Německo otevírá nový koridor pro rychlovlaky. Z Berlína do Vídně se už vyplatí objet Česko

Nejrychlejší vlaky mezi Berlínem a Mnichovem zvládnou cestu za necelé čtyři hodiny. Výrazné zrychlení umožnila dostavba 107 kilometrů dlouhého úseku trati, který se nachází především ve spolkové zemi Durynsko.
Video: Podívejte se na novou vysokorychlostní trať. | Video: Deutsche Bahn

Berlín - Berlín s Mnichovem nově spojuje rychlostní železniční koridor. Při příležitosti jeho pátečního slavnostního otevření se kromě dalších politiků svezla i německá kancléřka Angela Merkelová. Otevření koridoru bude znamenat mimo jiné i to, že od nového jízdního řádu, který začne platit v neděli, bude rychlejší spojení mezi Berlínem a Vídní přes Německo a Rakousko, než kratší trasou přes Českou republiku.

Slavnostní zprovoznění nového spojení.
Slavnostní zprovoznění nového spojení. | Foto: Deutsche Bahn

Cesta vlakem z Berlína do Mnichova má vlakem rychlovlakem ICE nově trvat méně než čtyři hodiny; cesta mezi oběma městy se tak zkrátí o více než dvě hodiny. Společnost Deutsche Bahn (DB) chce dnešním otevřením údajně nejmodernější železniční tratě v Německu konkuruje i aerolinkám a Německo je díky ní propojenější, pochvaloval si šéf německých drah Richard Lutz.

Rychlovlak ICE.
Rychlovlak ICE. | Foto: Deutsche Bahn

Lutz dnes v Norimberku a Berlíně hovořil o milníku. "Otvíráme novou kapitolu dějin železnice v Německu," citovala ho agentura DPA. Deutsche Bahn tak podle něj přichystala největší vylepšení nabídky od reformy drah v roce 1994. Prospěch z toho prý bude mít 17 milionů lidí a zároveň se to pozitivně projeví na celém území spolkové republiky. Německý ministr dopravy Christian Schmidt označil novou trať za "základní projekt německé jednoty".

Po celé délce trati se dnes konaly slavnosti na nádražích v Erfurtu, Lipsku i Wittenbergu. Do jednoho ze dvou mimořádně vypravených vlaků nastoupila i kancléřka Merkelová. Na berlínském hlavním nádraží pak prohlásila, že je ohromená tím, jak se tímto dopravním projektem prohlubuje německá jednota. Nová rychlostní trať podle ní bude mimořádně výkonná a konkurenceschopná vůči letecké a silniční dopravě.

Koridor pro rychlovlak Berlín - Mnichov
Koridor pro rychlovlak Berlín - Mnichov | Foto: Deutsche Bahn

Nadšení však nesdílejí všichni. Sdružení cestujících Pro Bahn poukázalo na to, že mimo Berlín a Mnichov se otevření nové trati projeví spíš časovými ztrátami kvůli nutnosti čekat na navazující spoje.

Terčem kritiky je také údajně netransparentní cenový systém koncernu. Sdružení Bahn für alle tvrdí, že jízdenky jsou příliš drahé, a dráhy tak k mobilitě lidí příliš nepřispívají. Německý cyklistický klub ADFC zase poukázal na to, že na nové trati nebude umožněna přeprava jízdních kol, protože už po ní nebudou jezdit spoje kategorie Intercity (IC).

Výrazné zrychlení spojů umožnila dostavba 107 kilometrů dlouhého úseku trati, který se nachází především ve spolkové zemi Durynsko. Mnohaletá výstavba s řadou tunelů a mostů je součástí projektu, který přišel na zhruba deset miliard eur (256 miliard korun).

Nejrychlejší vlaky, které trasu zpočátku budou jezdit třikrát denně, 623 kilometrů mezi oběma městy zvládnou za 3 hodiny 55 minut. Německé dráhy věří, že se díky tomu počet cestujících mezi dvěma velkoměsty zdvojnásobí na 3,6 milionu ročně.

Rychlejší bude nově také cesta vlakem mezi Berlínem a Vídní, která bude s přestupem v Norimberku trvat osm hodin 15 minut. Cesta mezi oběma metropolemi přes Prahu a Břeclav půjde nejrychleji zvládnout za osm hodin a třicet minut.

Angela Merkelová se v Berlíně podepisuje na rychlovlak ICE při slavnostním otevření nového koridoru.
Angela Merkelová se v Berlíně podepisuje na rychlovlak ICE při slavnostním otevření nového koridoru. | Foto: Deutsche Bahn
 

Právě se děje

před 50 minutami

Spojené státy chtějí do roku 2030 snížit emise o více než polovinu oproti roku 2005

Spojené státy se zavázaly do roku 2030 snížit své emise skleníkových plynů o 50 až 52 procent oproti úrovni z roku 2005. Podle agentury Reuters to ve čtvrtek řekl novinářům činitel administrativy prezidenta Joea Bidena. Šéf Bílého domu hostí dvoudenní virtuální summit světových lídrů zaměřený na boj s klimatickými změnami. Smyslem nově stanoveného cíle je podle americké vlády přimět další velké producenty skleníkových plynu ke zvýšení vlastních ambicí.

Biden se od ledna, kdy se ujal úřadu, snaží znovu postavit USA do čela celosvětového boje s klimatickými změnami po prezidentství jeho předchůdce Donalda Trumpa, který USA stáhl z pařížské klimatické dohody, která měla zajistit snižování emisí.

Nový cíl je podle Reuters význačným milníkem v Bidenově širší snaze dovést USA k takzvané uhlíkové neutralitě do roku 2050. Prezident přitom počítá s tím, že jeho plán přinese Američanům miliony nových a dobře placených pracovních pozic. Opoziční republikáni naopak tvrdí, že americké hospodářství poškodí.

Zdroj: ČTK
před 53 minutami

Ruská armáda zahájila rozsáhlé vojenské cvičení na Krymu

Ruská armáda ve čtvrtek zahájila rozsáhlé vojenské cvičení na Krymu a v Černém moři. Účastní se ho přes 10 tisíc vojáků, k dispozici mají více než 1200 kusů zbraní a vojenské techniky a desítky válečných lodí, informují ruské tiskové agentury s odvoláním na ministerstvo obrany. Podle agentury AP tím Moskva ukazuje sílu v době rostoucího napětí mezi Ruskem a Ukrajinou. Rusko anektovalo ukrajinský poloostrov Krym v roce 2014, kvůli čemuž Západ na Moskvu uvalil sankce. Kyjev a Západ v poslední době s obavami sledují posilování ruských vojsk u hranic s Ukrajinou.

Do cvičení se podle ruského ministerstva obrany zapojily různé složky armády, mimo jiné také výsadkové vojsko či jednotky protivzdušné obrany. Na manévry dorazil rovněž ruský ministr obrany Sergej Šojgu, který na ně dohlíží. Kvůli cvičení Rusko již dříve uzavřelo část námořního a nyní také vzdušného prostoru v Černém moři kolem Krymu. Proti tomu protestovala Ukrajina i Spojené státy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy