O2 loni klesl čistý zisk o téměř třetinu na čtyři miliardy

ČTK ČTK
Aktualizováno 11. 2. 2015 10:30
Počet mobilních zákazníků operátora se mírně snížil o 33 000 na 5,069 milionu, množství tarifních klientů ale vzrostlo o 1,8 procenta na 3,294 milionu.
O2.
O2. | Foto: Společnost O2

Praha - Největší tuzemské telekomunikační firmě O2 loni klesl čistý zisk o 30 procent na čtyři miliardy korun. Provozní výnosy se snížily o pět procent na 44,7 miliardy korun a provozní zisk OIBDA byl nižší o 13 procent.

Důvodem poklesu je transformace firmy a zhoršující se podmínky na trhu, uvedla dnes firma v tiskové zprávě a na svém webu. Čistý zisk byl pod očekáváním analytiků, kteří odhadovali 4,1 miliardy korun, tržby byly naopak vyšší.

Počet mobilních zákazníků operátora se mírně snížil o 33 000 na 5,069 milionu, množství tarifních klientů ale vzrostlo o 1,8 procenta na 3,294 milionu. Podíl chytrých telefonů v síti stoupl o pět procentních bodů na téměř 40 procent. Konkurence zatím výsledky nezveřejnila.

"Rok 2014 byl pro O2 přelomový. Změnili jsme firemní hodnoty, nastavili nové priority a zjednodušili a zefektivnili fungování celé společnosti. Provedené změny už se začínají projevovat na konkrétních číslech a zlepšujících se trendech ve všech segmentech našeho podnikání. Cíle pro tento rok jsme splnili," uvedl generální ředitel Tomáš Budník.

Klíčovou oblastí růstu zůstala dceřiná O2 Slovakia, která zvýšila meziročně výnosy o osm procent na 224 milionů eur a provozní zisk o procento na 71 milionů eur. Celkový počet zákazníků na Slovensku se zvýšil o devět procent na 1,684 milionu.

Mobilní hlasový provoz stoupl o sedm procent

Díky zavedeným neomezeným tarifům v Česku stoupl mobilní hlasový provoz. Zákazníci loni provolali 11,532 bilionu minut, což je růst o sedm procent. Zájem o mobilní internet meziročně stoupl o 17 procent.

Počet pevných linek se snížil o 77 000 na 1,31 milionu. Pevný internet od O2 využívalo ke konci roku 922 000 zákazníků, v samotném čtvrtém čtvrtletí jejich počet vzrostl o 7200. Počet zákazníků digitální televize O2 TV se zvýšil o 18 procent na 184 000. Svůj podíl na tom má nově zavedená služba O2TV Go, která umožňuje díky stejnojmenné aplikaci sledovat televizní vysílání na mobilních zařízeních. Od svého uvedení na trh eviduje 240 000 stažení.

Konsolidované investice dosáhly 11,5 miliardy korun. Částka v sobě zahrnuje náklady spojené s nákupem licencí k LTE kmitočtům v České republice a na Slovensku a kapitalizované náklady na ochrannou známku O2. Výše investic bez zahrnutí těchto položek by dosáhla 3,8 miliardy korun.

"I přes to, že stávající situace v telekomunikačním odvětví není jednoduchá, i nadále pro nás zůstávají hlavními prioritami investice do nových technologií a pokračující snižování našich nákladů," uvedl finanční ředitel Tomáš Kouřil. Firma podle něj loni odvedla za nákup spektra potřebného pro zavedení LTE do státního rozpočtu 2,8 miliardy korun a zredukovala odměny vrcholovému vedení meziročně téměř o polovinu. Provozní náklady klesly o desetinu.

O dividendě se nemluví

Zveřejněné údaje neobsahují podle Petra Hlinomaze z BH Securities zmínku o případné dividendě. "Interpretujeme to jako odklad rozhodování o dividendě, což může být ovlivněno přípravami na poskytnutí finanční pomoci většinovému akcionáři a analýzou případného rozdělení společnosti," dodal. Zisk společnosti podle něj mohl být vyšší, nebýt některých negativních jednorázových položek, například snížení hodnoty majetku nebo mimořádných nákladů na restrukturalizaci.

"Celkově hodnotíme samotná čísla jako solidní z důvodu realizace plánu stabilizace tržeb a úspor na nákladech," doplnil Milan Vaníček z J&T.

Akcie firmy na pražské burze ráno stagnovaly kolem 222,60 koruny.

Majorita v O2 patří od začátku minulého roku investiční skupině PPF Petra Kellnera, která podle posledních údajů ovládá kolem 84 procent akcií. Počet zaměstnanců skupiny se loni snížil o 13 procent na 4892 lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy