reklama
 
 

Nepromyšlený klik ji vyšel na čtvrtinu platu. Za převod si banka naúčtovala 8 tisíc

28. 3. 2019 6:15
Čtenářka Michaela chtěla poslat peníze synovi do Velké Británie. Ten ji ovšem vzápětí varoval, že bankovní převod bývá nevýhodný a platbu se tak pokusila okamžitě stornovat. To se jí sice podařilo, rázem však byla o osm tisíc chudší. Jeden nepromyšlený klik ji tak vyšel na čtvrtinu měsíční mzdy. Převod a bankovní poplatky jsou totiž v tomto případě extrémně vysoké.

"Syn potřeboval poslat do Londýna čtyři tisíce liber. V internetovém bankovnictví jsem tedy zadala zahraniční platbu a odeslala. Z účtu se mi strhlo podle aktuálního směnného kurzu 122 436 korun," vypráví Aktuálně.cz Michaela, která vzápětí zavolala synovi, že peníze odeslala. Ten ji ovšem varoval, že poplatky budou vysoké a ať platbu raději stornuje.

Jenže platba do zahraničí funguje u České spořitelny v režimu okamžité platby, tudíž i když Michaela volala na klientskou linku hned a žádala storno platby, peníze už byly na cestě do Británie.

"Na lince si vůbec nevěděli rady, pořád mě přepojovali od jednoho k druhému, abych se po necelé půlhodině dozvěděla, že storno lze provést pouze osobně na pobočce," vypráví žena, která se okamžitě vypravila na nejbližší pobočku spořitelny. Tam platbu konečně "stornovala". Jenže podle bankovního názvosloví nešlo o storno, ale o reklamaci. A u té je poplatek.

Za chvíli měla peníze zpět na účtu. Částka byla ale o 8 128 Kč nižší. Za směnný kurz devizy prodej zaplatila při odeslání platby 30,609 koruny za libru, a když se platba vrátila, byl kurz devizy nákup 29,008 koruny za libru. Rozdíl rovných 6 404 korun. Dále žena zaplatila 500 korun poplatek za reklamaci a ještě poplatek za odchozí zahraniční platbu ve výši jednoho procenta z odesílané částky, tedy 1224 korun. 

Okamžitou platbu nezastavíme, říkají v bance

"Spořitelna po zadání odchozí zahraniční platby klientem nemá šanci platbu zastavit, ale chce-li ji klient 'stornovat', jedná se o reklamaci, kdy klientovi vracíme peníze na základě jeho žádosti. To ale v praxi znamená, že odeslala-li klientka platbu do britské banky, převedli jsme její korunovou platbu 122 436 Kč na 4000 liber v aktuálním devizovém prodejním kurzu a následně jsme na základě její reklamace vyplatili klientce zpět 4000 liber v aktuálním devizovém nákupním kurzu," vysvětluje tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Rozdíl mezi oběma platbami, tedy 6404 Kč, nelze podle něj považovat za storno poplatek, ale jde o rozdíl vzniklý prostým rozdílem mezi nákupním a prodejním kurzem. "Protože jsme platbu nemohli fakticky zastavit, museli jsme klientce prodat a vzápětí od ní odkoupit oněch 4000 liber," dodává.

Stejně tak prý banka musela klientce účtovat poplatek za odchozí zahraniční platbu ve výši jednoho procenta z odesílané částky, protože platba fakticky proběhla, i když se peníze vrátily.

Poplatek za reklamaci ve výši 500 korun banka naúčtuje každému, kdo bude požadovat vrácení peněz ať už ze zahraničního, nebo z domácího platebního styku, pokud jde o okamžité platby.

Ty zatím umí Česká spořitelna jako jedna z mála bank na trhu, všechny banky na režim okamžitých plateb přejdou do konce roku. Pak už tedy nebude možné stornovat ani domácí platby, prostě proto, že odpadne oněch několik hodin až dnů, které dnes stále trvá připsání platby z jedné domácí banky do druhé. Pak už půjde vždy o reklamaci, která je ale u většiny bank zpoplatněna.

Co je to SEPA platba?

  • Jednotná oblast pro platby v eurech, v originálu Single Euro Payments Area (SEPA), je projekt vytvoření evropské oblasti s takovou finanční infrastrukturou, která by umožňovala bezhotovostní převod peněz v eurech stejným způsobem a za stejných podmínek, ať se jedná o platbu vnitrostátní nebo mezinárodní.
  • Cílem SEPA je posílení evropské integrace a nabídka vyšší úrovně služeb platebního styku za nižší ceny.
  • SEPA Credit Transfer (SCT) je úhrada v eurech v rámci SEPA prostoru. Číslo účtu příjemce se uvádí ve formátu IBAN a banka příjemce úhrady je identifikována SWIFTovým kódem (BIC).
  • Od běžných přeshraničních plateb se liší tím, že úhrada je bez omezení převáděné částky, částka je převedena mezi účty v plné výši a poplatky společně sdílí plátce i příjemce banky.
  • Úhrada je převedena na účet banky příjemce následující bankovní den po datu splatnosti příkazu a připsán ve stejný den ve prospěch účtu příjemce. Do příkazu lze zadat doplňující údaje, které jsou příjemci úhrady předány v nezměněné podobě.
  • Příkaz lze s příplatkem zpracovat stejný obchodní den jako je den splatnosti příkazu.

"Každopádně mě částka, o kterou jsem za svůj nepromyšlený klik přišla, šokovala. Během hodiny jsem byla chudší o čtvrtinu mzdy. Kdybych platbu nereklamovala, přišla bych jen zhruba o tři tisíce korun, které by představoval poplatek za zahraniční platbu a horší směnný kurz," dodává Michaela, která je klientkou České spořitelny třicet let a i kvůli vysokým poplatkům uvažuje, že svůj účet u banky zruší.

"Nejsme žádná nízkonákladová banka"

Devizový kurz nákup a prodej si každá banka určuje sama průběžně na základě obchodování na trhu zahraničních měn a vlastní marže. 

U tradičních velkých bank jsou devizové kurzy méně výhodné než například devizové kurzy služeb typu Revolut nebo malých nízkonákladových bank.

"Velké banky jako Česká spořitelna nabízejí širší portfolio služeb a produktů než fintechové aplikace nebo nízkonákladové banky. Marže a ziskovost jednotlivých produktů a služeb v našem portfoliu je různorodá a zjednodušeně řečeno mohou nastat situace, kdy nulovou ziskovost jedné služby musíme dotovat vyšší marží u jiné služby," dodává mluvčí Filip Hrubý.

autor: Kateřina Hovorková | 28. 3. 2019 6:15

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama