Online debata: Jak se v Česku zachází s mladými talenty

Zdeněk John
29. 11. 2010 13:10
On-line přenos z debaty o tom, jak mohou firmy, školy a stát pomoci se vzděláváním mladých.
Foto: Jan Langer

Praha - Na první pohled tu něco nehraje. Firmy mají v tuzemsku obrovské potíže získat nové kvalitní zaměstnance, i když bez práce je téměř každý desátý člověk.

K mání nejsou především dostatečně schopní mladí inženýři, technici a další absolventi vysokých či jiných škol. V pražském sídle společnosti PwC debatovali zástupci velkých tuzemských firem, ale rovněž rektoři a odborníci na vzdělání. Jak situaci účinně změnit? Co stát, školy nebo firmy mohou a mají udělat?

Rektor ČVUT nabídl k diskusi myšlenku, že firmy si neváží dostatečně bakalářů (absolventů VŠ po třech letech studia), Radek Špicar ze Škody Auto popisoval nezvyklý střet dvou světů, které automobilka propojila - Umělecko-průmyslovou školu a mladoboleslavské inženýry.

ČEZ do projektu celoživotního vzdělávání počítá s energetickou maturitou a generální ředitel Johnson&Johnson vysvětloval, proč si jeho 18letá dcera nevybrala vysokou školu ani v Praze, ani v USA, ale v Pekingu.

Debatu spolu s PwC pořádala platforma Byznys pro společnost, fórum odpovědných firem, seznamte se s jejím obsahem níže v tomto článku.

Debatu jsem sledovali v online přenosu:

Šéf Johnson&Johnson Pavlíček přidává zkušenost z pobytu na jedné z amerických univerzit. Měsíční kurs byl rozdělen na týdenní cykly, například v prvním se probírala globální ekonomika (trhy, ropa atd..). Ale celé dva a půl týdne věnovala univerzita kursu sebevědomí.

Ředitel PwC Prýmek říká, že jeho firma stále naráží na jazykovou nevzdělanost. "Zejména mimo Prahu, v našich krajských pobočkách, je velký problém najít někoho, kdo umí anglicky na úrovni, kterou požadujeme."

Do debaty vstupuje také Aktuálně.cz, jeho šéfredaktor Jakub Unger se ptá přítomných byznysmenů, do čeho by investovali své peníze, pokud jde o spolupráci s vysokou školou.

Na otázku se chytá Radek Špicar - zaplatil by přípravu designérů. A dostává okamžitě nabídku z ČVUT. Rektor Havlíček dává Špicarovi podklady k nově otevřenému oboru na fakultě architektury.

"Sebevědomí, do toho bych investoval," doplňuje šéf Johnson&Johnson Pavlíček.   

Ředitel české pobočky PwC Václav Prýmek (dříve se firma představovala celým jménem PricewaterhouseCoopers, dnes už se uvádí pouze zkratkou, jak právě vysvětlil pan ředitel) říká, že nejdůležitějším aktivem firmy jsou lidé. Vzdělaní lidé. 

Je to někdy střet civilizací, popisuje vztah vysokých škol a firemního světa Špicar z Auto Škoda. "Vnímání rozpočtu, termínů, deadlinů, to je opravdu hodně odlišné," říká ze zkušenosti vlastní firmy. Jako unikátní příklad, který funguje, uvádí překvapivou spolupráci Umělecko.průmyslové školy a Auto Škoda. "První setkání našich inženýrů s těmi umělci, to byly dívky se zelenými vlasy, kraťasy na sobě, to jsem si myslel, že nemůže fungovat. Po dvou letech říkám, je skvělé, že to děláme."

Špicar jako konkrétní příklad spolupráce s Umprum uvádí desing vozu pro ženy.

Radek Špicar ze Škody Auto obhajuje rozhodnutí založit ve firmě vlastní školu, o které se mírně "opřel" rektor ČVUT. "Neměli jsme jinou šanci, než si založit vlastní vysokou školu. Potřebovali jsme její absolventy, nebyli na trhu," říká Špicar (mimo jiné bloger na Aktuálně.cz).

Mladoboleslavská automobilka navíc, podle toho, co Špicar říká, nabízí vlastní manažery jako vyučující na školách. "Není to žádná filantropie, děláme to kvůli sobě," říká zástupce Škoda Auto v debatě o spolupráci firem a akademické sféry. 

