Nováček mezi "šmejdy" se rychle učí, varuje ČOI

Petr Kučera Petr Kučera
2. 10. 2013 18:26
Společnost No Stress, podnikající v oboru předváděcích akcí, dostala už sedm pokut.
Foto: Aerofilms

Praha - Česká obchodní inspekce varuje před společností nazvanou No Stress, podnikající v oboru předváděcích akcí.

"Za necelý rok svého působení stačila předstihnout v nekalých obchodních praktikách řadu dalších společností," říká ústřední ředitel České obchodní inspekce Vladimír Velčovský. Zákon zatím porušila v Chebu, Českých Budějovicích, Jablonci nad Nisou, Hradci Králové, Zlíně a Olomouci.

Za porušení zákona o ochraně spotřebitele udělila inspekce této firmě zatím sedm pokut v celkové výši 2,23 milionu korun, nejvyšší činila 800 tisíc korun. Další šetření ještě probíhají. Firma zatím žádnou z pokut neuhradila, proto je ČOI předala jako pohledávky k vymáhání celnímu úřadu.

Inspektoři například opakovaně zjistili, že "výhra" byla na předváděcí akci přislíbena těm lidem, kteří nejrychleji zvednou ruku. Následně bylo několika "výhercům" řečeno, že vyhráli keramický pekáč, k čemuž jim byl přidán indukční vařič, přikrývky, polštáře a takzvaná VIP karta. Současně jim bylo sděleno, že tyto výhry obdrží jedině při podepsání kupní smlouvy za 7900 korun.

Další účastníci akcí se pak například dozvěděli, že jsou výherci hlavní "výhry" (výrobků prezentovaných na akci), nicméně k jejímu získání by si museli zakoupit parní čistič. Při jiné akci sdělil reprezentant předváděcí společnosti hned několika spotřebitelům, že vyhráli zlatý bonus (tedy všechny prezentované výrobky). Získání této "výhry" podmínil opět sepsáním kupní smlouvy na výrobky v ceně 29 990 korun.

Společnost také porušila informační povinnosti tím, že nepravdivě informovala spotřebitele o právech při odstoupení od smlouvy - konkrétně požadovala platbu 8000 korun za deaktivaci VIP karty, která je automaticky aktivována uzavřením smlouvy.

Dalšími delikty bylo neseznámení spotřebitelů s cenou výrobků, porušení povinností stanovených pro přijetí a vyřízení reklamace či diskriminace spotřebitele - nevpuštění řádně přihlášeného účastníka (inspektora ČOI) na akci. V několika případech bylo zjištěno také porušení zákona o technických požadavcích na výrobky.

Podvodníci se vrátí obtížněji

Aktivita státu v posledních měsících zesílila až po mnoha letech, během nichž na agresivní a manipulativní chování některých pořadatelů předváděcích akcí upozorňovali zejména zástupci neziskových organizací. Výrazně k tomu pomohl letos uvedený dokumentární film Šmejdi režisérky Silvie Dymákové.

Inspekce letos zvýšila počet kontrol těchto akcí o 42 procent. Od ledna do srpna uložila organizátorům předváděcích akcí pokuty v celkové výši 17,2 milionu korun, zatímco ve stejném období loňského roku to bylo jen 3,7 milionu.

Podle ČOI působí v Česku v tomto oboru několik set firem, jejichž celkové denní tržby se pohybují mezi 700 a 800 tisíci korunami. V září inspekce oznámila, že čtyřem z nich letos úřady odebraly živnostenské oprávnění - jde o firmy 1. Česká reklamní společnost, Radek Bargel, Reklamní společnost Senior a Cool Home. Majitel dalších z nejpokutovanějších společností - Beck Europe a Beck Reisen - letos oznámil odchod z tohoto oboru v Česku.

Už schválená novela živnostenského zákona pak má podvodníkům zabránit, aby se prakticky okamžitě vrátili do stejného oboru. Další "zbraň" začne platit společně s novým kontrolním řádem od roku 2014 a výslovně umožní inspektorům pořizovat obrazové a zvukové záznamy.

 

Právě se děje

Další zprávy