Pivovary hlásí rekord. K vítězům vlny veder patří i Kofola

David Kohout
13. 8. 2015 6:02
Nynější vysoké teploty mění i preference pijáků. Více jdou na odbyt lehčí piva, ovocná piva, cidery či limonády.
Vysoké teploty zvyšují pivovarům zisky
Vysoké teploty zvyšují pivovarům zisky | Foto: ČTK

Praha – Letošní vlna veder se příznivě promítne do zisků tuzemských pivovarů i výrobců nealkoholických nápojů.

Například Staropramen zaznamenal v prvním prázdninovém měsíci o pětinu vyšší tržby než za stejné období loňského roku. „Letošní červenec je pro nás vůbec druhým nejlepším prodejním měsícem v celé historii firmy,“ říká mluvčí pivovaru Pavel Barvík.

"Letošní červenec ještě překonal výsledky toho loňského, který byl pro nás z hlediska prodejů nejúspěšnějším měsícem roku. Stejně dobře se dosud vyvíjí i srpen," potvrzuje bez bližších čísel mluvčí Plzeňského PrazdrojeKateřina Krásová.

S prodejem jsou spokojeni i v Českých Budějovicích. „Náš pivovar v současné době pracuje na plný výkon. Ve stáčírnách lahví, plechovek i sudů jsme byli nuceni zorganizovat mimořádné víkendové směny,“ říká mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.

Letní měsíce jsou pro pivovary klíčové, právě prázdninové tržby pomáhají vyrovnat menší spotřebu v chladných měsících. „Spotřeba všech druhů piva v létě stoupne zhruba o polovinu,“ vysvětluje Samec. Prodej piva v plechovkách je v porovnání s lednem vyšší až o 100 procent, spotřeba ciderů je oproti lednu dokonce čtyřnásobná.

Nynější vysoké teploty mění i preference pijáků. Více jdou na odbyt lehčí piva, ovocná piva, cidery či limonády. Češi pak dávají přednost výčepním pivům před ležáky. „Důvodem je nižší stupňovitost. Dále lze pozorovat nárůst obliby nefiltrovaných, kvasnicových a pšeničných piv, která v horku lépe osvěží,“ říká za pivovary Lobkowicz Renata Melíšková.

Zástupci pivovarů se však shodují, že extrémně teplé počasí nutně neznamená vyšší spotřebu. „Zajímavostí je, že v tropických vedrech nad 30 stupňů Celsia spotřeba piva dále nestoupá, naopak spíše klesá. Nejvíce piva se vypije, když teploty dosahují asi 25 stupňů,“ vysvětluje Krásová.

Extrémně teplé počasí tak hraje do karet spíše prodejcům balených vod a sladkých nápojů. Například Kofole rostou tržby v řádu desítek procent. „Největší růst jsme zaznamenali u pramenité vody a točených nápojů. Těm vévodí Kofola, malinovka a oranžáda,“ komentuje mluvčí společnosti Jaroslava Musilová.

Větší tržby oproti minulému roku hlásí i tuzemská Coca Cola. „V kategorii balených vod rostou prodeje zhruba o čtvrtinu. Prodej sycených nealkoholických nápojů pak rostl v červenci o dvě procenta,“ říká mluvčí Coca Coly Milan Luzum.

Karlovarské minerální vody (KMV) pak v letním období evidují nárůst v řádu desítek procent. Za první čtvrtletí tohoto roku pak KMV vykazují oproti stejnému období minulého roku nárůst o devět procent.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy