Obchodníci oslavili štědré Vánoce. Tržby jim rostly i ve zbytku loňského roku

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 6. 2. 2018 9:41
Maloobchodní tržby vzrostly v prosinci takřka napříč všemi sortimenty, ukázala nová data Českého statistického úřadu. Lidé nakupovali především zbytné zboží, oblečení a elektroniku a neváhali ani objednávat více zboží přes internet.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Tržby v českém maloobchodě bez aut se loni zvýšily meziročně o 5,6 procenta, rostly stejně jako v roce 2016 ve všech měsících roku. V prosinci, kdy tradičně vrcholí vánoční nákupy, zvolnily meziroční růst na 4,7 procenta po listopadových 7,8 procenta. Nejvýrazněji, o víc než pětinu, loni stouply tržby za zboží prodávané přes internet a prostřednictvím zásilkové služby. Oznámil to dnes Český statistický úřad.

V prosinci lidé měli v meziročním srovnání o dva pracovní dny méně, což znamená, že domácnosti měly na nakupování v kamenných obchodech méně času. "Na útratách domácností to ale není znát a loňské Vánoce tak byly opravdu štědré. Domácnosti, díky vyšším příjmům plynoucích z růstu mezd i z vyšší zaměstnanosti, věří v českou ekonomiku a nebály se to ukázat především v období Vánoc," vysvětluje ekonomka Investment Banking Monika Junicke.

Maloobchodníci tak podle ní mohou být spokojeni. "Tržby jim vzrostly takřka napříč všemi sortimenty. Lidé nakupovali především zbytné zboží, oblečení a elektroniku a neváhali ani objednávat více zboží přes internet," dodává Junicke.

Tržby očištěné o kalendářní vlivy se loni reálně meziročně zvýšily o 6,1 procenta. Neočištěné tržby za prodej potravin loni stouply o dvě procenta, za nepotravinářské zboží o 8,4 procenta. Útraty za pohonné hmoty vzrostly o pět procent.

Tržby za zboží prodávané přes internet a prostřednictvím zásilkové služby loni stouply o 21,4 procenta. V prodejnách s nepotravinářským zbožím se tržby meziročně zvýšily za oděvy a obuv o desetinu, za počítačové a komunikační zařízení o 9,6 procenta a za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 8,2 procenta. Za výrobky pro domácnost útraty vzrostly o 5,7 procenta a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 3,1 procenta.

České ekonomice se podle ekonomů daří a spotřebitelé v ní mají důvěru. To by mělo přetrvat i v letošním roce a spotřeba domácností zůstane hlavním tahounem růstu ekonomiky.

 

Právě se děje

Další zprávy