reklama
 
 

Novou práci si vyberete jako v cukrárně. Firmy loví pokladní, dělníky, úředníky i Jamese Bonda

27. 10. 2017
Rekordní účast firem na pracovním veletrhu v pražských Letňanech ukázala, jak moc teď v Česku chybějí zaměstnanci. Redaktorka Aktuálně.cz u stánků vyzkoušela několik pracovních nabídek. Přečtěte si její reportáž.

Praha - Kdo hledá novou práci, mohl si předchozí dva dny připadat na výstavišti v pražských Letňanech jako dítě v cukrárně. Na zájemce tu čekala spousta různorodých nabídek, usmívající se personalisté a k tomu jablka, bonbony, džusy, káva, dortíky nebo malé dárečky pro každého, kdo projevil sebemenší zájem o nabízené pozice či jen o vystavovanou firmu.

Sedmého ročníku veletrhu Profesia days se zúčastnilo 150 společností - o polovinu více než loni. Tuzemská nezaměstnanost zůstává nejnižší v Evropské unii, počet volných míst několik měsíců po sobě překonává rekord a naposledy se vyšplhal už nad 200 tisíc.

"Bereme to hlavně jako propagační akci. Když navíc dokážeme za dva dny veletrhu nabrat tři nové lidi, bude to skvělé," říká Pavel Krupka z personálního oddělení společnosti Penny Market, která do svých diskontů láká prodavačky na mzdy až 23 000 korun a zástupce vedoucích na platy 27 800 korun.

Penny Market se podobně jako většina ostatních potravinových řetězců účastní veletrhu pravidelně. Ale například skandinávský prodejce nábytku Jysk se tu prezentuje uchazečům o zaměstnání poprvé. 

Zkouším si vyplnit test, zda se hodím na vedoucí prodejny. A vychází to. Na e-mail, který jsem uvedla jako uchazečka o práci, mi přijde druhá část testu. Tak uvidíme.

"Dříve stačilo dát inzerát do novin a měli jsme dostatek zaměstnanců. Nyní musíme využívat mnohem pestřejší škálu možností, jak přilákat nové lidi. Musíme zvyšovat platy a rozšiřovat benefity, abychom obstáli v konkurenci, přitom přihlášení kandidáti mají v průměru trochu menší kvality než dříve," říká mi Jarmila Dovalová z personálního oddělení Jysku, když se jí představím jako novinářka.

Poprvé je na veletrhu také například ministerstvo dopravy, které má po přijetí zákona o státní službě problémy najít správné uchazeče. Jen přihláška do náročného výběrového řízení zabere pět archů A4. Vyhodnocení pak trvá několik měsíců, což spolu s tabulkovými platy odrazuje mnohé slibné uchazeče.

Personální oddělení ministerstva se tak snaží nalákat lidi na specifické benefity, jako je posilovna v místě zaměstnání či na dětskou skupinu Mašinka, což je nově zřízená firemní školka. "Na práci se nás ptá mnoho lidí. Pokud bychom jen jedno procento z nich nakonec získali, byli bychom naprosto nadšeni," říká personalistka Kateřina Dvořáková.

Jako právní poradna skončil stánek odborářů z ČMKOS. Veletrhu se rozhodli zúčastnit proto, aby lidem vysvětlili, k čemu odbory ve firmách jsou. "Překvapuje nás, kolik lidí se ptá na základní věci, jako co má být v pracovní smlouvě, čím se liší zaměstnání na dobu určitou a neurčitou či jak se dává výpověď," říká zástupkyně odborů Šárka Hofray.

Technicky vzdělané lidi a dělníky se snaží nalákat i zahraniční firmy. Například Alžběta Rázková se přes evropský pracovní portál Eures napojený na německý úřad práce snaží získat správné uchazeče, například svářeče, elektrikáře, ale i softwarové inženýry, kteří ani nemusí umět německy. Zájemců se hlásí dost - jen za první den vyplnilo dotazník zhruba 90 lidí. "Jsem překvapena, kolik lidí o nás neví, takže zde funguji jako osvěta a vysvětluji, co, kde a jak mají zájemci vyplnit," usmívá se Rázková.

A na své si může přijít i člověk, který by se chtěl stát novodobým Jamesem Bondem. Svůj stánek na veletrhu rozbalila i Bezpečnostní informační služba. Hledá zaměstnance do více než třiceti různých oborů - třeba řidiče, malíře, radiotechnika, ale i zájemce o kontrašpionáž či oblast terorismu.

Když se ptám na podrobnosti práce špiona, dozvídám se, že bych musela projít náročnými testy, bezpečnostní prověrkou a navíc absolvovat šestiměsíční kurz daleko od domova. K rodině bych se vracela jen na víkendy. Aha, tak to není vhodné zaměstnání pro ty, kdo nejsou single. Ale děkuji… a obdivuji mentolové pastilky uložené v krabičce, co vypadá jako policejní anton.

Hojně jsou na veletrhu zastoupeny firmy napojené na automobilový průmysl. U stánku společnosti Continental, která vyrábí například palubní přístroje, autorádia či ovládací panely klimatizací, se zastavuje pětašedesátiletá Elżbieta Mikurdová, pocházející z Polska.

Přes 40 let pracovala v Avii, kde získala zkušenosti s obráběcími stroji a montovala vrtačky i revolvery. Dnes už je v důchodu a na veletrh se přišla podívat s manželem spíš ze zvědavosti. "Práce mě bavila, takže kdyby nějaká firma nabízela možnost pracovat u linky na částečný úvazek, tak bych si to jako brigádu vzala," říká Mikurdová s úsměvem.

S celou rodinou se na veletrh přišel podívat Josef Brabec. Zatímco jeho synové pobíhají mezi stánky, mlsají bonbony a jsou šťastní, když jim hosteska podá hrst propagačních předmětů, manželka se zajímá o nabídky firem. A on jako podnikatel v logistice pozoruje, co firmy svým zaměstnancům nabízejí.

"Je cítit, jak je situace na trhu napjatá a jak moc firmy potřebují lidi. V platech se sice nepředhánějí, ale benefity propagují rozsáhle," popisuje své pozorování padesátiletý muž. 

S malou dcerou se přišla na veletrh podívat Kateřina Malá. V současné době je na mateřské dovolené, ale brzy jí skončí, tak se snaží dopředu najít zaměstnavatele, který by jí nabídl částečný úvazek či flexibilní pracovní dobu.

U stánku Agrofertu se zastavil Patrik Hácha, kterého zaujalo, že firma buduje nové kreativní oddělení ve své mediální firmě Mafra. "Jsem rád, že jsem tuto nabídku našel, protože většina firem hledá spíš dělníky či technicky orientované profese a pro grafiky jsem ještě nic neviděl," svěřuje se šestadvacetiletý muž. V červnu dostudoval informatiku a po prodloužených prázdninách si hledá práci až nyní.

Eva Zatloukalová pracovala několik let jako vychovatelka ve školce a práce ji bavila; po studiu speciální pedagogiky by však chtěla vyzkoušet i něco jiného, třeba personalistiku ve státní či soukromé firmě. "Jsem tu dnes druhý den a zhruba pět nabídek mě zaujalo. Když to vyjde, budu ráda, když ne, ráda se vrátím k práci k dětem," říká osmadvacetiletá žena. 

Veletrh navštěvuje každý rok osm až jedenáct tisíc návštěvníků. Letos jich jen za první den přišlo sedm tisíc. Čísla za druhý, obvykle méně vytížený den, zatím ještě sečtena nejsou.

autor: Iva Špačková | 27. 10. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama