Němečtí strojvůdci odmítli návrhy DB, stávku nezkrátí

ČTK ČTK
7. 5. 2015 16:31
Jde o nejdelší stávku v historii Deutsche Bahn a už osmou od letošního podzimu, kdy vypukl spor mezi svazem GDL a vedením dopravce.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Berlín - Němečtí strojvůdci nezkrátí stávku a práci obnoví až v neděli dopoledne. Dnes to novinářům řekl šéf Odborového svazu strojvůdců (GDL) Claus Weselsky. Odmítl přitom návrh vedení dopravce Deutsche Bahn, aby spor o pracovní podmínky vedl nezávislý zprostředkovatel.

Vedení DB ve středu vyzvalo strojvůdce k ukončení stávky a k obnovení rozhovorů. Vzhledem k tomu, že přímá jednání dosud nevedla k výsledku, navrhlo jako zprostředkovatele bývalého braniborského zemského premiéra Matthiase Platzecka ze sociální demokracie (SPD).

Weselsky dnes po jednání GDL odmítl žádost o ukončení stávky i o zahájení zprostředkovaných jednání. Podle něj se odbory nevrátí k jednacímu stolu, dokud vedení DB nestáhne svou podmínku, že kolektivní smlouvy se svazem GDL a s konkurenčními odbory EVG budou obsahově shodné.

DB trvají na tom, že se smlouvy s oběma odbory musí obsahově shodovat. "Lidé na stejných pracovních pozicích musí dostávat stejnou mzdu. Není možné, aby byl někdo lépe odměňován jen proto, že je členem některých konkrétních odborů," řekl dnes v televizi N24 mluvčí dopravce Achim Stauss.

Stávka v osobní dopravě začala v úterý, strojvůdci nákladních vlaků zastavili práci už v pondělí dopoledne. Je to nejdelší stávka v historii DB a už osmá od letošního podzimu, kdy vypukl spor mezi svazem GDL a vedením dopravce.

Svaz GDL požaduje zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin. Chce také nově zastupovat i průvodčí a personál jídelních vozů, za které dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG.

Vedení DB nabídlo strojvůdcům zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie 1000 eur (27 400 Kč). Přislíbilo také přijmout nových 300 strojvůdců, aby bylo možné omezit přesčasy.

Kvůli stávce jezdí na dálkových tratích zhruba třetina vlaků, v regionální a městské dopravě v závislosti na oblasti 15 až 60 procent vlaků. Protestní akce strojvůdců zasáhla i spojení Prahy s Berlínem, vlaky na německém území končí v Drážďanech.

 

Právě se děje

Další zprávy