Nové letadlo z Kunovic vzlétne do dvou týdnů, hlásí výrobce

ČTK ČTK
15. 7. 2015 13:35
Na prototypu modernizovaného dopravního letounu L 410 NG pracovala společnost Aircraft Industries od roku 2010.
Prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG od Aircraft Industries
Prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG od Aircraft Industries | Foto: Tomáš Škoda

Kunovice - Kunovická společnost Aircraft Industries dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Na jeho vývoji pracovala od roku 2010. Letadlo by mělo poprvé vzlétnout do dvou týdnů. Sériová výroba by měla začít po dokončení certifikace v závěru roku 2017. Novinářům to dnes řekla generální ředitelka firmy Ilona Plšková.

Podle hlavního konstruktéra Miroslava Pešáka staršího může L 410 NG vzlétat a přistávat na krátkých i nezpevněných drahách a zvládne i provoz ve vysokých teplotách a vysokých nadmořských výškách. Odolná konstrukce umožní nasazení i v náročných podmínkách v rozmezí teplot od minus 50 do plus 50 stupňů Celsia. Do letounu se vejde 19 cestujících plus dva piloti, lze však používat v různých variantách s větším nákladem a méně osobami.

Více nákladu i vyšší výkon

Letadlo oproti stávajícímu sériově vyráběnému stroji L 410 UPV-E20 také uveze přibližně o 400 kilogramů nákladu více, tedy asi 2150 kilogramů. Má výkonnější pohonnou jednotku a dosáhne rychlosti až 417 kilometrů za hodinu. Ovládání usnadní modernizovaná pilotní kabina. Životnost letounu se zvýší ze stávajících 20 000 až na 30 000 letových hodin. Maximální dolet se pohybuje kolem 2500 kilometrů a vytrvalost kolem deseti hodin.

Prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG od Aircraft Industries
Prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG od Aircraft Industries | Foto: Tomáš Škoda

"Díky prodloužené přední části trupu se zdvojnásobil zavazadlový prostor. Zcela nová konstrukce křídla umožní natankování většího množství paliva, díky čemuž se v podstatě zdvojnásobí dolet a vytrvalost letounu," uvedl Miroslav Pešák mladší, vedoucí projektu MOSTA na modernizaci letounu.

Cestující pravděpodobně ocení například i snížení hluku v kabině. Vývoj nového letounu přišel podle technického ředitele Karla Minaříka na stamiliony korun. Jen samotný projekt MOSTA stál 460 milionů, z čehož 238 milionů činila dotace ministerstva průmyslu a obchodu. Kromě Aircraft Industries se na projektu podílela více než desítka dalších českých firem z různých oborů.

K sériové výrobě chybějí zkoušky

Podle konstruktéra nyní letadlo musí projít zkouškami, aby mohlo být sériově vyráběno. Nejprve se bude jednat o certifikaci u evropské agentury EASA, následně pak u ruského leteckého úřadu MAK. "Musíme dokončit pozemní zkoušky, pak přijdou na řadu letové zkoušky," doplnil Minařík. Dobu trvání certifikačních zkoušek odhadlo vedení firmy na rok či na rok a půl. Podle ředitelky Plškové se jedná o významný milník v historii společnosti, který Aircraft Industries umožní uplatnit letoun na stávajících i nových trzích.

Podle údajů Aircraft Industries bylo v Kunovicích od roku 1969 vyrobeno více než 1100 letounů řady L 410, z nichž je v provozu přibližně 350 letadel ve více než 50 zemích na pěti kontinentech.

Do Ruska zatím nic

Firma Aircraft Industries letos zatím prodala čtyři letadla z plánovaných devatenácti. Žádné z nich nešlo do Ruska, které je stěžejním trhem společnosti. V Rusku ale uzavření obchodů komplikuje pokles rublu, kvůli němuž jsou letouny ze Slovácka pro tamní zákazníky zhruba o 30 procent dražší.

"Letošní rok je takový náročnější. Chybí nám ruské kontrakty, na které jsme byli zvyklí. Nicméně na nich stále pracujeme a doufám, že se nám to ve druhé polovině roku podaří," uvedla Plšková. Rubl vloni oslabil vůči dolaru o 43 procent, hlavně kvůli propadu cen ropy a západním sankcím uvaleným na Moskvu kvůli ukrajinské krizi.

Prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG od Aircraft Industries
Prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG od Aircraft Industries | Foto: Tomáš Škoda

Aircraft Industries letos zatím prodala tři letadla do Bangladéše a jedno do Alžírska. "Jsme před kontraktací letadla do Indie, pokračujeme na Číně a máme rozdělaný Kazachstán a Grónsko," řekla Plšková. Společnost hodlá vyrobit 18 letadel, loni jich vyrobila o dvě méně a 16 letadel také prodala. Tržby dosáhly zhruba 1,8 miliardy korun. Podle Plškové firma letos výrobní plán splní, přestože se jí nedaří přijmout dostatečný počet kvalifikovaných zaměstnanců.

Chybějí konstruktéři a technici

"Chtěli bychom, aby CNC stroje, které jsme koupili, jely na tři směny. Potřebujeme tam kvalifikovaný personál. Chybí nám kvalitní frézaři, soustružníci, klempíři či zámečníci. Vždycky nabereme deset, osm pustíme a dva zůstávají. Je to strašné, fluktuace je dost veliká," doplnila Plšková. Aircraft Industries podle ní navíc také scházejí konstruktéři a technici. Společnost má nyní 1018 zaměstnanců, chtěla by jich mít 1075.

V příštím roce chce Aircraft Industries vyrobit 24 letadel a v budoucnu by chtěla zhotovit až 30 letadel ročně - to už letounů L 410 NG. K navýšení kapacity továrny na tento počet budou podle Plškové v následujících třech letech potřeba investice za 240 milionů korun.

V Rusku se mluví o tom, že by se výroba L 410 mohla přenést do této země, odkud jsou i majitelé Aircraft Industries, průmyslový holding UGMK. Podle Plškové by přesun továrny z Kunovic byl nákladný. "Myslím si, že naši majitelé vědí, že je tady potenciál v lidském faktoru. Naši lidé jsou šikovní a mají obrovské zkušenosti, což je naše doména," řekla. O určité spolupráci v podobě nějaké pobočky se ale podle ní jedná, blíže o tom však Plšková hovořit nechtěla.

 

Právě se děje

Další zprávy