Letní stravenková pře: Ať skončí, jásají hospody. Lidé přestanou jíst, děsí se odbory

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
8. 8. 2019 17:39
Ministerstvo financí oznámilo, že hodlá zavést takzvaný "stravenkový paušál". Na místo kupónů by zaměstnanci mohli v práci získat na jídlo přímo peníze. Plán by významně ovlivnil stravenkový byznys v Česku. A tak budí vášně. Někteří ho vítají, jiní tvrdě kritizují a další se ptají, proč s tím ministryně Schillerová přišla právě teď, v době dovolených. Aktuálně.cz sestavilo průřez názory jednotlivých aktérů na samotnou existenci stravenek, jejich daňové zvýhodnění a jejich budoucnost.
Foto: iStock

Komora: Firmy se budou snažit, podpoříme i státní stravenku

Hospodářská komora zastřešuje zaměstnavatele, kteří jsou prý na jakékoli změny u stravenek, nejvyužívanějšího zaměstnaneckého benefitu, citliví. Zastřešuje i restaurace, hotely a obchodní řetězce, kteří se potýkají s administrativou spojenou se stravenkami i s tím, že kvůli provizi od 5 do 7 % je cena obědu vyšší. A sdružuje i samotné stravenkovací společnosti. "Proto je problematika stravenek složitá, různé subjekty, které Hospodářská komora zastřešuje, ji vidí rozdílně," říká tiskový mluvčí komory Miroslav Diro.

Ke změně systému stravenek v současnosti komora formuluje stanovisko na základě zpětné vazby od členů. "V obecné rovině podporujeme elektronizaci papírových stravenek i návrh ministerstva financí, aby se peníze vyplácely v hotovosti. Zvažujeme dokonce i variantu, se kterou přišli experti sdružení v odborné platformě komory, že by se zavedla jakási státní stravenka," říká mluvčí Diro. 

  • Co se týká hotovosti při zachování benefitů, mohl by prý nápad vnést "svěží vítr" do stravenkového byznysu. "Někteří členové komory jsou přesvědčeni, že díky snížení počtu stravenek v oběhu by se stravenkové firmy chovaly více prozákaznicky. S papírovými stravenkami je totiž kromě vysokých poplatků spojená velká administrativa, a navíc peníze restauratéři dostávají až za nějaký čas se zpožděním," vysvětluje Diro.

Dodává, že je zřejmé, že se lidé ani po takové změně stravovat venku nepřestanou. Ti, co se stravovali v restauracích nebo jídelnách, své zvyky měnit nebudou, stejně jako ti, kteří jsou zvyklí nosit si do práce jídlo z domova. Krátkodobý výpadek může nastat, ale z dlouhodobého pohledu to pro restaurace žádný velký problém nebude.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Některé britské čerpací stanice přerušily provoz. Nemá jim kdo dovézt palivo

V Británii muselo dočasně přerušit provoz několik čerpacích stanic, protože jim došly pohonné hmoty. Ty na ně kvůli chybějícím řidičům nákladních aut nemá kdo dovézt, v rafinériích je přitom benzinu i nafty dost. Ministr dopravy Grant Shapps dnes vyzval motoristy, aby se nesnažili natankovat si do zásoby, informovala veřejnoprávní BBC na svých internetových stránkách.

Agentura Reuters napsala, že u některých čerpacích stanic v Londýně a jihoanglickém hrabství Kent se dnes tvořily fronty aut. Asociace prodejců pohonných hmot doporučila motoristům, aby měli v nádrži tolik paliva, aby jim vystačilo na cestu k záložní stanici pro "vzácný" případ, že na první nebude k dostání.

V některých britských médiích se objevily informace, že britská vláda v situaci, kdy v zemi chybí až 100.000 řidičů nákladních aut, uvažuje o nasazení vojáků. "Pokud by to pomohlo, povoláme je," řekl Shapps BBC. Dodal ale, že není jasné například to, zda vojáci mohou řídit vozidla s civilní registrací.

Už měsíce zástupci supermarketů a zemědělců upozorňují, že vzhledem k nedostatku řidičů jsou narušené dopravní řetězce, kvůli čemuž mají problémy dostat zboží na pulty obchodů.

V televizi Sky Shapps řekl, že nedostatek řidičů je celosvětový problém kvůli tomu, že během pandemie covidu-19 se nekonaly zkoušky pro nové šoféry. Británie podle něho proto počet zkoušek zdvojnásobuje. Těm současným je v průměru 55 let a stěžují si na špatné pracovní podmínky i platy.

Řidičů je v Británii nedostatek ale i kvůli brexitu, po němž je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby v blízké době tato pravidla zmírnila. K tomu Shapps řekl, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové ze zemí Evropské unie, kteří mají nižší nároky na mzdy.

Rod McKenzie z RHA podle BBC řekl, že více řidičů profesi opouští, než do ní přichází. "Je to takhle jednoduché: všechno, co v Británii máme, se dováží nákladními auty. Takže pokud je nedostatek řidičů, je nevyhnutelné, že všechny věci, které chceme, nedostaneme, kdy chceme," řekl.

Zdroj: ČTK
Další zprávy