Nové výhybky mají povrchové trhliny, zpomalily provoz na deseti místech

ČTK ČTK
28. 7. 2016 12:55
V současnosti probíhá kontrola všech dílů ze šarže, odkud vadné výhybky pocházely. Některé již byly vyměněny, další budou v nejbližších dnech.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Horažďovice - Povrchové trhliny na některých nově instalovaných výhybkách zpomalily vlaky na několika místech v ČR, například v Plzni, Olomouci, Horažďovicích, Hrušovanech a Modřicích. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje deset lokalit, kde byly použity.

Minulý pátek objevila závady ve stanici Horažďovice. Okamžitě přijala preventivní opatření, tedy kontrolu všech dílů ze stejné šarže, snížení rychlosti, zajištění dohledu a podrobné každodenní kontroly stavu, řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

V Horažďovicích už vyměnili čtyři výhybky z osmi vadných, celkem jich je tam 29. "Výrobce ihned zahájil výrobu nových částí, které už byly včera instalovány," uvedla mluvčí. To umožnilo urychleně obnovit provoz přes stanici, kde od pátku do středy jezdily náhradní autobusy. "Vzhledem k faktu, že byly všechny jazyky (pohyblivé části ke změně směru vlaku) z jedné tavby, byla nařízena kontrola všech dílů série. Probíhá detailní šetření na místě za účasti výrobce i dodavatele oceli," řekla.

Podle údajů SŽDC i výrobce bylo z této šarže vyrobeno loni 160 jazyků, z nichž je stále 50 ve skladech. Správce infrastruktury prověřuje asi deset lokalit. "Ne všechny musí vykazovat vady, což se ukázalo i v Horaždovicích, kde jsou některé z těchto dílů v pořádku. Záleží na konkrétním umístění a provozní zátěži dílu," řekla Šubová.

Jazyky prošly opakovanou kontrolou. SŽDC má kontrolní dokumentaci oceli i každého dílu. Trhliny se projevily až po určitém čase, uvedla mluvčí. Díky pravidelným kontrolám bylo poškození zachyceno v začátku a daný stav neměl vliv na bezpečnost drážního provozu.

SŽDC hned na všech deseti místech ČR z preventivních důvodů snížila rychlost projíždějících vlaků na deset až 30 km/h. Všechny díly prochází detailní mimořádnou kontrolou. Sledované výhybky jsou monitorovány několikrát denně. Například 1,5kilometrový vjezd do Plzně od Prahy a Žatce, kde jedou vlaky krokem.

"Celou situaci řešíme ve spolupráci s výrobcem i dodavatelem oceli přímo na místech instalací. Poškozené díly byly odvezeny do několika nezávislých laboratoří k detailní analýze," uvedla mluvčí. SŽDC je bude reklamovat.

Podle dnešní Mladé fronty Dnes vyrábějí jazyky do výhybek Třinecké železárny, výhybky dodává firma DT - Výhybkárny a strojírny. Ta se domnívá, že jde o povrchovou vadu, která nezpůsobuje nebezpečí a neohrožuje provoz; to se ale musí experimentálně ověřit. Třinecký podnik se zatím nevyjádřil. Náklady na opravy, výluky a náhradní trasy nákladních vlaků předpokládá SŽDC v jednotkách milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy