Pražský dopravní podnik odmítá kritiku společného podniku s Pentou. Zrychlí prý stavbu metra D

ČTK ČTK
Aktualizováno 24. 5. 2018 17:50
Cílem je co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu a umožnit tak dopravnímu podniku získat stavební povolení.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Dopravní podnik hl. města Prahy

Praha - Pražský dopravní podnik (DPP) a Penta Investments plánují kvůli výkupům pozemků pro trasu metra D založit společný podnik. Penta v něm získá 51 procent a firma tak bude moci platit za pozemky nutné pro stavbu tržní ceny.

Díky tomu by výkup a získání stavebních povolení mohly trvat do čtyř let a za další tři až čtyři roky by na trase Pankrác - Písnice mohly vyjet první vlaky. Praha prostřednictvím DPP do stavby již vložila 805 milionů korun. Stavba prvního úseku vyjde předběžně na 39,7 miliardy.

Do společného podniku by za svých 49 procent vložil DPP 318,5 milionu korun. Penta pak 331,5 milionu. Celkový rozpočet společného podniku je 6,5 miliardy, což je 15 procent celkových nákladů na výstavbu metra. Zbylé peníze by podnik získal od bank. Kapitál podniku by byl 650 milionů.

Cílem je co nejrychleji vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu a umožnit tak DPP získat stavební povolení. Podle současné legislativy nemůže za pozemky nabídnout cenu, kterou požadují jejich vlastníci. Současně má společný podnik těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Společný podnik nebude stavět tunely, stanice ani vestibuly. Jejich stavbu bude zajišťovat DPP.

Z částky, kterou Praha a DPP do stavby trasy D již vložily, tvoří největší položku náklady spojené s projektem a vydáním územního rozhodnutí, a to 843 milionů. Částka zahrnuje rovněž získání vyjádření EIA, v kterém je posuzován vliv stavby na životní prostředí, a kroky směřující k získání stavebního povolení. To DPP ještě nezískal. Příprava stavby spolkla dalších 133 milionů korun a po zhruba 50 milionech zaplatil podnik za studie a právní poradenství. Asi miliardu má stát geologický průzkum, který plánuje DPP zahájit letos ve třetí čtvrtletí.

Proti vzniku podniku se v minulosti postavili někteří politici. Mezi nimi v městském zastupitelstvu Piráti a námitky má i Trojkoalice (Zelení, STAN, KDU-ČSL), která spolu s ANO a ČSSD Praze vládne. Náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice) uvedla, že Praha nebude mít nad společností dostatečnou kontrolu. Právnička Hana Marvanová, která je jedničkou STAN pro komunální volby, označila plán za potenciální novou opencard. DPP kritiku dlouhodobě odmítá.

V první fázi má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a pak do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Metro D z Písnice až na Náměstí Míru vyjde podle odhadů na 50 miliard korun.

 

Právě se děje

Další zprávy