projednávána schválení záměru či pořizování příslušné změny územního plánu. Cílem je, aby tyto projekty bylo možno provést do roku 2030. "Tato skupina tvoří jakýsi zásobník projektů, které bude možné technicky i finančně realizovat s ohledem na stanovení priorit do roku 2030," píše se v materiálu.

V této skupině je 16 tratí. Mezi nim je například trať ze zastávky Dědinská přes Dlouhou míli na letiště, která má být dlouhá 2,1 kilometru. Vzniknout má i šestikilometrová trať z Kobylis do Bohnic a z Podbaby v Praze 6 do Suchdola, která bude měřit 4,8 kilometru. Plánuje se také prodloužení tramvají z Vinohradské k Hlavnímu nádraží a dále do Bolzanovy nebo výstavba Dvoreckého mostu z Prahy 4 na Prahu 5.

Nejdelší tratí v této skupině je trasa z Choceradské přes Chodovec a Opatov na Háje s konečnou Jižní Město. Měří 6,1 kilometru.

Do této skupiny patří rovněž obnova tratě z Pankráce na Budějovickou, odkud by mohly tramvaje jezdit jak na Dvorce v Podolí, tak na opačnou stranu do Vyskočilovy a dále do Michle.

Skupina označená trojkou obsahuje výhledové záměry, u kterých je základním cílem vyřešit například zanesení do územního plánu. K tomu by mělo dojít do roku 2030. Sem patří třeba prodloužení tramvají v úseku Záběhlická - Bohdalec - Eden - Vršovická a rovněž propojení Podbaby s trojskou zoo nebo trať z Modřan do Komořan. Celkem je v této skupině 11 tratí.

V souvislosti s možným rozšiřováním tramvajové sítě potřebuje DPP vystavět novou vozovnu. Výhledově má být na Spořilově v Chodovské ulici.

Délka tramvajové sítě je v Praze 142,4 kilometru, přičemž asi 52 procent tratí vede po vlastním tramvajovém tělese. Zbylé jezdí po vozovkách společně s auty. Tramvaje přepraví ročně přes 360 milionů cestujících.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 9 minutami

Maďarská policie dopadla českého převaděče, vezl třicet Syřanů

Policejní hlídka ve městě Dunavecse v centrální části Maďarska v nočních hodinách objevila ve vozidle se slovenskou poznávací značkou řízeném českým občanem tři desítky Syřanů bez dokladů, kteří nemohli prokázat, že se v Maďarsku nacházejí legálně. Oznámila to v pátek maďarská policie na svém webu, na kterém zveřejnila také snímky z nitra dodávky plné uprchlíků.

Zatímco Syřany maďarské úřady po výslechu vyhostí, řidiče policie zadržela a chystá se požádat o uvalení vazby, protože je podezřelý z obchodování s lidmi. Za to mu může v případě odsouzení hrozit trest až pěti let vězení za normálních okolností, za přitěžujících až 15 let, dodala policie.

Zdroj: ČTK
před 13 minutami

Zaměstnanci italské Alitalie protestovali proti úbytku pracovních míst

Silnici mezi římským letištěm Fiumicino a metropolí dnes zablokovaly stovky protestujících. Vyzývali italskou vládu, aby zabránila zániku pracovních míst při přeměně ztrátové Alitalie na nové aerolinky ITA. Informovala o tom agentura Reuters. Protestující se usadili uprostřed silnice, policisté se štíty přihlíželi. Alitalia a další letecké společnosti musely zrušit přes 130 letů.

Ztrátová Alitalia činnost ukončí 15. října. Nástupnická ITA si podle odborů ponechá pouze 2800 z téměř 11 000 zaměstnanců Alitalie. Nástupnické aerolinky podle nich také nabízí méně štědrou pracovní smlouvu. Zaměstnanci Alitalie dále požadují, aby jejich podpora v nezaměstnanosti trvala pět let místo dojednaného jednoho roku.

Vyjednávání mezi leteckou společností ITA a odbory je nyní pozastaveno. "Vláda o tomto vyjednávání mlčí. Pro nás je zásadní proto, aby se zachovala pracovní místa," uvedly odbory v prohlášení.

Zdroj: ČTK
před 46 minutami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy. Brabec to řekl novinářům.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy