Praha – Naše vlaky v příštím roce zrychlí, pochlubily se České dráhy. Doprava by se měla zlepšit hlavně na úsecích, kde stát dokončí další koridorové stavby. "V současné době je příprava jízdního řádu v plném proudu a jeho konečná verze bude zpracována v září," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Nový jízdní řád začne platit od poloviny prosince.
Nejvýraznější zkrácení cestovních časů čeká spojení mezi Prahou a Moravou, využívající první koridor. U některých spojů to může být až o 10 minut. "Cestování ze Zlína nebo Olomouce do Prahy by se mohlo zrychlit přibližně o osm minut, z Prahy do Brna o sedm minut na přibližně dvě a půl hodiny. Zrychlí i mezistátní vlaky do Vídně, Bratislavy nebo Budapešti," upřesňuje Šťáhlavský.
Rychleji podle něj pojedou i vlaky mezi Prahou a Českými Budějovicemi (úspora 8 až 12 minut) nebo po Podkrušnohorské magistrále mezi Chebem a Ústím nad Labem (úspora okolo 5 minut).
S delším cestováním musí příští rok počítat cestující do a ze Žiliny přes Horní Lideč, ale pouze na slovenském území. Dojde tam k prodloužení jízdních dob kvůli modernizaci tratě mezi Púchovem a Žilinou. "Naopak spojení Žiliny a Prahy přes Ostravsko se opět o několik minut zrychlí," říká Šťáhlavský.
Porovnání času jízdy vlaků srovnatelné kategorie a počtu zastavení
Trasa | Rok 2016* | Rok 2015 | Rok 2005 |
Praha - Brno | 2 h 30 min | 2 h 37 min | 2 h 41 min |
Praha - Bratislava | 3 h 58 min | 4 h 08 min | 4 h 18 min |
Praha - Budapešť | 6 h 43 min | 6 h 53 min | 7 h 05 min |
Praha - Vídeň | 3 h 59 min | 4 h 10 min | 4 h 28 min |
České Budějovice - Praha | 2 h 23 min | 2 h 33 min | 2 h 37 min |
Cheb - Ústí nad Labem | 2 h 40 min | 2 h 49 min | 3 h 28 min |
* údaje podle navrženého jízdního řádu; Zdroj: České dráhy
Na cestující podle Českých drah nečekají s novými jízdními řády výrazné změny u dálkových vlaků. "Na většině tratí zůstává pravidelný hodinový nebo dvouhodinový interval mezi spoji. Přesto přijde několik novinek. Ve vnitrostátní dopravě se plánuje například provoz pátečního odpoledního posilového vlaku Praha – Opava, který se bude vracet zpět do Prahy v neděli odpoledne," dodává Šťáhlavský.
Jednou z výraznějších změn v dálkové mezistátní dopravě je rozdělení ramen vlaků EuroCity Praha – Berlín – Hamburk a Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Zachován bude pouze jediný přímý vlak Hungaria Budapešť – Hamburk. U ostatních spojů je zajištěn přestup v Praze hlavním nádraží. Na rameni Praha–Hamburk bude jeden vlak prodloužen až do/z Kielu.
Druhou větší změnou v dálkové dopravě je rozšíření počtu vlaků do Polska ze současných tří párů na dvojnásobek. Do Varšavy mají jet nové přímé vlaky EuroCity Comenius z Ostravy, Porta Moravica z Prahy přes Pardubice a Olomouc a Varsovia z Budapešti a Bratislavy přes Břeclav a Přerov.
Díky konci výlukových prací na koridoru zrychlí také vlaky RegioJet na trase z Prahy do Olomouce a Ostravy, a to v průměru o pět minut. "Nabídneme také více spojů. Jde zejména o nové přímé spojení Prahy a Zlínského kraje s ranním odjezdem ze Starého Města u Uherského Hradiště, Otrokovic (Zlín), Hulína a Přerova a odpoledním odjezdem z Prahy v opačném směru," říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Tento spoj zároveň posílí spojení mezi Olomoucí a Prahou a zpět na plný hodinový takt v ranní a odpolední špičce.