reklama
 
 

Nový jízdní řád: Více vlaků, rychlejší cesta, levnější první třída i zdražení pro cyklisty

12. 12. 2015 15:19
V noci na neděli začne na železnici platit nový jízdní řád. České dráhy vypraví v průměru 8900 spojů, o 110 spojů meziročně více. Přibude vlaků do Polska, spojů mezi Prahou a Brnem a příměstských vlaků v okolí hlavního města. Navýšení počtu spojů připravila i soukromá konkurence státního dopravce.

Praha – Od neděle 13. prosince začíná platit nový jízdní řád na železnici. České dráhy zvyšují počet spojů o 110 oproti dosavadnímu stavu, v průměru denně vypraví téměř 8900 spojů. Ceny většiny jízdenek Českých drah se nezmění.

Dostupnější bude cestování v první vozové třídě. Dříve se za něj u vzdálenosti do 121 kilometrů platil 1,5násobek obyčejného jízdného ve druhé třídě, nově půjde o 1,3násobek. Tato nižší sazba už od loňského prosince platí u vzdálenosti nad 121 kilometru, nyní se tedy rozšíří i na kratší cesty.

Zdraží naopak přepravné jízdních kol. U prvních tří tarifních pásem si cyklista připlatí pět korun. Od jednoho do padesáti kilometrů tedy přepravné zdraží z 25 na 30 korun, při vzdálenostech od 51 do 100 kilometrů na 40 korun a při cestě na 101 až 150 kilometrů stoupne cena na 50 korun. U delších vzdáleností se cena nemění.

Mírně si připlatí také zájemci o celodenní jízdenky – u celostátní stoupne cena o 29 korun na 579 korun, u regionálních podle jednotlivých krajů od čtyř do 14 korun. Skupinková víkendová jízdenka zdraží o 29 korun na 670 korun v celostátní variantě a od čtyř do 19 korun v regionálních variantách.

Díky modernizaci některých tratí se zkrátí cestování – například Pendolino z Prahy na ostravské nádraží Svinov bude o šest minut rychlejší než dosud, trasu ujede za 2 hodiny a 53 minut. Největší zrychlení – až deset minut – čeká cestující mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Na cestě z Prahy do Brna pak vlaky dorovnají jízdní dobu autobusů, které jezdí kratší trasou, na dvě a půl hodiny.

Vedle pokračující modernizace starších vozů vyjede postupně 14 nových jednotek nazvaných InterPanter, České dráhy je nasadí na rychlíkových linkách z Olomouce přes Otrokovice a Břeclav do Brna a na jaře pak z Prahy do Brna. Vlaky InterPanter vycházejí z vozidel RegioPanter, které už dráhy používají v krajích.

Spoje rozšíří také největší konkurenti státního dopravce. Vlaky RegioJet začnou denně jezdit i mezi Prahou a Zlínským krajem. Zamíří přes Přerov, Hulín a Otrokovice do Starého Města u Uherského Hradiště, novinkou bude také návazný autobus z Otrokovic do Zlína a Vizovic. Další novinkou RegioJetu je zavedení přímého spoje z Prahy do Banské Bystrice a Zvolena, dojde také k rozšíření počtu nočních spojů na trase Praha – Košice ze tří týdně na každý den. A nejvytíženější spoje mezi Prahou a Ostravskem budou mít nově až 13 vozů, zatímco dosud jezdily nejvýše desetivozové.

Další soukromý dopravce, Leo Express, začne nově stavět i v Kolíně a Zábřehu na Moravě, přestože původně považoval nízký počet stanic za svou konkurenční výhodu. K dosavadní lince Praha – Ostrava – Košice přidá také další denní spoj do Spišské Nové Vsi. Nově budou černé vlaky stavět i v Prešově. Leo Express rozšíří i svou nabídku mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště, kde ke stávajícím čtyřem spojům přidává čtyři nové spoje s přestupem v Přerově.

autor: Petr Kučera | 12. 12. 2015 15:19

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama