reklama
 
 

Omezit igelitky? České ministerstvo pro, obchodníci proti

Aktualizováno 21. 11. 2014 19:42
Členské země mají dostat na výběr: Buď zpoplatnit používání tašek, nebo se přímo zavázat snížit jejich počet.

Brusel - Diplomaté zemí Evropské unie potvrdili dohodu s europarlamentem týkající se nových unijních pravidel, která mají zajistit menší používání igelitových tašek.

Dohodu, podle níž mají země na výběr mezi zpoplatněním tašek či přímým závazkem snížit jejich počet, umožnil pondělní kompromis členských zemí s europarlamentem.

Česko: Politici jsou pro, obchodníci proti

České ministerstvo životního prostředí (MŽP)  očekává, že evropská směrnice spotřebu plastových tašek zásadním způsobem sníží. "Ministerstvo životního prostředí ji podporuje. Až bude směrnice pro ČR závazná, bude patrně nezbytné novelizovat určité právní předpisy, a to v návaznosti na způsob omezování spotřeby, který si Česká republika sama zvolí," uvedla Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí (MŽP).

Čeští obchodníci dohodu odmítají. "Principiálně jsme proti regulaci," reagovala prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. Jakákoli regulace se podle ní nakonec promítne do cen pro zákazníky.

Podle Novákové je daleko lepší variantou osvěta. "My jsme zásadně proti tomuto typu regulace, protože se domníváme, že to nevede k žádnému jinému výsledku než omezení běžné soutěže. Daleko účinnější, a ukazuje se to u tříděného odpadu, je dlouhodobá společná kampaň, která není doprovázená sankcemi a restrikcemi," říká.

Pokud bude regulace schválena, preferují obchodníci ze zvažovaných možností zvýšení cen. "Tato varianta je administrativně nejjednodušší," dodala Nováková. Řetězce tak zvýšené náklady přenesou na zákazníka. V Česku již dnes všechny velké nákupní řetězce plastové tašky zpoplatňují.

ČR: Zpoplatnění tašek snížilo spotřebu skoro o polovinu

MŽP uvedlo, že spotřebu plastových tašek v Česku v posledních letech zásadně snížilo jejich zpoplatnění ve většině obchodních řetězců. Jejich spotřeba se sice nikdy samostatně nesledovala, podle výpočtu ministerstva se ale nyní pohybuje kolem 25 na občana za rok, když v roce 2010 to bylo 45 tašek.

Plastových tašek i sáčků mohl každý občan ČR spotřebovat od 150 do 300 kusů, spočítala analýza vypracovaná pro MŽP v roce 2007. Podobné číslo uvádí studie pro Evropskou komisi z roku 2011, která zahrnuje vedle odnosných tašek i plastové sáčky například na pečivo nebo zeleninu. Podle ní každý člověk ročně spotřebuje 297 jednorázových plastových tašek a sáčků, uvedla Pospíšilová.

Omezení od roku 2019

Opatření se týká tašek s tloušťkou pod 50 mikronů, tedy tenčích igelitek, tvořících většinu spotřebovávaných igelitových tašek.

Členské země budou mít na výběr dva způsoby, jak snížit jejich počty. První je povinný cíl snižování - 90 sáčků na jedno použití na osobu ročně k roku 2019 a jen 40 v roce 2025. Druhou variantou je zajištění, že za ně zákazníci v obchodech k roku 2019 budou muset platit.
    
Z opatření mohou být vyňaty nejtenčí sáčky pod 15 mikronů. Komise a členské státy by také měly informovat o negativních dopadech výrazného používání igelitových tašek na životní prostředí.

Nadbytečná povinnost?

Předcházející komise Josého Barrosa s původním plánem snížit počet igelitek přišla před rokem, nápad tehdy kritizovaly například české obchodní řetězce.
    
Místopředseda nové Junckerovy komise Frans Timmermans, odpovědný za snahy o lepší legislativu, snižování zbytečné byrokracie a podobně, ještě před pondělní kompromisní dohodou diplomatů a europoslanců dával najevo pochyby, zda podoba, do které se původní návrh za rok proměnil, skutečně řeší původně zamýšlený cíl. Navrhoval celý návrh stáhnout jako nadbytečný. Po dohodě nakonec členským zemím a europoslancům ustoupil.
    
Dnešní rozhodnutí diplomatů členských zemí ještě čeká závěrečné formální potvrzení na některé z nejbližších ministerských rad a také v europarlamentu.

autor: ČTK | 21. 11. 2014 14:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama