Obří autobus v Číně dojezdil. Z přepravního tunelu je miliardový tunel na peníze

Jan Úšela Jan Úšela
7. 7. 2017 14:00
Čínské úřady obvinily manažery firmy stojící za projektem vyvýšeného autobusu, mezi jehož koly měla projíždět osobní auta, z finančních podvodů. Podle všeho byl futuristický projekt obřím finančním tunelem, skrze nějž čínská firma vytahala z firemních investorů přes 30 miliard korun. Loni vznikl první fungující prototyp obřího autobusu, pak se ale firma investorům i úřadům přestala ozývat.
Foto: ČTK

Peking - Měl ulevit dopravě v přelidněných čínských městech, nyní ale projekt futuristického autobusu, mezi jehož "rozkročenými koly" měla projíždět osobní auta, končí hromadným zatýkáním.

Čínská policie minulý týden zatkla přes 30 manažerů společnosti Chua-jing Kchaj-laj, která za projektem stojí, včetně firemního šéfa Paj Č'-minga. Podle všeho se obvinění pokusili z futuristického projektu vytunelovat asi 9,1 miliardy jüanů, tedy zhruba 30,5 miliardy korun.

Náhrada za čtyřicet klasických autobusů

Obrázky nezvyklého dopravního vozu obletěly svět loni na jaře, kdy se tranzitní vyvýšený autobus (Transit Elevated Bus - TEB) vydal na svou první zkušební jízdu.

TEB měl kabinu položenou až ve výšce 2,2 metrů a mezi jeho kola umístěná na kolejnicích ve vozovce se vešly hned dva dopravní pruhy osobních aut. Ta mohla pod jedoucím autobusem projíždět jako v tunelu. Vůz měl pobrat přes 300 cestujících, kteří do něj měli přistupoval ze speciálních vyvýšených nástupišť. Při propojení více souprav dohromady, měl TEB dokonce uvézt až 1200 lidí.

Počítalo se, že vyvýšený autobus především uleví přetížené automobilové dopravě v čínských městech, která se čím dál více potýkají s dopravními zácpami. Elektřinou poháněný vůz měl přispět ke snížení emisí oxidu uhličitého a nahradit čtyřicet klasických autobusů. Jeho příprava měla podle tvůrců vyjít levněji než stavba metra či nadzemní dráhy. Od začátku ale projekt provázely průtahy.

Maketa vozu byla poprvé představena v roce 2010 a ještě téhož roku časopis Time označil "rozkročený autobus" za jeden z padesáti největších vynálezů současnosti. V tisku se psalo, že ještě do konce roku v Pekingu vznikne pětikilometrová zkušební dráha autobusu, z toho ovšem sešlo.

V roce 2015 patent k výrobě TEB odkoupila finanční skupina Chua-jing Kchaj-laj, která peníze na projekt autobusu vybírala po internetu. Investorům při minimálním vkladu okolo 150 tisíc dolarů (3,5 milionu korun) slibovala až 12procentní zhodnocení. Tímto způsobem se na autobus podle čínských médií do loňského října vybralo 1,3 miliardy dolarů.

Deník Financial Times přitom upozornil na to, že čínské investiční společnosti, které kapitál získávají po internetu, peníze svých investorů v řadě případů zpronevěřily. V peer-to-peer službě Ezubao, která zprostředkovávala půjčky podobně jako české Zonky, se například "ztratilo" 7,6 miliardy dolarů.

Ukázka na 300 metrech

Ještě loni na jaře to přitom vypadalo, že se projekt autobusu slibně rozjíždí. Designová studie TEBu se objevila na květnovém mezinárodním veletrhu hi-tech výrobků v Pekingu a firma uváděla, že už podepsala dohody s pěti městy, kde by se měl její "tunelový autobus" testovat.

Ke spuštění zkušebního provozu ovšem došlo pouze v Čchin-chuang-tao nedaleko Pekingu, kde město krátký 300metrový úsek silnice uzpůsobilo provozu autobusu. Ten se pohybuje po dvojici kolejnic a odborníci ho tak spíše označují za vlak. Od první zkušební jízdy loni v srpnu ovšem TEB vyjel do ulic města jen párkrát a reportéři CNN v prosinci hlásili, že vůz už dlouhé měsíce na své testovací trati nečinně stojí.

Čínské úřady potvrdily, že firma s nimi nekomunikuje a chystaná stavba centra určeného na vývoj autobusu byla odložena na neurčito. Loni na jaře navíc tamní deník Southern Metropolis Daily informoval, že Chua-jing Kchaj-laj zažalovalo 72 jeho investorů. Společnost má také dlužit peníze designerům, kteří podobu autobusu vytvořili.

Zástupci firmy už dlouhé měsíce s novináři nekomunikují, šéf firmy Paj Č'-ming nedávno vydal jen krátké prohlášení, podle něhož se měl zkušební provoz autobusu přestěhovat do jiného čínského města.

Video: Takto firma lákala investory na pekingské výstavě loni v květnu

Na technologickém expu v Pekingu představili model dopravního prostředku, pod kterým mohou projíždět auta. Uveze 1200 lidí, podobně jako metro. | Video: Reuters

Dopravní inženýři zpochybňují celkovou vizi vyvýšeného čínského autobusu. Není třeba jasné, jak by se zamezilo nehodám automobilů, které by pod autobusovou soupravu najížděly a mohly narážet do stěn jeho "nohou". K tomu by do "tunelu" pod autobusem nemohly najíždět vozy vyšší jak dva metry.

Četné otázky navíc vzbuzovala nutnost přestavět městskou infrastrukturu provozu TEBu, který by mohl kvůli své vysoké konstrukci narážet do semaforů či mostů.

 

Právě se děje

Další zprávy