Německý boj s diesely pokračuje. Nově nebudou moci do Bonnu ani do Kolína nad Rýnem

ČTK ČTK
8. 11. 2018 15:04
Se zákazy jízdy starších dieselových aut musí od dubna příštího roku počítat také řidiči ve čtvrtém nejlidnatějším městě Německa Kolíně nad Rýnem a v bývalém hlavním městě spolkové republiky Bonnu.
Foto: iStock

Počet německých měst, která se kvůli znečištěnému ovzduší musí připravit na podobné zákazy, se tak dále rozrůstá. Rozhodl o tom ve čtvrtek správní soud v Kolíně.

Kolínský soud vyhověl žalobě organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která stejným způsobem - a zatím úspěšně - postupuje i proti dalším německým městům, v nichž je překračována hodnota 40 mikrogramů oxidu dusičitého (NO2) na metr krychlový v ročním průměru.

Jak ve čtvrtek připomněl soudce Michael Huschens, tento limit platí už od roku 2010. Přesto ho v Německu stále nedodržuje přes 60 měst, včetně Kolína (až 62 mikrogramů) a Bonnu (až 47 mikrogramů).

Zákazy v Kolíně a Bonnu

V Kolíně bude kvůli většímu znečištění zákaz přísnější. Od dubna 2019 bude platit pro vozy emisní normy Euro 4 a starší především v centru města, od září 2019 pak i pro auta normy Euro 5. Typicky půjde o vozy připuštěné do provozu před 1. zářím 2015. V Bonnu se naproti tomu zákaz bude týkat jen částí dvou ulic.

Organizace na ochranu životního prostředí tvrdí, že zákazy jízdy starších dieselů, které jsou za škodlivé emise z velké části zodpovědné, jsou nejrychlejší cestou ke zlepšení ovzduší. Soudy jí opakovaně dávají za pravdu, a proto s takovým opatřením, které bude ale většinou omezené jen na vybrané ulice, musí počítat třeba Berlín, Stuttgart nebo Frankfurt nad Mohanem.

Situaci, která vede mimo jiné ke ztrátě hodnoty straších naftových vozů, se zatím nedaří přesvědčivě řešit ani zemským vládám, ani spolkovému kabinetu v Berlíně. Ten požaduje, aby německé automobilky financovaly namontování moderních katalyzátorů u části starších dieselů, firmy s tím ale zatím v celém rozsahu nesouhlasí.

Svůj postoj k ministru dopravy Andreasi Scheuerovi (CSU) dala ve čtvrtek podle komentátorů dvojice automobilek najevo i tím, že na jednání s ním nevyslala své šéfy, ale jen jejich zástupce.

Kvůli přibývajícím zákazům jízdy ve spolkové republice je možné, že se část starších německých dieselů přesune do zemí východní Evropy. Obává se toho třeba eurokomisařka pro vnitřní trh a průmysl Elžbieta Bieńkowská.

Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.

Naftová auta nedosáhla svého potenciálu a jejich emise jsou nadměrně vysoké, upozorňuje Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

před 45 minutami

Americký diplomat Sondland připustil, že na Trumpův pokyn tlačil na Ukrajinu

Americký diplomat Gordon Sondland při středečním veřejném slyšení v Kongresu připustil, že na pokyn prezidenta USA naléhal na Kyjev, aby dodal informace zvýhodňující Donalda Trumpa ve volbách. Sondland, Trumpův stoupenec a sponzor jeho volební kampaně, promluvil ve výboru Sněmovny reprezentantů pro kontrolu zpravodajských služeb, který chce usvědčit Trumpa, že se na Kyjevu domáhal informací poškozujících jeho možného volebního soka Joea Bidena.

Sondland působí jako velvyslanec USA při Evropské unii a demokraté toužící vystavit Trumpa hrozbě ústavní žaloby ho považují za klíčového svědka. Hotelový magnát je podle médií členem skupiny nazývané "amigos" (přátelé), do níž patří ministr energetiky Rick Perry a zmocněnec USA pro Ukrajinu Kurt Volker. Jejich úkolem bylo prostřednictvím zákulisních tahů přimět Kyjev k dodání "špíny" na Bidena.

Zdroj: ČTK
Další zprávy