ČEZ podle toho, co vypráví Marie Dufková, vsází na vzdělávání v jaderné energetice. Nabízí program marketingově nazvaný energetická maturita - je to v podstatě několikadenní stáž v jaderných zařízeních ČEZu, zakončený certifikátem. Reprezentantka ČEZu navazuje na to, co na úplném začátku debaty pronesl rektor ČVUT Václav Havlíček: ČEZ rád využije ve svých řadách více bakalářů technických škol (pro připomenutí: rektor obhajoval tezi, že ne všichni nutně musí být inženýry, stačí bakalářské studium).  

ČEZ učí učit fyziku. Další absolvent ČVUT se dostává k mikrofonu. Marie Dufková je specialista pro vzdělávání společnosti ČEZ. "Od založení si ČEZ vytknul jako základní obor - vedle výroby elektřiny - vzdělávání,"popisuje Dufková. Je ve firmě od založení a poznala, že bez nepřetržitého studia se nikdo nedostane výš, nebo dál. Vzdělávací program ČEZ existuje 18 let.

Nabízí mimo jiné semináře pro učitele, aby věděli, jak učit fyziku.

Nejtěžší úkol manažerů Junior Achievement je přesvědčit ředitele (středních) škol, aby spolupracovali s konkrétními firmami.

Hovoří zástupce organizace Junior Achievement Josef Miller. Skrz Junior Achievement ročně projde 10 milionů studentů (po celém světě). Propojuje byznys-sféru se školami. V České republice spolupracuje s Johnson & Johnson. Díky ní má k dispozici program nazvaný „Bridge to Employment" (Most k zaměstnání), který vznikl v roce 1999 ve Spojených státech na podporu vzdělávání, původně mladých lidí z rizikových prostředí. Projekt BTE v České Republice se stane pilotním projektem pro celou střední a východní Evropu.

Začne se na několika zdravotních školách (připomeňme, že zdravotnictví je hlavní obor firmy Johnson & Johnson) v září 2011, už nyní se ale připravuje.

Celý život jistota práce. Šéf Johnson & Johnson říká, že jeho firma svým lidem negarantuje celoživotní zaměstnání, ale zaměstnatelnost ano. Když někdo z firmy odejde, najde místo jinde - především díky systému vzdělávání, které firma propracovává už několik let.

Témat pro diskusi mezi firmami a vysokými školami vidí Pavlíček víc. Například: musíme mít jasnou vizi. "Nemá ji ani náš stát, z toho jsem smutný," říká Pavlíček. Nemáme vizi, jak být konkurenceschopní, dodává šéf Johnson & Johnson. Bojíme se srovnávání s nejlepšími, tvrdí Pavlíček.  

Na studia do USA nebo Číny. Také ředitel Johnson & Johnson Jiří Pavlíček začíná tím, že se přiznává ke studiu na ČVUT. Je to absolvent "strojárny". Co o sobě prozrazuje: baví ho učení, baví ho učit jiné, myslí si, že vzdělání je klíčový prvek úspěšnosti - i ve firmách. A dodává - mám tři dcery, takže škole se nevyhnu ani doma (zda děvčata půjdou na ČVUT, jak se vzápětí ptá rektor této školy, Pavlíček neprozrazuje).

O chvíli později se přece jen dozvídáme, kam Pavlíčkova nejstarší dcera půjde studovat - a není to pro české vysoké školy dobré vysvědčení. Půjde na univerzitu v USA nebo Číně, říká Pavlíček - otec, jinak ředitel Johnson & Johnson. Jedině tak ji s jistotou připraví na to, co se očekává v globálním firemním světě. 

Podle Vladka Šlezingra bude klíčové, zda školy trefí obory, které budou v příštích pěti letech sexy, jak se vyjádřil šéf IBM.

Sebevědomější absolventi. IBM najímá ročně 60 stážistů z řad vysokoškoláků. Ředitel této firmy Šlezingr uznává, že od doby, kdy on opouštěl školu jako čerstvý absolvent ČVUT, se dost změnilo. Znalostí mají mladí lidé hodně, ale začínají k nim přidávat i schopnost se prosadit a prosadit hlavně to, co vymyslí.

Šlezingr, šéf IBM v Česku, se podivuje nad tím, že během vystoupení rektora ČVUT ani jednou nezazněla zkratka IT. "Tato oblast je přitom zodpovědná za to, jak budeme v příštích letech schopni konkurovat ve světě," soudí Šlezingr. Vypadá to, že pokud nastoupíte k IBM, školy se nikdy nezbavíte: ředitel popisuje, že jeho firma vsadila na celoživotní vzdělávání.

