Plzeňský Prazdroj bude mít nového majitele. Anheuser-Busch dá za SABMiller 70 miliard liber

Simone Radačičová Ekonomika Simone Radačičová, Ekonomika
Aktualizováno 11. 11. 2015 10:20
Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev podala oficiální nabídku na akvizici dvojky na trhu SABMilleru. Za jednu akcii zaplatí 44 liber. Vznikne tak nový kolos, který bude kontrolovat přes třetinu světového trhu s pivem.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Radek Pecák

Brusel - Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev podala oficiální nabídku na akvizici dvojky na trhu SABMilleru, majitele Plzeňského Prazdroje. Obě firmy se již dříve na obchodu dohodly a už podnikají první kroky, aby dostaly k fúzi povolení od regulátorů.

Za jednu akcii zaplatí 44 liber. Je to o zhruba polovinu více než závěrečná cena akcie SABMiller ze 14. září, tedy den předtím, než se objevily spekulace o fúzi. Na této ceně se firmy předběžně dohodly už v říjnu.

AB InBev tak celkem za svého menšího konkurenta zaplatí 69,78 miliardy liber. Vznikne tak nový kolos, který bude kontrolovat přes třetinu světového trhu s pivem.

Obě firmy spolu vyjednávaly již několik týdnů. Vůbec poprvé AB INBev vyrazila na námluvy s nabídkou 38 liber na akcii. To ale akcionáři odmítli. Částka pak postupně vyskočila až na 44 liber na akcii. Očekává se, že transakce bude dokončena v první polovině roku 2016.

Obě firmy už udělaly také první krok k tomu, aby získaly souhlas od amerických regulátorů. Dohromady by totiž SABMiller a AB InBev na americkém trhu měly až 70procentní podíl. I proto se domluvily, že SABMiller se v rámci dohody s AB InBev zbaví své americké divize.

SABMiller proto prodá 58procentní podíl ve společnosti MillerCoors, která vyrábí piva značky jako například Coors Light nebo Blue Moon. Za tento podíl od americké firmy Molson vyinkasuje 12 miliard dolarů.

Nově vzniklá společnost, která vznikne sloučením AB InBev a SABMilleru pak bude mít 45procentní díl na trhu v USA, zatímco z Molsonu se stane dvojka na americkém trhu, kde bude mít 25procentní díl.

Roční tržby 64 miliard dolarů

Sloučením AB InBev a SABMilleru na světovém trhu s pivem vznikne nový kolos, pod který budu spadat značky jako například Budweiser, Corona, Stella Artois nebo Pilsner Urquell, Grolsch či Peroni.

Analytická společnost Euromonitor už dříve vypočítala, že bude mít roční tržby kolem 64 miliard dolarů a zisk před zdaněním, úroky a odpisy 24 miliard dolarů.

Vedení AB InBev pak doufá, že díky koupi menšího konkurenta se mu podaří především posílit svoji pozici na africkém trhu a v Jižní Americe, kde roste střední třída a společně s tím také poptávka po pivu.

Rychle rostoucí trhy by pak měly vyvážit uvadající poptávka po pivu jak v USA, tak také Evropě. Tam se spotřebitelé stále častěji uchylují k menším pivovarům.

Ohlášenou fúzi musí ještě schválit regulátoři. Nejvíce potíží se očekává například v Číně.

 

Právě se děje

Další zprávy