OKD výrazně snížilo ztrátu. Největší minus udělal nedávno zavřený Důl Paskov

ČTK ČTK
5. 4. 2017 13:08
Loňská ztráta jde na vrub hlavně nerentabilnímu provozu Dolu Paskov na Frýdecko-Místecku, který z ekonomických důvodů firma minulý týden zavřela. Insolvenční správce firmy uvedl, že OKD by bylo provozně ztrátové i bez Dolu Paskov, avšak ztráta by byla výrazně nižší.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Karviná - Těžební společnost OKD loni podle předběžných výsledků vytvořila ztrátu 1,22 miliardy korun. Podstatně tak snížila své ztráty z předchozích let: v roce 2016 činila ztráta 6,83 a o rok dříve dokonce 10,09 miliardy.

Loňská ztráta jde na vrub hlavně nerentabilnímu provozu Dolu Paskov na Frýdecko-Místecku, který z ekonomických důvodů firma minulý týden zavřela. Vyplývá to ze zprávy insolvenčního správce Leeho Loudy zveřejněné v insolvenčním rejstříku a z výroční zprávy OKD.

"Více než 95 procent provozní ztráty na úrovni primární EBITDA je tvořeno právě Dolem Paskov," uvedl ve zprávě Louda. EBITDA je zisk před započtením úroků, daní a odpisů. Primární EBITDA představuje vytvořenou přidanou hodnotu sníženou o osobní náklady a nákladové daně.

Insolvenční správce uvedl, že OKD by bylo provozně ztrátové i bez Dolu Paskov, avšak ztráta by byla výrazně nižší. "Lze dovodit, že provoz Dolu Paskov byl hlavním 'negativním tahounem' celých OKD, a to na primární provozní úrovni. Hlavní příčinou jsou (dle provedených analýz) vysoké náklady práce," uvedl Louda.

OKD skončily loni v úpadku, do kterého je dovedly hlavně klesající ceny uhlí a předluženost. Od té doby firma provedla úsporná opatření, ukončení těžby ve ztrátovém Dole Paskov bylo dalším z nich a patřilo k těm hlavním. Vedení OKD neúspěšně hledalo strategického partnera, který by převzal těžbu a postaral se o postupný útlum dalších dolů. Nyní se jedná o tom, že firmu, v níž pracuje okolo 10 000 lidí, převezme stát.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy