Pokuty za černou jízdu v Praze budou vymáhat externí právníci. Má to dělat sám DPP, říká kritik

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 10. 2. 2017 11:09
Dopravní podnik dosud prodával pohledávky soukromým firmám, které buď pokuty samy vymáhaly, nebo s nimi dále obchodovaly. Dluh kvůli tomu výrazně narostl, tuto praxi kritizovaly i soudy.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Sandra Štefaniková

Praha – Dopravní podnik v Praze  (DPP) mění způsob, jakým bude vymáhat pokuty od černých pasažérů. Najme si na to advokátní kanceláře.

Podnik dosud prodával pohledávky soukromým firmám, které buď pokuty samy vymáhaly, nebo s pohledávkami dále obchodovaly. To bylo často terčem kritiky pasažérů, protože zaplatili na výlohách často víc, než byla výše pokuty. Proti tomuto způsobu vymáhání se vyslovil i soud.

"Tato změna je v souladu s vývojem judikatury a výkladových stanovisek soudů v této oblasti. Advokátní kanceláře zajistí proces vymáhání pohledávek od pokusů o mimosoudní vyrovnání přes zastoupení u soudů až po případné exekuce," uvedl ředitel DPP Martin Gillar.

Podle Daniela Hůleho ze společnosti Člověk v tísni, ale takováto změna v praxi pro černé pasažéry nic nemění. "Prodejem externí firmě dluh nemohl narůst ani o jednu korunu. Problém totiž není v tom, kdo nakonec pohledávku vlastní, ale zda si na její vymáhání najímá advokáta," říká Hůle, který vymáhací praxi dopravních podniků kritizuje dlouhodobě.

Dopravní podnik, který má vlastní rozsáhlé právní oddělení, má podle něj tuto agendu dělat vlastními silami. "Pokud si najme advokátní kancelář, tak jen změní formu vymáhání, ale faktický dopad zůstane stejný. Vymáhání pokuty za jízdu na černo je přitom z pohledu práva zcela banální úkon, jediným problémem je logistika doručování případných výzev nebo náklady na soudní poplatky," dodává Hůle.

Soud v roce 2014 rozhodl, že firmy, které skupovaly pohledávky od dopravních podniků, nemají nárok na vysoké náklady na právní zastoupení, které si od pokutovaných nárokovaly. Doporučil, že si mají dopravní podniky pohledávky vymáhat samy. "Mělo by tak dojít k maximálnímu omezení excesů spojených s vymáháním nezaplacených pokut," dodal vedoucí právního odboru DPP Dalibor Kučera.

Pokuta za jízdu bez lístku je v Praze 800 korun na místě. Pokud cestující nezaplatí, zvyšuje se v pokladně dopravního podniku na 1500 korun.

Počet pokutovaných černých pasažérů se v posledních letech příliš nemění. V roce 2016 to bylo 299 533 postihů, jednotky procent tvoří cestující, kteří zapomněli kartu s platným časovým kuponem doma. Ti zaplatí jen manipulační poplatek 50 korun. Na pokutách dopravní podnik vybral loni 136 milionů korun.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

V Kongu po nehodě autobusu s cisternou převážející benzín uhořelo 33 lidí

V provincii Kwango na západě Konga při střetu autobusu s cisternou převážející pohonné hmoty uhořelo 33 lidí. Cisterna směřovala po jednom z hlavních tahů do metropole Kinshasy, zjistila agentura AFP z policejních zdrojů. Pozůstatky obětí dopravní nehody v pondělí ráno pohřbili.

"V noci ze soboty na neděli uhořelo 33 lidí při velkém požáru způsobeném kolizí rozměrného vozidla přepravujícího pohonné hmoty a přeplněného autobusu," uvedlo vedení místní policie. "Mohli jsme vyzvednout jen lebky, zbytek těl se nepodařilo najít. S úctou jsme je pohřbili dnes ráno," uvedl další policejní zdroj.

Dopravní nehody s četnými oběti na životech jsou v Kongu poměrně časté, na vině je špatný technický stav mnoha vozidel i silnic nebo opilí řidiči, někdy též bez potřebných znalostí. V říjnu 2018 na trase mezi Kinshasou a Matadi taktéž havarovala cisterna, při nehodě tehdy zemřelo 53 lidí. Tragickou bilanci 230 obětí měla nehoda cisterny v roce 2010.

Zdroj: ČTK
Další zprávy