Šlezingr představuje programy, které IBM vyvinula k vzdělávání dokonce už předškolních dětí. Podporují zájem o vědu a techniku už od brzkého věku.

Mluví Vladek Šlezingr. V lednu tohoto roku byl jmenován generálním ředitelem společnosti IBM Česká republika, a to po více jak sedmiletém působení na manažerských pozicích uvnitř firmy. "Vzdělávání, spolupráci s vysokými školami považujeme za důležité, investujeme sem velké prostředky," říká na úvod Šlezingr. 80 procent zaměstnanců IBM jsou absolventi vysokých škol, nebo současní vysokoškoláci. 

Co ještě sděluje rektor ČVUT? Očekávané konstatování: vysoké školství je podfinancované (chybí ročně v tuto chvíli asi šest miliard korun). Ale také příklady toho, co funguje: spolupráce Auto Škoda a ČVUT - výzkumné centrum spalovacích motorů, Centrum aplikované kybernetiky spolupracuje s japonskými firmami jako Hitachi a Toyota. Další firmy, které s ČVUT spolupracují na konkrétních projektech: ČEZ, Metrostav, Skanska, Hochtief.

Rektor ČVUT posluchačům v sále sděluje, co považuje za klíčové v příštích letech: bakaláři musí být hlavním produktem technických škol, není potřeba, aby každý došel k titulu inženýr či jinému. Firmy jsou podle něj nepřipravené akceptovat bakaláře jako hotové absolventy škol, a to je podle Havlíčka velká chyba. Připomeňme: rektor mluví k auditoriu, v němž sedí představitelé firem. "Každý, kdo chce něco znamenat, musí studovat pětileté studium, ale i ti, kteří studují tři roky, mají vysokoškolské vzdělání," uvádí Havlíček.

Gymnázia musí podle něj přidat v jazykové a technické vybavenosti žáků. Vysoké školy jsou podle Havlíčka (alespoň některé) na úrovni evropských či amerických univerzit.

Právo prvního slova dostává rektor ČVUT Václav Havlíček. Výhodu "výkopu" má také proto, že na něj zástupci firem hrají hokejově řečeno přesilovku. Pozvaný expert z ministerstva školství nedorazil, pan rektor je tedy mezi panelisty sám ze svého oboru.

Havlíček - rektor nejstarší technické univerzity ve střední Evropě - popisuje svůj pohled na vzdělávací systém v České republice. "Ještě pořád máme dost zájemců o technické studium, ale jejich kvalita klesá. Jsou to stále horší a horší studenti," vypráví Havlíček. Cituje studii společnosti McKinsey, která uvádí, že kvalita vzdělání v matematice od 90. let výrazně klesla - a také znalosti dětí ze základních škol a středoškoláků. 

Michal Růžička představuje platformu Byznys pro společnost. Vznikla nedávno podle britského vzoru a abyste si uměli představit, čím je užitečná, vězte, že spojuje často i nesmiřitelné konkurenty mezi firmami. Mají v platformě společný cíl - přijít na nápady (a pak je prosadit), které mohou pomoci v ekologických, vzdělávacích či dalších projektech, v tom, čemu se rozumí pod pojmem zodpovědnost firem.

Uvidíme, jak se složením panelistů, tedy hlavních řečníků, ale i diskutujících v sále zahýbá pondělní počasí. Kvůli sněhové kalamitě (Aktuálně.cz ji sleduje online ZDE) se o pár minut posouvá začátek debaty, jak právě oznámil moderátor diskuse Michal Růžička, jeden z představitelů platformy Byznys pro společnost.

Firmy vysílají do dnešní debaty reprezentativní tým. V sále vidíme generálního ředitele Johnson & Johnson Jiřího Pavlíčka. Správný muž pro dnešní téma. Světová centrála Johnson & Johnson totiž už deset let vyvíjí program "Most k zaměstnání" (Bridge to Employment). Dorazil i šéf IBM v ČR Vladek Šlezingr nebo Radek Špicar ze Škoda Auto, jinak též bloger na Aktuálně.cz (jeho blog najdete ZDE)

Dobrý den z budovy PwC v centru Prahy. Využijme chvíli, která zbývá do začátku debaty, a představme si její hlavní účastníky. Jako jeden z prvních je tu například rektor ČVUT Václav Havlíček, čekáme také jeho kolegyni, rektorku ústecké Univerzity Jana Evangelisty Purkyně Ivu Ritschelovou. Ano, správně, tu z posledních týdnů znáte už jako novou šéfku Českého statistického úřadu.

 

Právě se děje

Další zprávy