Praha v roce 2030. Podívejte se, kde vznikne 30 nových tramvajových tratí

David Kohout Tomáš Kunc David Kohout, Tomáš Kunc
25. 7. 2017 5:30
Mapa: Pražský dopravní podnik připravil strategii rozvoje tramvajových tratí do roku 2030. Tři z nich mají být vybudovány do pěti let.
Koněspřežkou až do Karlína

První tramvajová trať byla slavnostně zprovozněna v roce 1875. Tramvaje tažené koňmi začínaly u rozestavěného Národního divadla a pokračovaly do Karlína, kde končily v místech dnešní zastávky Urxova. Sunuly se pomalu po dřevěných kolejích potažených plechem. Místo čísel se k odlišení užívaly barevné čtverce a úplně poslední spoj byl vždy označený modrou svítilnou. S růstem Prahy se rozšiřovala tramvajová síť. Napřed zmizely dřevěné koleje, které rychle nahradily kovové traverzy, koňskou sílu vystřídala elektřina a barevné čtverce nahradila čísla.

Celková délka tramvajové tratě: 142, 7 kilometru (52 % vede po vlastním tělese)
Celkový počet cestujících za rok: 360 milionů
Slavnostní zahájení: 1875
První tramvajová cesta: Od Národního divadla do Karlína k Invalidovně (konečná v dnešní zastávce Urxova)
Počet tramvajových vozoven: 8 (v plánu je výstavba další vozovny)
Celkový počet tramvají 959 (2. 2. 2015)
Poslední velký projekt - Do Barrandova

Trať Hlubočepy–Barrandov byla posledním velkým rozšířením tramvajové sítě v Praze. Stavba v sobě zahrnuje šest tramvajových zastávek – Hlubočepy, K Barrandovu, Chaplinova, Poliklinika Barrandov, Sídliště Barrandov. Trať je postavená na pomezí tramvajové dráhy a rychlodráhy. Architektem stanic je Patrik Kotas.

Trasa Délka Realizace
Trať Hlubočepy–BarrandovDélka: 3,5 km 2001–2004
Tratě těsně před realizací

Tři navrhované trasy, s nimiž počítá územní plán, jsou už v pokročilém stadiu přípravy. Město je chce postavit do tří let:

Nová trať v úseku Modřany–Libuš má zlepšit spojení obyvatel přilehlého sídliště. Trať má být zakončena smyčkou v Libuši, kde má podle plánu stát stanice metra D.

Počítá se také s prodloužením tramvajové trasy ze stanice Sídliště Barrandov do rozvíjející se části Slivenec.

A velmi reálné je také protažení trasy z Divoké Šárky na Dědinu. Tramvaje se tak zase o krůček posunou k pražskému letišti.

Trasa Délka Hodnota v mil. Kč
Divoká Šárka – Dědina 2,4 km 893,2
Sídliště Barrandov – Holyně – Slivenec 1,9 km 691,1
Modřany–Libuš 2,1 km 500
Smyčka na Zahradním městě ??
Smyčka u stanice metra A Depo Hostivař ??
Plánované tratě

Ve hře je celkem 16 projektů, které chce vedení města realizovat do roku 2030. Projekty jsou součástí územně-plánovací dokumentace nebo jsou ve stádiu změn v územním plánu.

Do roku 2030 by se mohly tramvaje vrátit do Opletalovy ulice naproti budově Hlavního nádraží, kde by se napojily na trať vedoucí Jindřišskou a Vodičkovou ulicí. Ve výhledové studii se objevila i varianta, ve které by se tramvaje vrátily na vrchní část Václavského náměstí. Došlo by tak k přímému tramvajovému spojení Vinohrad s centrem města. Ulevilo by se tak Ječné a Karlovu náměstí, které tvoří jeden z páteřních uzlů pražské tramvajové dopravy. Situaci však komplikuje pražská magistrála. Situaci dlouho blokovala i radnice Prahy 1, která si návrat tramvají na Václavské náměstí nepřála.

Trasa Délka
Dědina – Dlouhá Míle – Terminál 3 u starého letiště2,1 km
Kobylisy – Bohnice 6 km
Nádraží Podbaba – Suchdol 5 km
Choceradská – Chodovec – Opatov – Háje – Jižní město6 km
Vinohradská – Hlavní nádraží – Bolzanova ?
Pankrác – Budějovická ?
Budějovická – Jeremenkova – Dvorce ?
Budějovická – Michle ?
Výstavba Dvoreckého mostu přes Vltavu, který by spojil Smíchov a Podolí (Praha 4 + Praha 5) ?
Krematorium Strašnice – Sídliště Malešice ?
Královka – Strahov ?
Vypich – Nemocnice Motol – Vozovna Motol ?
Trojská ?
Síť po roce 2030

Dopravní podnik a vedení města má na stole dalších 11 tratí, které by po roce 2030 měly rozšířit stávající tramvajovou síť. Tyto projekty jsou však pouze ve výhledu a je potřeba je nejprve zanést do vznikajícího metropolitního plánu.

