Boj o vodu v Česku: Kdo vám ji smí odstřihnout a proč je dobré nakoupit si kbelíky

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 17. 8. 2019 7:12
Kdo vám může zakázat čerpat vodu z vodovodu a vlastní studny a kolik porušení takového zákazu stojí? Jaký je rozdíl, když berete vodu z řeky kbelíkem, nebo čerpadlem? A když už jednou smíte čerpat vodu ze studny bez omezení, znamená to, že máte navždy vyhráno? Aktuálně.cz sestavilo odpovědi na otázky, které se v období sucha dotýkají stále většího počtu Čechů.
Foto: ČTK

Šetřit vodou je nutnost. Kam až mohou úřady zajít?

Přestože letošní červenec byl oproti loňskému chladnější a deštivější, pro podzemní vodu to podle Českého hydrometeorologického ústavu nestačilo - na některých místech v Česku tak dál ubývá. Obce tak stále častěji apelují na své občany, aby s vodou zacházeli co nejšetrněji.

  • Půdní sucho se na začátku srpna rozšířilo na 75 procent území Česka. Podzemní vody podle hydrometeorologického ústavu nadále zůstávají ze dvou třetin ve stavu mimořádného sucha. Vodohospodáři kvůli úbytku vody v tocích začínají regulovat čerpání z řek a potoků. A ani v průběhu měsíce nelze podle hydrologů očekávat zlepšení.

Zejména menším obcím - které nejsou napojeny na hromadný vodovod, spoléhají jen na své vrty a navíc se potýkají s neukázněnými chataři - ubývají v suchých měsících zásoby pitné vody velkou rychlostí. Řešení situace je ale v jejich případě omezené.

Nicméně vodní zákon, který se týká podzemních a povrchových vod, a také zákon o vodovodech a kanalizacích mluví jasně a úřady se musí postupů, které oba zákony stanovují, držet.

Co všechno si může dovolit vodoprávní úřad a co obec? Jaká práva a povinnosti má v souvislosti s užíváním vody běžný občan?

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Další zprávy