Díky registraci tržeb můžeme snížit DPH, plánuje Babiš

ČTK ČTK
24. 7. 2014 17:35
Ministr financí to sdělil po schůzce se svým chorvatským protějškem. Právě po vzoru Chorvatska chce Babiš zavést online registraci tržeb pro podnikatele.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - V souvislosti se zavedením online registrace tržeb by se mohla snížit daň z přidané hodnoty (DPH). Po setkání se svým chorvatským protějškem Borisem Lalovacem to uvedl ministr financí Andrej Babiš (ANO).

Zatím ale není podle něj jasné, zda by šlo o plošné snížení sazeb.

Online registraci tržeb, kterou chystá resort financí od roku 2016 po vzoru Chorvatska, považuje Babiš za klíčových projekt úřadu v boji s daňovými úniky. Chorvatsko evidenci tržeb zavedlo od roku 2013 a společně s tím i podle Babiše výrazně snížilo DPH.

Podnikatelské asociace souhlasí

"My určitě přemýšlíme o stejném modelu jako v Chorvatsku, tedy o tom, že bychom snížili DPH," uvedl Babiš. Základní sazba DPH je nyní v ČR 21 procent a snížená 15 procent.

Finanční správa díky novému systému bude moci on-line sledovat tržby podnikatelů a efektivně postihovat nepoctivce. Na konkrétní podobě elektronické evidence tržeb, respektive příslušného zákona, chce ministerstvo spolupracovat s podnikatelskými asociacemi. Zatím od nich má podle ministra pozitivní reakce.

Po Kobře Chřestýš

 "Již máme daňovou Kobru, nyní pracujeme na projektu, který kolegové nazývají Chřestýš," uvedl k projektu Babiš. Daňová Kobra je spolupráce finanční správy s policií a celníky na velkých případech daňových úniků.

 "Chorvatský model je pro nás klíčový. Je to (evidence tržeb) důležité v boji proti šedé ekonomice. Zároveň to vytváří férové podmínky pro všechny podnikatele," řekl Babiš. Podle něj navíc takový model nevyžaduje velké investice. Podle Babiše je od Chorvatska možné převzít zkušenosti s projektem, částečně i legislativu a popřípadě koupit potřebný software.

Podle plánů ministerstva by pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Představa resortu je taková, že by měl podnikatel zaslat datovou zprávu o transakci finanční správě, ta zpět zašle potvrzení s unikátním kódem účtenky o přijetí transakce. Podnikatel následně účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít. Evidenci dané tržby si pak zákazník může ověřit prostřednictvím webové aplikace finanční správy.

Bez velkých investic

Výhodou podle ministerstva financí je, že není nutné certifikovat zařízení ani programy a celý systém lze provozovat na běžných zařízeních.

V zahraniční se nyní používají převážně registrační pokladny, například na Slovensku. Ty ukládají transakce do nesmazatelné paměti a finanční správa při kontrolách nahrává data z pokladny. Pak existuje například v Maďarsku takzvaný hybridní systém, který kombinuje registrační pokladny s online připojením.

 

Právě se děje

Další zprávy