Nízkonákladové aerolinky bojují o Španělsko. Z Prahy se bude létat i do Krakova a na Island

Petr Zenkner Petr Zenkner
15. 2. 2017 18:25
Ryanair letos z Prahy otevře osm nových linek. Irská letecká společnost bude kromě ohlášených letů do Barcelony, Madridu nebo Krakova létat například pětkrát týdně do Budapešti. Konkurenční Wizz Air od května zřizuje spojení na Island, Smatrwings zase budou létat do Lyonu.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: RyanAir

Praha - Nízkonákladový dopravce Ryanair letos plánuje z pražského Letiště Václava Havla přepravit oběma směry přes milion cestujících. Celkově bude z Prahy létat již do čtrnácti měst. Z nových destinací, které na pražském letišti zatím chyběly, bude firma od října dvakrát týdně létat do polského Krakova. Nové linky zřídí aerolinky do Madridu, Barcelony a Malagy. Pětkrát týdně bude Ryanair létat například do Budapešti.

Ryanair není jediným nízkonákladovým dopravcem, který chystá nové trasy. Konkurenční maďarský Wizz Air začne od května dvakrát týdně létat přímou linku do Reykjavíku na Islandu. Letadla budou létat vždy ve středu a v neděli. Od června budou na Island létat i České aerolinie.

Značka Smartwings, která patří pod největší českou leteckou společnost Travel Service, zase od března chystá nové pravidelné linky do francouzského Lyonu, ve Španělsku pak přibudou jako místa Almería a ostrov Menorka.

Ryanair kromě Španělska a Polska nově zřídí i linky do italské Boloně, skotského Edinburghu a Eindhovenu v Nizozemsku. Sezonní spojení přibude od března do Liverpoolu. Klíčovými městy, kam Ryanair z Prahy létá, jsou letiště Charleroi u Bruselu, Dublin a Londýn.

Třetina nízkonákladových letů

Podle Jiřího Vyskoče, který na pražském Letišti Václava Havla zodpovídá za letecký obchod, tvoří nízkonákladové aerolinky přibližně 30 procent celkového počtu cestujících. Loni pražské letiště odbavilo přes 13 milionů cestujících.

"Český trh sice není velký, ale je tu velký potenciál pro růst tržeb," uvedl na tiskové konferenci Kenny Jacobs, ředitel prodeje a marketingu Ryanairu. Podle něj je v Česku pouze třetina letů nízkonákladových. "Jinde v EU je to běžně až polovina, ve střední a východní Evropě až dvě třetiny letů," dodal s tím, že jsou tu stále možnosti pro nižší ceny a otevření nových destinací.

Například ve Španělsku je Ryanair jedničkou na místním trhu. Při letech do Prahy (každý den Barcelona, čtyřikrát týdně Madrid a dvakrát týdně Malaga) ale bude v přímých linkách soutěžit také s již zavedenými dopravci. Do Madridu nyní létají České aerolinie a španělská Iberia, do Barcelony pak Travel Service, španělský nízkonákladový dopravce Vueling a České aerolinie.

Kromě zmíněné nízkonákladové trojice chystají další pravidelné linky i další aerolinky. Do Londýna bude od května létat nízkonákladový dopravce Flybe, s lety do Birminghamu začne od listopadu společnost Jet2.

Základna v Praze pokračuje

Ryanair považuje Prahu za místo, kde může výrazně zvýšit svoje tržby. Firma loni oznámila, že od října na Letišti Václava Havla otevře svou první českou základnu pro dvě letadla Boeing. Pro letiště to znamená, že se letadla každý den pravidelně vrací do Prahy. Zvyšují se tak příjmy za poplatky z odletů a přistání i z využití letištní infrastruktury. Po Evropě má Ryanair přes osmdesát základen, ve střední Evropě nejvíce v Polsku. Nové linky ale pokryjí letadla, která v Praze základnu mít nebudou.

Jako základnu využívají letiště v Praze hlavně České aerolinie, Travel Service a Wizz Air.

Ryanair létá z Prahy od roku 2014. Jako dopravce je irská společnost známá agresivní cenovou politikou a snahou snižovat letištní poplatky na minimum. "Naše ideální filozofie je, že by letiště měla být zadarmo, protože do nich přinášíme nové lidi," vystihl strategii firmy Kenny Jacobs. Mezi firmou a pražským letištěm podle něj existuje "zdravé napětí".

Spor o výši poplatků byl v roce 2010 jedním z důvodů, proč firma přestala pražské letiště používat. Poprvé začala z Prahy létat v roce 2007. Kromě pražského letiště využívá Ryanair v Česku pro lety do Londýna ještě letiště v Brně-Tuřanech. V roce 2013 zahájil irský dopravce pravidelné lety do Londýna a Bergama také z Ostravy.

Nižší zisky aerolinek

Ryanair je od loňského roku největší leteckou společností v Evropě v počtu přepravených pasažérů, jichž loni bylo celkem 117 milionů. Do roku 2024 by chtěla irská firma ročně přepravit až 200 milionů cestujících. Ryanair létá do více než dvou set destinací a denně provozuje 1600 letů. Disponuje více než třemi sty letadly Boeing. 

Firma snížila odhady zisku za rok 2016 přibližně o sto milionů asi na 1,3 miliardy eur. "Druhá polovina roku bude obtížná," varoval již loni v listopadu šéf aerolinek Michael O'Leary. Důvody jsou nižší ceny letenek a nejistota kolem Brexitu.

Odhady ročního zisku zhoršily i konkurenční nízkonákladové aerolinky Wizz Air a easyJet.

 

Právě se děje

Další zprávy