Součástí plánu je postavení nového spojení mezi Podbabou a Trojou. Vzniknout by tak mělo nové spojení s pražskou zoo. Součástí je realizace nového vchodu do zoo a rozšíření zahrady do příslušných částí. Trasa ze zastávky Nádraží Podbaba by měla směřovat dále na sever do Suchdola. Zvažovanou variantou ve výhledové koncepci je odbočka do Bohnic.

Trasa Délka
Záběhlická–Bohdalec–Eden–Vršovická ?
Podbaba–Trojská zoo ?
Výstavba mostu, který by spojil Podbabu a Troju ?
Modřany–Komořany ?
Tratě do středních Čech

Tramvaje by vůbec poprvé také mohly zamířit mimo metropoli do Středočeského kraje. Dopravní podnik společně s vedením Středočeského kraje jedná o napojení sousedních obcí do tramvajové sítě. Tramvaje by tak mohly nahradit autobusy a doplnit některé regionálních železnice. Zvažované trasy jsou méně finančně nákladné než budovaní nových železničních tratí a rychlotratí. Důvodem tohoto rozšíření je zejména snaha ulevit obcím od automobilové dopravy a zefektivnit spojení hlavního města se sousedním krajem. Tramvaje taktéž představují menší ekologickou zátěž na životní prostředí.

Současná tramvajová trať, která končí v zastávce Vozovna Kobylisy, by měla být prodloužena ve směru na sever od Prahy do středočeské obce Zdiby. Tramvajová trať končící v zastávce Sídliště Modřany by měla být prodloužena ve směru Libuš, kde by měla navazovat na stanici metra D Libuš. Dále by měla trať zamířit podél dálnice D1 do obce Jesenice. Tramvajová trať na Spořilově by měla být ve druhé fázi protažena přes Choceradskou na Opatov a v další fázi pak směřovat na jih od Prahy do Průhonic a Čestlic.

Trasa Délka
Praha Kobylisy – Zdiby ?
Praha Libuš – Jesenice ?
Praha Choceradská – Opatov – Průhonice/Čestlice?
 

Právě se děje

před 30 minutami

Jihokorejský ministr, který měl řešit korupci ve vládě, kvůli vlastním skandálům nabídl rezignaci. V úřadu byl od začátku září

Nový jihokorejský ministr spravedlnosti Čo Kuk, jehož jmenování kvůli korupčnímu skandálu jeho rodiny vyvolalo v zemi demonstrace a otřáslo místní liberální vládou, dnes nabídl rezignaci. Informovaly o tom dnes agentury Reuters a AP. Zatím podle nich není jasné, zda jihokorejský prezident Mun Če-in demisi přijme.

Hlava státu Čoa jmenovala do funkce 9. září, jeho hlavním úkolem bylo dovést do konce reformu prokuratury. Cílem reformy je poskytnout více pravomocí policii a vytvořit zvláštní agenturu, která by se zabývala korupčními kauzami vysoce postavených vládních činitelů.

Příchod dřívějšího prezidentova poradce pro občanské záležitosti a profesora práva vyvolal protesty, protože úřady vyšetřují finanční investice jeho rodiny a také sporné přijetí jeho dcery na univerzitu. V Soulu ale manifestovali i Čoovi příznivci, kteří kauzu označovali za umělou a hon na čarodějnice. Sám Čo popírá, že by se dopustil něčeho nezákonného.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

Svíce u Gottovy vily na Bertramce se na přání rodiny zatím odklízet nebudou

Termín úklidu byl na přání rodiny odložen, zatím není známo na kdy. Lidé začali chodit spontánně k vile 2. října, kdy bylo oznámeno úmrtí osmdesátiletého zpěváka. Místo zaplavili svíčkami, květinami, vzkazy, fotografiemi, plyšáky, balonky a dalšími předměty.

"Na přání rodiny se termín úklidu pietního místa Nad Bertramkou posouvá, přesný termín zatím není znám. Vše řeší hlavní město Praha přímo s rodinou," napsala mluvčí TSK Lišková.

před 1 hodinou

Čínský vývoz i dovoz v září klesly více, než se čekalo, může za to slabší celosvětová poptávka a americká cla

Vývoz z Číny v září klesl více, než se čekalo a dovoz se snížil již pátý měsíc za sebou. Na vývoz má negativní dopad slabší globální poptávka a rostoucí americká cla na čínské zboží. Pokles dovozu pak ukazuje, že domácí poptávka je slabá. Druhá největší ekonomika světa tak bude zřejmě potřebovat další stimulaci ekonomiky, napsala agentura Reuters.

Vývoz ze země se v září podle údajů celního úřadu snížil meziročně o 3,2 procenta, zatímco analytici čekali pokles jen o tři procenta. Dovoz se pak propadl o 8,5 procenta místo očekávaných 5,2 procenta.

Bilance zahraničního obchodu však skončila v přebytku 39,65 miliardy USD (928,2 miliardy korun). V srpnu přebytek činil 34,84 miliardy USD a analytici čekali, že se sníží na 33,3 miliardy USD. 

Zdroj: ČTK
Další zprávy