Polsko hlásí deflaci, v zemi se začínají hromadit potraviny

Tereza Holanová Tereza Holanová
13. 8. 2014 17:27
S poklesem cen se země setkala poprvé za dvaatřicet let. Aktuální ruské sankce mají přitom zlevňování ještě prohloubit. Deflace se může přelít i do Česka.
Zelenina. Ilustrační foto
Zelenina. Ilustrační foto | Foto: www.farmarsky-obchod.cz

Varšava - Polsko se poprvé od roku 1982 dostalo do deflace. Ceny zboží a služeb v červenci klesaly o 0,2 procenta, uvádí tamní statistický úřad. Ještě v červnu přitom rostly o 0,3 procenta.

Jak přitom upozorňují tamní ekonomové, vzhledem k aktuální politické situaci se Polsko k inflaci jen tak nevrátí. Válka sankcí totiž povede k dalšímu zlevňování. Dlouhodobý pokles cen se navíc může přelít i na český trh.

Začínají se hromadit přebytky potravin

Poté, co Rusko minulý týden zablokovalo dovoz ovoce, zeleniny, masa či mléčných výrobků ze zemí EU, začínají mít jeho obchodní partneři problém s neprodanými přebytky potravin.

Polsko je jedna ze zemí unie, které toto omezení zasáhne nejvíce. Zakázané produkty představují zhruba 78 procent polského vývozu potravin do Ruska, 11,3 procenta celkového vývozu do Ruska a 0,6 procenta celkového exportu v zemi.

"Začínáme se již potýkat s přebytky některého zboží, například třešní, červených paprik, celeru nebo zelí," tvrdí pro Aktuálně.cz ekonom Credit Agricole Bank Polska Krystian Jaworski. Neprodaných potravin podle něj přibude na podzim, až nastane doba sklizně jablek či hrušek.

Rostoucí nabídka přitom povede k dalšímu poklesu cen, protože se výrobci budou na přeplněných trzích snažit nalákat zákazníky právě na jejich zboží. Vzhledem k tomu, že se netrvanlivé potraviny mohou zkazit, bude snaha prodat ještě intenzivnější.

Jen mezi 30. červencem a 7. srpnem zlevnily papriky v tamních obchodech o 36 procent, zelí o osm procent, třešně o 16 procent a meruňky nebo ostružiny o 2 procenta. "Toto vše navíc zkomplikuje letošní vynikající úroda ovoce i zeleniny," dodává Jaworski. Ruské embargo podle něj celkovou inflaci v Polsku za tento rok srazí o 0,5 procentního bodu.

"Eskalující obchodní válka prodlouží deflaci v Polsku až do konce tohoto roku," předpokládá podle agentury Bloomberg ekonom Citigroup ve Varšavě Piotr Kalisz.

Neprodané potraviny zamíří i do Česka

Pokles cen se může projevit i na výkonu české ekonomiky. Podle expertů se totiž Polsko a další postižené státy budou snažit prodat přebytečné potraviny primárně u svých sousedů.

"První destinací, kde se snažíme přebytky prodat, je Polsko, následují okolní země v EU a až na třetím místě jsou pak další trhy," řekl Aktuálně.cz profesor Varšavské univerzity Andrzej Cieślik.

"V případě ČR by to znamenalo zostření konkurence a nebezpečí pro domácí producenty," dodává analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Zlevňování potravin by se podle něj na tuzemském trhu mohlo projevit již v srpnu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy